Het ontgaat me even waarom je de draagarm los wil maken?? Om de aandrijfas los te krijgen??
Ik heb vandaag nog een veerpoot onder mijn AX weg geschroefd en weer terug gehangen… en dat was goed te doen allemaal!
mpostma schreef:Wist die ervaren monteur van je ook of je de koppelingshevel moet verwijderen om de prise as te demonteren bij een AX? Dat is namelijk wel een punt van aandacht. Die fusee geloof ik eerlijk gezegd wel.
Nee daar hebben we het niet over gehad, heb ik ook niet naar gevraagd.
Op een gegeven moment zaten we met het idee om de AX naar hem te slepen, en de koppeling daar te fixen. Als ik zou meehelpen (wat ik graag wil) gaat het slechts €50 aan arbeidsloon kosten.
Maar goed het plan is nu om a.s. donderdag de boel te gaan demonteren en dan zien we wel verder.
Rob GT schreef:Het ontgaat me even waarom je de draagarm los wil maken?? Om de aandrijfas los te krijgen??
Ik heb vandaag nog een veerpoot onder mijn AX weg geschroefd en weer terug gehangen… en dat was goed te doen allemaal!
De veerpoot zit boven de wielnaaf, de draagarm eronder, door het loshalen van de draagarm kun je de wielnaaf die uit de aandrijfas trekken, hierna kun je de aandrijfas uit de bak trekken.
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Wist die ervaren monteur van je ook of je de koppelingshevel moet verwijderen om de prise as te demonteren bij een AX? Dat is namelijk wel een punt van aandacht. Die fusee geloof ik eerlijk gezegd wel.
Nee daar hebben we het niet over gehad, heb ik ook niet naar gevraagd.
Op een gegeven moment zaten we met het idee om de AX naar hem te slepen, en de koppeling daar te fixen. Als ik zou meehelpen (wat ik graag wil) gaat het slechts €50 aan arbeidsloon kosten.Maar goed het plan is nu om a.s. donderdag de boel te gaan demonteren en dan zien we wel verder.
Rob GT schreef:Het ontgaat me even waarom je de draagarm los wil maken?? Om de aandrijfas los te krijgen??
Ik heb vandaag nog een veerpoot onder mijn AX weg geschroefd en weer terug gehangen… en dat was goed te doen allemaal!
De veerpoot zit boven de wielnaaf, de draagarm eronder, door het loshalen van de draagarm kun je de wielnaaf die uit de aandrijfas trekken, hierna kun je de aandrijfas uit de bak trekken.
Volgens mij moet je dat klusje gewoon zelf doen. Ik weet niet wat ik met iemand zou moeten die dan weer 50 EUR voor zo’n klus gaat vragen. Het schept verplichtingen (dan moet het zeker ook ineens op zijn manier) terwijl je er niks voor koopt. Want garanties ofzo krijg je natuurlijk niet.
Als je hulp nodig hebt in het weekend kan ik je wellicht wel een hand toesteken (ik zie mijn brandstofskosten natuurlijk wel graag terug in de vorm van goede catering “hint”) en wellicht kan ik je helpen met gereedschap dat je mogelijk nog niet hebt.
Je kunt mij anders ook ff op je MSN zetten (zie mijn profiel)
mpostma schreef:Als je hulp nodig hebt in het weekend kan ik je wellicht wel een hand toesteken (ik zie mijn brandstofskosten natuurlijk wel graag terug in de vorm van goede catering “hint”) en wellicht kan ik je helpen met gereedschap dat je mogelijk nog niet hebt.
Je kunt mij anders ook ff op je MSN zetten (zie mijn profiel)
Super, dat je je hulp aanbied
Mocht de demontage a.s. donderdag niet lukken, dan houd ik het aanbod van je aanbevolen.
In theorie is het alleen maar die ene bout losmaken, maar vervolgens moet je nog flink wrikken om de fuseepen uit de veerpoot te trekken zeg maar. Misschien is het idd nog niet eens zo’n slecht idee om de draagarm los te maken! Maar die bout moet sowieso eruit, die houdt namelijk de fuseepen op zijn plek dus dubbel werk lijkt me.
David gaat de boel van te voren aan beide kanten flink inspuiten met kruipolie, kan het lekker intrekken, of het ook gaat werken is een andere vraag
Als het zo doorgaat, weet ik straks meer van een AX dan van de Xantia
Dat instrumentenpaneeltje uit je AX-GT wat ik heb overgenomen, word in deze AX ingebouwd, ten minste wat er van over is. Maar dat is een lange termijn project wat nog wel effe kan gaan duren voordat ik eraan kan beginnen.
ZX1.4i schreef:David gaat de boel van te voren aan beide kanten flink inspuiten met kruipolie, kan het lekker intrekken, of het ook gaat werken is een andere vraag
Dat zal wel meevallen. De renault 19 heeft ong. hetzelfde principe. Dat was een stuk makkelijker om los te krijgen dan bij de BX. Maak je je niet teveel zorgen?
We blijven positief, met een beetje mazzel kunnen we dezelfde dag nog de onderdelen halen en de boel inelkaar zetten
Heb dit plaatje in de vraagbaak gevonden, ik begrijp niet echt wat ze nou precies bedoelen.
Houd gedurende het plaatsen van de versnellingsbak het druklager tegen de geleider door een blok achter de bediening te plaatsen.
ZX1.4i schreef:We blijven positief, met een beetje mazzel kunnen we dezelfde dag nog de onderdelen halen en de boel inelkaar zetten
Heb dit plaatje in de vraagbaak gevonden, ik begrijp niet echt wat ze nou precies bedoelen.
Houd gedurende het plaatsen van de versnellingsbak het druklager tegen de geleider door een blok achter de bediening te plaatsen.
Normaal zit je druklager bijna strak tussen versnellignsbak en drukgroep. Als je bak eraf is kun je door de hefboom te bedienen het druklager meer dan een cm of 2 opschuiven. DAn kan de bediening van de hevel losraken van het druklager waardoor het druklager verkeerd komt te zitten. Dit voorkom je door de hevel in de juiste positie te houden bij montage. Als je ervoor zorgt dat de hevel niet verschuift bij montage dan komt het goed.
Ah dat is ook weer duidelijk.
Op AXclub.net las ik een tip van iemand om m.b.v. een wig de klauw iets op te tikken, waardoor de fusee loslaat.
Een ander vraagje, is de bak aan de onderkant eruit te tillen en weer te monteren met een man of 3, een 4e man monteert dan snel de bouten aan de bovenkant. Dit omdat mijn (Aldi) krik waarschijnlijk niet de hoogte gaat halen om de bak te ondersteunen. De motor ga ik ondersteunen met een paar grote blokken hout of stenen.
ZX1.4i schreef:Yep, koppeling stuk, na een gesprek met Gerard Maas was het snel duidelijk, de drukgroep en/of de diafragmaveer is stuk, waardoor deze niet of niet volledig vrij komt. Diafragmaveer kan lastig worden volgens mij, dat onderdeel zit niet inbegrepen bij een (Valeo) koppelingssetje.
Gerard Maas adviseerde ook om enkel en alleen een Valeo setje te monteren, het centreer hulpstuk zit volgens hem tegenwoordig niet meer in het setje. Verder gaf hij de tip om met een stukje hout (bezemsteel) in de opening te steken waar je de aandrijfas eruit haalt, dit zou ik dan moeten doen voordat ik de andere as eruit haal. Dit om de kroonwielen? te blokkeren anders zou ik de assen er niet meer (goed) inkrijgen, dit snap ik nog niet echt helemaal
diafragmaveer is de drukgroep en die bezemsteel is om een centreerhulp van te maken
laatst nog ff een bezem gebruikt om bij een BMW E30 motor de koppeling te centreren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ZX1.4i schreef:
Op AXclub.net las ik een tip van iemand om m.b.v. een wig de klauw iets op te tikken, waardoor de fusee loslaat.
zo iets heb ik, ouder stuk gereedschap weet zelfs niet of ze dat nu nog verkopen, dat is een metalen wig die in het midden volledig open is, zo’n 1.5 cm, achteraan zit er een metalen steel waar je klappen op kan geven
ziet eruit als een 2 tand vork, zo’n 30 cm lang en een kilo of 3 zwaar
de fusee heeft een conische schacht die normaal niet lossen wil, je zet die vork om de fusee (onderaan de kogel) en geeft een klap met een hamer op de steel, de wigvorm wipt hem eruit
hopelijk begrijp je het zowat
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heb je er een plaatje van? dan kan ik proberen om zoiets na te maken.
ZX1.4i schreef:Heb je er een plaatje van? dan kan ik proberen om zoiets na te maken.
morgen neem ik er een plaatje van, stuur me je mail adres even : .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zal ook een paar maten nemen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ZX1.4i schreef:Ah dat is ook weer duidelijk.
Een ander vraagje, is de bak aan de onderkant eruit te tillen en weer te monteren met een man of 3, een 4e man monteert dan snel de bouten aan de bovenkant. Dit omdat mijn (Aldi) krik waarschijnlijk niet de hoogte gaat halen om de bak te ondersteunen. De motor ga ik ondersteunen met een paar grote blokken hout of stenen.
Als het echt niet lukt om de fusee los te maken kun je de draagarmen natuurlijk aan de andere kant losmaken.
Ik heb met mijn bakwissel de bak er ingetild met2 mane. De krik heb je nodig om de motor te ondersteunen. Bak heb ik gewoon opgetild met een oude doorgesneden multieriem. Sjorband werkt ook. Sla hem een keer over in mijn geval de accuplaat heen (zodat je hem makkelijker kan laten vieren. De gene die eronder ligt tilt hem in zijn eentje op (goed tedoen) en de andere trekt hem van bovenaf omhoog en ondersteunt extra.
Gr,
Marten
PS. Ik kan je donderdagavond wel helpen om die bak eruit te vissen.