mpostma schreef:
Och, je staat versteld wat sommige mensen op bokjes voor elkaar kijgen. Een brug is altijd handig maar beslist niet noodzakelijk.
ik heb bij de C15 momenteel de achteras verwijderd, benodigd : rolkrik, sruk boomstam, 3pikkeltjes en oprijbokken
de achterkant staat nu zo’n 70 cm van de grond, genoeg om gemakkelijk te lassen aan het chassis
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Grappig dat je dat zegt, van die boomstam. Wij hebben net precies 14 cm boomstam afgezaagd om ‘m te gebruiken om de “koppelstang” (?) te zekeren.
Ben nog een beetje leek….. ops:
Klaar…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Klaar…
picz?
mpostma schreef:david.tb schreef:Klaar…
picz?
anders geloven we het niet
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
eerst eten en bijkomen, pics komen morgen. Maar het rijdt weer, vooralsnog goed en naar tevredenheid.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Mijn buitengewone dank aan alle aanwezigen voor hun inzet! Speciaal ZX, hij verdient een medaille
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Mijn buitengewone dank aan alle aanwezigen voor hun inzet! Speciaal ZX, hij verdient een medaille
Ja, toch weer een voorbeeld van hoe je sleutelen kan leren! Mijn complimenten!
Wat ik mijn wel afvaag is warom Citroen van die afwijkende maten gereedschap nodig heeft, waarom is dat toch? Ik moet van veel dingen van alles bij kopen om iets te kunnen….. Vreemd
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Wat ik mijn wel afvaag is warom Citroen van die afwijkende maten gereedschap nodig heeft, waarom is dat toch? Ik moet van veel dingen van alles bij kopen om iets te kunnen….. Vreemd
Viel toch wel mee, enkel een inbus dop, en ja ik kan er ook niets aan doen dat de ringsleutel set van JAY nou juist die maten niet had die je nodig heb. Zoals 16, 18, etc
De klus was goed voorbereid, in totaal 12 uurtjes sleutelen incl opzoek naar Bart-Ebben omdat Mio ons naar de Sluisweg in een andere gemeente stuurde
David schijnt een 1GB kaartje volgeschoten te hebben met foto’s, die krijg ik z.s.m. opgestuurd per CD en dan plaats ik de foto’s hier op het forum.
Nou ik ga maar eens slapen, ik ben echt op, meer commentaar volg morgen.
Viel toch wel mee, enkel een inbus dop, en ja ik kan er ook niets aan doen dat de ringsleutel set van JAY nou juist die maten niet had die je nodig heb. Zoals 16, 18, etc
Tja volgende klus zeker geen Praxis klus. Ik denk als je maar vaak genoeg sleuteld aan je auto dat dan vanzelf je gereedschapsset zich uitbreid. En dan rateltje van mij heeft toch best z’n nut bewezen.
Ik was gister blij dat ik na 12 uur dat motortje van David hoorde spinnen en daadwerkelijk van zijn plaats kwam. Heeft wat spierpijn opgeleverd….
Hartelijk dank ZX!! Weer een hele ervaring rijker.
ZX1.4i schreef:
David schijnt een 1GB kaartje volgeschoten te hebben met foto’s, die krijg ik z.s.m. opgestuurd per CD en dan plaats ik de foto’s hier op het forum.
Het valt uiteindelijk erg mee. Had de 512MB er in en die was voor 50% gevuld met AX en ons… En daarnaast is er door het weer -enorme contrasten- veel dubbel voor de zekerheid (zo’n schermpje is klein en het histogram zegt veel maar niet alles..)
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ok, ik heb nu een paar korte ritten gedaan. Wat kan ik er na 40km van zeggen… Koppelen gaat dus een stuk lichter en zuiverder dan voorheen. Ik meende dus niets vreemds aan de koppeling te voelen maar dat was bedrog. Iets wat geleidelijk gaat merk je vaak niet eens op. Het schakelen zelf gaat mijns insziens wat hakerig maar ik let nu natuurlijk enorm op elke beweging en geluid. Ik meen dat het gehele proces beter en gelijkmatiger gaat, met de natuurlijke geluiden en een haarfijn dosserbare koppeling. De ‘5 ’ miste ik 2 keer maar dat zal daarvoor ook wel zo zijn geweest, alsmede de achteruit. In zijn totaliteit ben ik zeer tevreden en de foto’s volgen.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Jay schreef:Tja volgende klus zeker geen Praxis klus. Ik denk als je maar vaak genoeg sleuteld aan je auto dat dan vanzelf je gereedschapsset zich uitbreid. En dan rateltje van mij heeft toch best z’n nut bewezen.
Dit was inderdaad geen Praxis klusje, een geslaagde klus zit hem in de voorbereiding, het was 13 uur sleutelen en een veelvoud daarvan was voorbereiden en studeren. Wat gereedschap betreft, dat breidt vanzelf wel uit en dan heb je opeens niet meer genoeg aan een ZX-kofferbak en moet je uitwijken naar een Xantia . Hoewel deze ligt nu ook behoorlijk vol, ik ben te lui om het iedere keer eruit te gooien . Dat 3/4” rateltje van je was perfect, daar waar 1/4” te klein is en 1/2” te groot is 3/4” prima. Een monteur heeft mij onlangs geleerd dat t/m dop 8 gebruik je 1/4”, van 9 t/m 17 gebruik je 3/4”, voor 18 en groter gebruik je 1/2”.
@Davidoff
Wat dat hakerig schakelen betreft, ik bedenk me opeens dat er best weleens te weinig olie in de bak kan zitten, sorry was na 13 uur sleutelen niet zo helder meer. Die 2L komt best wel nauw, stel we hebben 200ml gemorst, dan is dat al veel, we hebben immers in het donker met een geimproviseerde trechter via de ontluchting bijgevuld en gemorst.
Aan de andere kant heb ik mijn twijvels over de 75W90 (Semi synthetisch) olie van Bart-Ebben. Vorige keer hebben we 75W80 gebruikt en dat heb ik in mijn ZX/Xantia en die van Weefje ook altijd erin gegooid. Volgens de website van Total is deze olie ook speciaal voor PSA.
Zie http://www.total.nl/live/wex/nl/sitenl.nsf/VS_OPM/5BCF1036ABD63D89C1256E98004DD353?OpenDocument
ZX1.4i schreef:Jay schreef:Tja volgende klus zeker geen Praxis klus. Ik denk als je maar vaak genoeg sleuteld aan je auto dat dan vanzelf je gereedschapsset zich uitbreid. En dan rateltje van mij heeft toch best z’n nut bewezen.
Dit was inderdaad geen Praxis klusje, een geslaagde klus zit hem in de voorbereiding, het was 13 uur sleutelen en een veelvoud daarvan was voorbereiden en studeren. Wat gereedschap betreft, dat breidt vanzelf wel uit en dan heb je opeens niet meer genoeg aan een ZX-kofferbak en moet je uitwijken naar een Xantia . Hoewel deze ligt nu ook behoorlijk vol, ik ben te lui om het iedere keer eruit te gooien . Dat 3/4” rateltje van je was perfect, daar waar 1/4” te klein is en 1/2” te groot is 3/4” prima. Een monteur heeft mij onlangs geleerd dat t/m dop 8 gebruik je 1/4”, van 9 t/m 17 gebruik je 3/4”, voor 18 en groter gebruik je 1/2”.
@Davidoff
Wat dat hakerig schakelen betreft, ik bedenk me opeens dat er best weleens te weinig olie in de bak kan zitten, sorry was na 13 uur sleutelen niet zo helder meer. Die 2L komt best wel nauw, stel we hebben 200ml gemorst, dan is dat al veel, we hebben immers in het donker met een geimproviseerde trechter via de ontluchting bijgevuld en gemorst.Aan de andere kant heb ik mijn twijvels over de 75W90 (Semi synthetisch) olie van Bart-Ebben. Vorige keer hebben we 75W80 gebruikt en dat heb ik in mijn ZX/Xantia en die van Weefje ook altijd erin gegooid. Volgens de website van Total is deze olie ook speciaal voor PSA.
Zie http://www.total.nl/live/wex/nl/sitenl.nsf/VS_OPM/5BCF1036ABD63D89C1256E98004DD353?OpenDocument
Beter 75w80 gebruiken, gewoon bij de dealer halen. Ik snap niet dat Bart Ebben als Citroen specialist dan met de verkeerde olie aan komt zetten!!!
HEt komt nie zo waanzinnig precies hoor met die olie qua schakelen
je moet de dop aan de zijkant (in de wielkast) eruit draaien. Loopt daar de olie eruit, dan door laten lekken totdat het er niet meer uikomt en dan is het peil goed.
Bakken kunnen koud natuurlijk altijd een beetje hakerig schakelen. En het kan zijn dat de synchromesh er toch niet beter op zijn geworden door dat schakelen zonder goede koppeling.
Die achteruit is natuurlijk altijd matig. Het is wel vervelend als 2 of 3 echt kraken of er bijna niet in te harken zijn.