Na 1 keer een keer omgedraaid te hebben gestaan met een suzuki alto (mijn 1e auto ops: ) ben ik inderdaad me ook eens gaan verdiepen in slippen en aquaplannen ed.
Wat ik geleerd heb is dat je het beste kan doen wat je gevoel je niet ingeeft.
Klinkt vaag maar ik zal het proberen uit te leggen:
- ALs jij enorm hard een bocht induikt en je achterkant wil uitbreken, wat doen je dan instinctief? Remmen of nog scherper sturen. Door iets gas los te laten of juist iets minder te sturen (dus jij maakt een bocht naar rechts, dan iets minder naar rechts sturen, meer naar de linkerkant dus) dan krijg je weer grip.
- Als jij een flinke plas induikt met hoge snelheid en je gaat aquaplannen, wat doe je dan instinctief als bv je auto even een stap opzij doet ofzo? je gooit je stuur om. Als je gewoon je stuur met 2 handen beetpakt en probeert de auto recht te houden dan hou je de auto in principe gewoon op de weg.
- Als jij de berm invliegt met 1 wiel op een landweg ofzo, wat doen de meeste mensen? die geven een ruk aan het stuur om weer op de weg te komen, gevolg? wiel komt weer op de weg en heeft ineens weer grip, je schiet dan in 1 keer door naar de andere kant vd weg waar net toevallig een boom staat.
Als jij gewoon rustig en beheerst stuurt (dus zeker geen ruk aan je stuur!) dan krijg je die auto weer netjes op de weg.
Conclusie:
Altijd kalm blijven! Denk na bij wat je doet (ook al heb je weinig tijd) en probeer altijd te bedenken hoe de auto reageert als je een actie onderneemt.
Heeft mij al een paar keer gered.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX