Hallo citrofielen,
Ik wil een BX aanschaffen als 2e auto voor mijn vrouw, ik heb totaal geen verstand van een BX, als ik er een aanschaf zal het een 1400 motor zijn. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij de aankoop : : . Niet allemaal tegelijk , ik wacht op jullie reacties :photo
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
koop er een met stuurbekrachtiging !
ik heb er ook een 1400 deauville gekocht maar was ff vergeten dat bx-en ook verkocht zijn zonder dit fijne mechanische wonder. stuurt heel zwaar !
ik heb er de smalste banden onder gezet, met harde compound en extra veel druk in de bandjes.. super onderstuurt nu, maar stuurt nu net iets minder zwaar, maar het blijft een soort vrachtwagen.
Credits naar de auteurs..
De buitenkant:
Zitten er niet te veel deuken en krassen in de carrosserie?
Dit kan wijzen op intensief gebruik en vooral ook onvoorzichtig gebruik ven de bx en kan vooral ook ervoor zorgen dat de carrosserie sneller gaat roesten.
Let op roest bij het voorruit bovenin en op roest bij de wielkasten achter (bij achterdeuren).
Let op roestplekken of gaten bij het bovenste scharnier van de voordeuren.
Roest komt o.a. veel voor op de deuren, zowel aan de buitenkant als onderaan de deur aan de binnenkant.
Ook oppassen voor roest in de motorruimte, bijzonder gevoelig zijn de las/lijm naden.
Let ook op of een schuifdak origineel is, meestal gaat rondom het schuifdak zich toch wat roest vormen.
Sluiten de deuren en achterklep goed en zitten er niet vreemde brede of scheve kieren tussen de deuren en de carrosserie?
Dit geld ook voor de motorkap,
Een scheve deur of motorkap kan wijzen op een eventuele slecht gerepareerde schade in het verleden.
Let ook op de koplampen deze horen recht in de auto gemonteerd te zijn en moeten even diep liggen als de knipperlichten.
Zijn de banden nog in een goede staat?
Zit de achterste uitlaatsteun goed vast, deze is onderhevig aan roesten, en kan helemaal doorrotten.Dit kun je zien door het stuur naar uiterst links of rechts te draaien en te voelen of kijken of er voldoende profiel op zit, 3VO zegt ongeveer minimaal 2 mm, let hierbij op de slijtage indicatoren in een band tussen het profiel, deze geven ongeveer de minimale diepte aan van het profiel.
De achterwielen moeten vrijwel recht onder de bx staan, als dezen er scheef onder staan wijst dat op versleten draagarmlagers achter.
De onderkant:
Bekijk de plaats waar de bx staat, let er op of er ook olie ligt op de grond onder de motorruimte, dit kan aangeven of de auto ook olie lekt.
Zet eventueel de bx in de hoogste stand en bekijk de auto van onderen, let daarbij op olielekkage, laat de motor lopen en kijk onder de auto of de uitlaat ook ergens lekt of sist.
Tip van Alex, kijk ook naar eventuele beschadigingen, deukjes krasjes aan de onderkant, dit duid op drempelridders, mensen die denken dat de auto het ook niet voelt als je met 50 een drempel neemt.
Interieur, binnenkant:
Let op slijtage van de stoelen en andere interieurdelen, ernstige slijtage wijst vaak op intensief gebruik, kijk en voel of de stoelen goed zitten en kijk of ze goed vastzitten, en voor de anti rokers (ik niet) kijk of ruik of erin gerookt is, vaak zijn de asbakken wel leeg maar onder de asbakken ligt vaak as en troep.
Dit is ook te zien door brandplekjes op het tapijt, ik denk niet dat er een roker is die nog nooit zijn peuk heeft laten vallen in de auto.
De bekleding van het stuur moet goed vastzitten, soms is het versleten of ligt het los van het stuurwiel, dit lijkt en rijdt erg slordig.
Controleer de kofferbak onder de mat op roestplekken en/of scheuren.
Bijzondere aandachtspunten zijn links en rechts op de hoeken.
Onder de motorkap:
- Let op olielekkages een vies motorblok blijkt vaak een slecht onderhouden auto te zijn waarbij weinig aandacht is besteed aan alles onder de kap. Als een motorruimte perfect schoon is kan het wel zijn dat de verkoper iets probeert te verbergen, kijk dus eerst naar de motorruimte, en ook aan de onderkant, ga dan de proefrit maken, en kijk nog eens, dan kan je perfect zien of er iets lekt.- Als de auto in de hoogste stand staat kun je even het LHM pijlen, het parapluutje in het kijkgaatje moet met de bovenkant tussen de twee streepjes staan, te weinig LHM kan betekenen dat het systeem ergens lek is.
- Kijk of alle bedrading netjes ligt, een chaos in de bedrading komt vaak door veelvul;dig storingzoeken.
Proefrit:
-De auto moet na het starten (en gloeien) direct mooi aanslaan, en mooi blijven draaien op 4 cilinders. Kijk bij een abs uitvoering of het abs lampje ook uitgaat, mocht dit niet het geval zijn, controleer dan tijdens de proefrit of de abs wel werkt, een defect in het systeem is een kostbare reparatie, en ligt zelden aan een zekering of draadje of slecht kontakt, laat je dus niets wijsmaken, als het zo simpel te verhelpen was, dan was dat al gedaan.
Ga een proefrit maken over zowel een asfaltweg als een klinkerweg, let bij het rijden op deze dingen:
- De bx moet in alle standen kunnen staan de rijstand en de midden- en hoogste stand moet je even proberen.
- De bx moet soepel veren, een erg stugge of slappe vering wijst op defecte bollen.
- Bij het afremmen mag het stuur niet trillen dit wijst op kromme remschijven.
- Op een klinkerweg moet de bx stil zijn in de voorwielophanging, het klokkeren wijst op versleten stokjes van de stabilisator stang of zelfs versleten fuseekogels.
- Alle opties zoals elektrische ramen en centrale deurvergrendeling en verstelbare spiegels kun je onderweg mooi controleren, let ook op de stoelverstelling en een eventueel opendakje moet ook opengaan en mag geen sporen van lekkage vertonen.
- Ga 70 rijden en schakel indien mogelijk naar de vijf, laat de koppeling opkomen en geef vol gas, bij vreemde geluiden of protesteren weet je genoeg.
-Bij de sportievere modellen, ga ook ff sportief rijden, schakel iets sneller dan normaal, schakel je vaak mis, en doe je dat normaal nooit, dan kan het zijn dat er een zeer kostbare versnellingsbak reparatie aan zit te komen.
-Kijk naar de stationaire loop, als die onregelmatig is, of als de uitlaat erg pruttelt, dan is het mengsel vaak verkeerd afgesteld, dit duid op een ander probleem wat op die manier “verholpen"is.
En natuurlijk rijdt de auto lekker?, een algemene indruk geeft vaak de doorslag! En laat je niet gek maken door verkoop praatjes, trap er niet in, de eigenaar doet de auto zelden weg als er niets mis mee is.
koop er een met stuurbekrachtiging !
ik heb er ook een 1400 deauville gekocht maar was ff vergeten dat bx-en ook verkocht zijn zonder dit fijne mechanische wonder. stuurt heel zwaar !
ik heb er de smalste banden onder gezet, met harde compound en extra veel druk in de bandjes.. super onderstuurt nu, maar stuurt nu net iets minder zwaar, maar het blijft een soort vrachtwagen
Da’s wel een klein beetje overdreven…. een BX zonder stuurbekrachtiging is prima mee te leven. Je moet alleen niet aan het stuur gaan lopen draaien als je stilstaat. Maar goed, da’s sowieso af te raden als je banden je lief zijn.
Harm schreef:koop er een met stuurbekrachtiging !
ik heb er ook een 1400 deauville gekocht maar was ff vergeten dat bx-en ook verkocht zijn zonder dit fijne mechanische wonder. stuurt heel zwaar !
ik heb er de smalste banden onder gezet, met harde compound en extra veel druk in de bandjes.. super onderstuurt nu, maar stuurt nu net iets minder zwaar, maar het blijft een soort vrachtwagenDa’s wel een klein beetje overdreven…. een BX zonder stuurbekrachtiging is prima mee te leven. Je moet alleen niet aan het stuur gaan lopen draaien als je stilstaat. Maar goed, da’s sowieso af te raden als je banden je lief zijn.
Beetje spinazi eten dan komt het wel goed
Ijs schreef:Harm schreef:koop er een met stuurbekrachtiging !
ik heb er ook een 1400 deauville gekocht maar was ff vergeten dat bx-en ook verkocht zijn zonder dit fijne mechanische wonder. stuurt heel zwaar !
ik heb er de smalste banden onder gezet, met harde compound en extra veel druk in de bandjes.. super onderstuurt nu, maar stuurt nu net iets minder zwaar, maar het blijft een soort vrachtwagenDa’s wel een klein beetje overdreven…. een BX zonder stuurbekrachtiging is prima mee te leven. Je moet alleen niet aan het stuur gaan lopen draaien als je stilstaat. Maar goed, da’s sowieso af te raden als je banden je lief zijn.
Beetje spinazi eten dan komt het wel goed
Ikzelf heb ook een 1400 Deauville zonder stuurbekrachtiging en ben er harstikke blij mee.
Het ligt er ook sterk aan wat voor een type banden je onder de BX hebt liggen. Sinds enkele weken heb ik mijn oude MICHELIN MXL (165/70) banden laten vervangen door MICHELIN ENERGY E3A (165/70) banden.
De nieuwe ENERGY banden sturen echt een stuk lichter hoor !
Zeker met de nieuwe banden erop mis ik stuurbekrachtiging zeker niet !
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
erik wijngaarden schreef:koop er een met stuurbekrachtiging !
ik heb er ook een 1400 deauville gekocht maar was ff vergeten dat bx-en ook verkocht zijn zonder dit fijne mechanische wonder. stuurt heel zwaar !
ik heb er de smalste banden onder gezet, met harde compound en extra veel druk in de bandjes.. super onderstuurt nu, maar stuurt nu net iets minder zwaar, maar het blijft een soort vrachtwagen.
Niet mee eens. Mijn ex- BX 14 TE stond op standaard banden en stuurde licht genoeg. Mensen die me kennen weten dat ik een lange, dunne spriet ben zonder spieren en mij hoor je niet klagen. Die auto is nu eigendom van mijn beste vriend en zijn vriendin, en zij rijdt er dagelijks in. Heb nog nooit een klacht gehoord. En trouwens, een mens mag best een beetje werken achter het stuur.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik vond een 1.4 zonder stuurbekrachtiging ook prima te besturen, alleen niet doen als je stilstaat inderdaad.
Let bij de 1.4 vooral op olielekkages onder de motorkap.
Voor de rest is alles al aardig gezegd.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Inderdaad, zolang je er geen bredere banden onder gaat leggen is ‘t prima te doen zonder stuurbekrachtiging hoor! En een 1.4 met stuurbekrachtiging vinden gaat gewoon niet meevallen natuurlijk.
voge schreef:Inderdaad, zolang je er geen bredere banden onder gaat leggen is ‘t prima te doen zonder stuurbekrachtiging hoor! En een 1.4 met stuurbekrachtiging vinden gaat gewoon niet meevallen natuurlijk.
Volgens mij bestaan die niet eens
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ik vond een 1.4 zonder stuurbekrachtiging ook prima te besturen, alleen niet doen als je stilstaat inderdaad.
Let bij de 1.4 vooral op olielekkages onder de motorkap.
Voor de rest is alles al aardig gezegd.
Het is maar net wat je gewend bent. Mensen die een C2 of C3 gewend zijn vinden mijn BX met stuurbekrachtiging al zwaar sturen.
Ik ben het WEL met Erik eens…..als je de kans krijgt om een 1.6i Tzi of chic te kopen, dan heb je er ook veel fijnere stoelen in en standaard stuurbekrachtiging….2 elektr ramen enz.
En die koop je ook voor weinig. (rond de 400 a 800 euro)
En qua benzine gebruik maakt het ook niks uit….een 1.6i kan zomaar 1 op 14 lopen.
mpostma schreef:metro2005 schreef:Ik vond een 1.4 zonder stuurbekrachtiging ook prima te besturen, alleen niet doen als je stilstaat inderdaad.
Let bij de 1.4 vooral op olielekkages onder de motorkap.
Voor de rest is alles al aardig gezegd.Het is maar net wat je gewend bent. Mensen die een C2 of C3 gewend zijn vinden mijn BX met stuurbekrachtiging al zwaar sturen.
Ik heb toen proefgereden in een BX 1.4 zonder SB en ik ben in de Xantia naar de verkopende partij gereden, een groter verschil in SB is er volgens mij niet Xantia superlicht, BX: spierballenwerk, maar ach na 2 bochten ben je er al aan gewend.
En inderdaad, een BX met stuurbekrachtiging stuurt zwaarder dan een Xantia bv.
Het is inderdaad wel zo wat bram zegt, een 1.6 hoeft bv helemaal niet onzuiniger te lopen (hoeft minder hard te werken) en je hebt wel de beschikking over meer opties. En voor de aanschafwaarde hoef je het bij BXen ook niet te laten. (de mijne was 800 euro, en dat is een gti versie met alles erop en eraan)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:En inderdaad, een BX met stuurbekrachtiging stuurt zwaarder dan een Xantia bv.
Tenzij….je een 94’er Break kan kopen met een z.g. Xantia HD-pomp….zoals de TGD die Rien (Kuikenxx) nu heeft.
Die stuurt net zo licht als een Xantia.
Ik weet niet of de laatste benzine uitvoeringen van de 1.6i Berline die pomp ook al hebben….zo JA, dan zoeken naar 1 van de laatste type’s 1.6i. (eind 93)
Bram schreef:metro2005 schreef:En inderdaad, een BX met stuurbekrachtiging stuurt zwaarder dan een Xantia bv.
Tenzij….je een 94’er Break kan kopen met een z.g. Xantia HD-pomp….zoals de TGD die Rien (Kuikenxx) nu heeft.
Die stuurt net zo licht als een Xantia.Ik weet niet of de laatste benzine uitvoeringen van de 1.6i Berline die pomp ook al hebben….zo JA, dan zoeken naar 1 van de laatste type’s 1.6i. (eind 93)
Je kan de stuurbekrachtiging gewoon aanpassen op de debietverdeler. Maar standaard staat ie stevig afgesteld. En natuurlijk rijdt een deel van de BXen met verwaarloosde hydrauliek rond en stuurt sowieso al zwaarder dan nodig zou zijn.
mpostma schreef:Bram schreef:metro2005 schreef:En inderdaad, een BX met stuurbekrachtiging stuurt zwaarder dan een Xantia bv.
Tenzij….je een 94’er Break kan kopen met een z.g. Xantia HD-pomp….zoals de TGD die Rien (Kuikenxx) nu heeft.
Die stuurt net zo licht als een Xantia.Ik weet niet of de laatste benzine uitvoeringen van de 1.6i Berline die pomp ook al hebben….zo JA, dan zoeken naar 1 van de laatste type’s 1.6i. (eind 93)
Je kan de stuurbekrachtiging gewoon aanpassen op de debietverdeler. Maar standaard staat ie stevig afgesteld. En natuurlijk rijdt een deel van de BXen met verwaarloosde hydrauliek rond en stuurt sowieso al zwaarder dan nodig zou zijn.
Kun je dat aanpassen ?
Hoe dan ops:
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX