De Saxo 1.5D van mijn broer heeft iets raars. Aan de motorkant zijn de buitenste lamellen verpulverd en ze vallen er zo van af als je er over wrijft. Kent iemand dit? Hoe moet je het koelsysteem ontluchten?
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Bij mijn Berlingo 1.9D 1997 had ik dat ook!
Als je aan de achterzijde over de lamellen wreef (zachtjes!) vielen ze eraf.
Na langere tijd ging de radiateur lekken!
Maar -Radweld- deed wonderen , ik heb er nog jaren mee door gereden.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
jakkerma schreef:Bij mijn Berlingo 1.9D 1997 had ik dat ook!
Als je aan de achterzijde over de lamellen wreef (zachtjes!) vielen ze eraf.
Na langere tijd ging de radiateur lekken!
Maar -Radweld- deed wonderen , ik heb er nog jaren mee door gereden.
Het het wel eens gezien bij een 15 jaar oude mitsubishi galant. De helft van de lamellen in de radiateur was verdwenen. De radiateur was nog wel waterdicht, maar had veel van zijn koelcapaciteit verloren. De ventilator maar loeien, maar de motor bleef erg heet. Nieuwe radiateur erin en het koelde weer als een trein.
Inderdaad de radiateur is nog waterdicht en koelt nog voldoende. De ventilator slaat pas aan na een 20-tal minuten stationair draaien. We hebben wel geen temperatuursmeting in de Saxo enkel een verklikkerlichtje dat nog niet aanging gelukkig. Maar we spelen op zeker en we steken er een nieuwe in voor 84€ heb ik al een goede namaakradiateur. En het is helemaal geen moeilijke klus om een radiateur van een Saxo te vervangen. Het lijkt wel of ze er bij het ontwerp mee rekening gehouden hebben dat deze er vroeg of laat uit moet.
Nog iets : de lamellen zijn van flinterdun koper en het is maar normaal dat die dingen door milieuinvloeden oxideren denk ik. Maar koper koelt dan ook veel beter dan aluminium.