1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Mijn BX gaat na 7 jaar weer in de running. Tips?
Wijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 juli 2005 08:32 PM

Hoi.

Ik ben Witte. Ik heb me aangemeld bij dit forum omdat ik wat vraagjes heb over mijn BX. Ik ben altijd al gek geweest op Citroëns.  thumbsup De BX heeft me van alle auto’s die er bestaan altijd al het meest gefascineerd—> mijn ouders reden grote Duitse auto’s, maar ik wilde toch die speciale BX.  roll Ik was zo gek op deze auto dat ik er op mijn tiende eentje kocht van mijn spaarcenten. Deze BX 14 E uit ‘87 kocht ik in 1998 en ik heb er toen 1000 Gulden voor betaald. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en al die tijd heeft de auto stil gestaan in een overdekte opslag. Aanstaande dinsdag doe ik autorij-examen en ik sta dus - zoals jullie wel zullen begrijpen - te popelen om mijn BX weer in de running te krijgen. Mijn vraag is heeft er iemand tips over waar ik bij dit project speciaal op moet letten en wat ik moet vervangen e.d.?
De auto is zeven jaar geschorst geweest en ik moet hem dus sowieso door de APK heenhalen. Een citroën-garage in Amstelveen gaat dat doen en ik laat ze hem ook een grote beurt geven. Maar zijn er volgens jullie nog dingetjes die ikzelf aan de auto kan doen om de kosten van de APK en de grote beurt een beetje te drukken? Ik ben nml. 18 jaar oud en heb niet veel centen. Het stuur is in de afgelopen tijd een beetje groenig geworden en dus wil ik een nieuwe (ik heb op dit forum al een advertentie gezet), maar misschien weet iemand van jullie wat er verder nog kwetsbaar is aan het dashboard? Heeft iemand nog onderdelen in de aanbieding? Mijn doel is om de auto zo origineel mogelijk te houden (ik houd helemaal NIET van tuning). Ik hoor het graag. Alvast hartelijk bedankt!

Witte

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 31 juli 2005 08:47 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk zitten zowieso je remmen vast. Dus dat wordt schijven opschuren en misschien wel blokjes vervangen. Je banden zouden wel eens uitgedroogd kunnen zijn waardoor er scheurtjes onstaan zijn. Verder lijkt het me dat de benzine na 7 jaar wel bijna ‘vergompt’ (=bedorven) is. Dus tank leeghalen en nieuwe benzine erin. Ik zou ook alle rubbertjes nalopen op scheurtjes. En natuurlijk sowieso grote beurt, dus:

Bougies + kabels
verdeelkap + rotor
olie + filter
lucht + brandstoffilter
LHM verversen
distributieriem (valt onder uitgedroogd rubber)
dynamo / hp-pomp riem
Overal even een likje vet in, zoals in je deurscharnieren.
Ook heb je kans dat je wiellagers kapot zijn, omdat ze al die tijd op 1 plek belast zijn geweest. Het beste sla een auto op met de wieltjes van vloer, of elke maand even heen en weer rollen.

En natuurlijk alles goed schoonmaken, en mooi poetsen!!

Test

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 31 juli 2005 08:47 PM
  [ # 2 ]

als je weinig geld hebt, moet je dan wel naar een citroëngarage gaan?
mijn ervaring is in amsterdam niet zo positief, en de laatste keer al helemaal niet over die op het stadionplein. vraag eerst even het uurloon voor je je auto er heen brengt. maar misschien heb je het wel anders geregeld.
er zijn genoeg “mannetjes” in amsterdam die in ieder geval een stuk goedkoper zijn, en ik las laatst op dit forum dat garage haarlem in haarlem ook heel redelijk is, en dan heb je in heemstede automobiebedrijf havenstraat waar psa en citroënmannen rondlopen.
afijn, ik hoop dat je snel en goedkoop met je karretje door de keuring komt, en dan maar veel plezier met het rijden gewenst!

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 31 juli 2005 09:09 PM
  [ # 3 ]

welke citroen garage in amstelveen ?

Profiel  
 
Wijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 juli 2005 09:12 PM
  [ # 4 ]

De garage in Amstelveen heet Auto Etoile. Ik ben er echter nog niet zeker van of ik mijn BX daar wel heen moet brenge misschien wordt het peperduur. Kent iemand zo’n “mannetje” in of rond A’dam?

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 31 juli 2005 09:27 PM
  [ # 5 ]

zal het eens bij mijn “mannetje” vragen, misschien heeft die zin

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
Wijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 juli 2005 09:41 PM
  [ # 6 ]

graag! Ik merk het wel.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 31 juli 2005 09:54 PM
  [ # 7 ]
Wijs schreef:

De garage in Amstelveen heet Auto Etoile. Ik ben er echter nog niet zeker van of ik mijn BX daar wel heen moet brenge: misschien wordt het peperduur. Kent iemand zo’n “mannetje” in of rond A’dam?

De juiste keus, laat je helpen door een ervaren BX man. Ga alleen naar een garage als je het echt niet zelf lukt en dan nooit naar een dealer, liever naar een specialist die in oude citroens doet. Een dealer haal z’n neus op voor de BX, smeert je liever een nieuwere auto aan en zorgt dat je de hoofdprijs betaalt. Dit is de ervaring van zo’n beetje elke BX rijder op het forum.

Waar ik het niet mee eens ben:
*Remblokken vervangen. Er is geen bewijs dat de remmen vastzitten. Wel is het goed om de remklauwen in ieder geval intern te reinigen en desnoods te reviseren. Als ze met verse LHM goed doorgespoeld zijn en ze doen het goed, gewoon zo laten.
*Dynamo en HP-pomp riem: houd gewoon reserve maar vervang pas als het echt nodig is. Is hoogstens irritant als ze breken (als je maar weet wat je moet doen en ze onderweg zelf kunt vervangen).
*Wiellagers: gaan niet zomaar stuk van belasting zonder beweging. Als de lagers goed ingevet waren en er geen vocht bij heeft kunnen komen is het kwestie van achterwiellagers opnieuw invetten (die zijn open) en bij de voorwiellagers gewoon hopen dat het vet niet te oud is. Goed luisteren en desnoods na 50 KM weer even luisteren. Wiellagers preventief vervangen kost een vermogen namelijk (62 euro voor een voorwiellager, 82 euro voor een achterwiellager, bij een goedkope materialenhandel; en dat is exclusief montage).
*Verdelerkap & rotor: is niet bewezen dat ze slechter worden van stilstand. Zou ze even inspecteren. Als ze niet versleten zijn of scheurtjes blijken te hebben, gewoon laten zitten. bougiekabels ben ik het wel mee eens.

Wat inderdaad wel belangrijk is:
*Alle benzineslangen vervangen. Zou ik niet bij nadenken, gewoon doen. En anders een brandblusser in de auto houden en een kruisje slaan voor vertrek.
*Inderdaad LHM verversen en vat+ filters reinigen. In jouw geval misschien zelfs na 1000 KM weer overnieuw.
*Controleer de LHM-retourslangen, of ze ergens loshangen.
*De motor heeft een distributieketting, dat scheelt alweer. Deze wordt gewoon met motorolie gesmeerd.
*LHM leidingen controleren op corrosie, zeer belangrijk, zeker in de motorruimte (LHM wat onder hoge druk tegen het uitlaatspruistuk spuit is nogal ontvlambaar).
*Kogels van de schakelstangen invetten.
*Koppelingskabel, gaskabel en snelheidsmeterkabel invetten
*Koelvloeistof vervangen! Heel belangrijk! De oude is qua dopes uitgewerkt, zodat zuren hun gang kunnen gaan. Controleer ook de koelslangen, fransen kunnen geen rubber maken. Kom niet in de verleiding nieuwe koelslangen bij de Citroen dealer te halen want je betaalt belachelijke prijzen. Maak stukken universele slang op maat of kies iets van duitse makelijk.
*Vier nieuwe banden want die zijn vierkant en anders zitten er wel droogtescheurtjes in.
*Veerbollen controleren. Als de hogedrukregelaar vaak tikt (minder dan 1 keer in de 20 seconden), kan het zijn dat je veerbollen ook te leeg zijn, wat minder veercomfort als gevolg heeft.
*Carburateur schoonmaken. Mocht er een automatische choke op zitten, meteen bellen met BCCP en een handchoke kitje bestellen. Automatische choke’s zijn een vloek.

Op zich heb ik er geen moeite mee om een keertje te komen buurten, moet wel zeggen dat ik niet echt in de buurt woon.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 juli 2005 10:13 PM
  [ # 8 ]

Aan bovenstaande lijst heb ik eigenlijk niets toe te voegen, wel wil ik mijn bewondering uitspreken voor het feit dat je op je 10e al een BX gekocht hebt! Super!!!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 31 juli 2005 10:49 PM
  [ # 9 ]

Re: Mijn BX gaat na 7 jaar weer in de running. Tips?

Wauw, een BX 14E uit 1987 die je in originele staat wil brengen/houden.. daaraan kan je meteen zien dat jij *echt* een liefhebber bent.

Heel erg veel succes met je rijexamen.

greetz,

Mark (degene die jouw gemeeld had met de tip hierheen te komen)

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Wijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 juli 2005 11:20 PM
  [ # 10 ]

Hartstikke bedankt allemaal voor de lijstjes met zaken waarnaar gekeken moet worden! Ik ben alle punten even stapsgewijs aan het nagaan op http://www.tramontana.co.hu/citroen/ (een engelse BX doe-het-zelf-site) om te kijken of ik er zelf wat mee kan doen. Nog steeds zijn alle relevante onderdelen, “mannetjes” en adviesjes zeer, zeer welkom!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 31 juli 2005 11:57 PM
  [ # 11 ]

Eej, leuk project !
Wel zonde om zo’n wagen 7 jaar te stallen eigenlijk maarja. Let inderdaad op uitgedroogde rubbers, ik weet niet of die bx nog een distributieriem heeft of een ketting maar als het een riem is direct vervangen en banden en dat soort zaken idd.

Wel foto’s hier posten he :photo Ben benieuwd.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 01 augustus 2005 12:27 AM
  [ # 12 ]

in amstelveen kan ik je tom vuijk aanraden. heeft het citroen hart op de juiste plek en heeft een schappelijk uurloon.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 01 augustus 2005 12:40 AM
  [ # 13 ]
Alcyone schreef:

Ga alleen naar een garage als je het echt niet zelf lukt en dan nooit naar een dealer, liever naar een specialist die in oude citroens doet. Een dealer haal z’n neus op voor de BX, smeert je liever een nieuwere auto aan en zorgt dat je de hoofdprijs betaalt. Dit is de ervaring van zo’n beetje elke BX rijder op het forum.

Wel wat offtopic, maar ik kan het niet nalaten toch even te reageren. Mijn ervaring met de lokale officiële dealer (Coolen in Apeldoorn) is beslist anders en ik heb zowel mijn BX als de Xantia daar tot volle tevredenheid in onderhoud, zowel wat betreft service, kwaliteit als kosten. Voor dergelijke iets oudere auto’s zoeken ze zoveel mogelijk naar een passende oplossing wanneer er iets prijzigs vervangen of gerepareerd moet worden, zonder aan kwaliteit of garantie in te boeten. Ik ben er in elk geval zeer tevreden over.

Overigens (back to topic) is het prachtig dat iemand op zijn 10e een BX koopt, ‘m 8 jaar bewaart en er dan in wil gaan rijden. Succes en plezier daarmee!

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 augustus 2005 12:58 AM
  [ # 14 ]
erik wijngaarden schreef:

in amstelveen kan ik je tom vuijk aanraden. heeft het citroen hart op de juiste plek en heeft een schappelijk uurloon.

En anders in Haarlem…..de al genoemde Garage Auto Haarlem…vraag naar Jan Verhoeven (de baas) en vertel hem het verhaal van wat hij er aan doen moet….hij is er wel zo eentje die je NIET met een GROTERE rekening zal confronteren dan je met hem afgesproken hebt. Exclamation

En ook een man met het juiste hart voor Citroen. (BX)
Hij heeft ook nog enkele type-1 in onderhoud lopen. Cool

  Auto Haarlem
Frans Halsstraat 33
2021 EH tel: 023 5276691

Profiel  
 
Wijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 01 augustus 2005 01:04 AM
  [ # 15 ]

Bedankt. Ik ga Tom Vuijk en Coolen eens opzoeken (op het web en telefoonboek). Alcyone bedankt voor je buurten-aanbod. Mocht niemand meer iets met mijn BX aankunnen, dan laat ik zeker iets horen! Weet iemand hoeveel liter LHM er in het hydraulisch systeem van een BX gaat? Ik moet het hydraulisch systeem namelijk ‘doortrekken’ en dan moet er ‘Hydraurinçage’ in. Weet iemand of ik genoeg heb aan één 5-liter verpakking?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook