1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ik heb iets doms gedaan (olie en tikken)
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 05 augustus 2005 09:53 PM

Ik heb met mijn Xm een heerlijke vakantie achter de rug in engeland zonder enige problemen. Vandaag echter heeft ze me een beetje verdrietig gemaakt.

Ik reed vanuit Maastricht naar Utrecht toen mijn eeuwige spokende lampjes toch echt gingen branden en niet meer uit wilde. Ik hoorde een vaag getik vanuit de motor en ben dus gestopt.

Er bleek geen olie meer in het blok te zitten. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, want ik sleutel toch echt regelmatig en doe een hoop aan motoren dus een gevalletje te weinig olie is wel heel kneuzerig. Ik had toch echt wel een paar keer gemeten en gekeken, het stokje gaf elke keer wel voldoende aan, maar dat bleek dus bedrog deze keer.

Nadat er olie ingegaan was liep ze weer zonder tikken en bleven de lampjes uit. Thuis gekomen (en ookal tijdens de rit) heb ik nog wel wat getik gehoord. Rond de 2500 toeren hoor ik wel wat herrie. Als ik rij en na het schakelen de koppeling op laat komen hoor ik het getik/geklop ook.

Iets heeft dus speling… wat zou er na dit incident nou de meeste kans op speling hebben? De small-/bigends, de krukas lagers, of de nokkenas. Ik heb niet het gevoel dat ze nu olie verbrand dus ik denk dat ik tot zo ver wel mazzel heb.

Heeft een XM 2.0 i eigenlijk klepstel schroeven, plaatjes of automatische stellers?

Wat is raadzaam, een lager revisie of een anders blokje erin hangen? Waar zou ik een blokje kunnen vinden en wat zijn de kosten van een anders blok of een lager revisie set, inclusief pakkingen enzo?

Een hoop vragen, ik hoop op antwoord.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 05 augustus 2005 10:35 PM
  [ # 1 ]

Dit type blok heeft klepstelplaatjes, als je echt zonder olie zou hebben gezeten, dan had je blok nu niet meer gedraaid. Het bijgeluid bij het oplaten komen van de koppeling zou kunnen duiden op versleten thrustwashers ( kan even niet op de nlnaam komen. In dit soort gevallen ga je vaak extreem op elk geluidje letten, waardoor je onbewust alles uitvergroot. Zolang hij geen olie zuipt, het oliedruklampje niet gaat branden bij hoge motortemperaturen en geen drijfstang een pootje naar buiten zet, zou ik er rustig mee door blijven karren.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 05 augustus 2005 10:41 PM
  [ # 2 ]

Toch heeft hij een klop die hij eerder niet had…

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 06 augustus 2005 12:38 AM
  [ # 3 ]

Ik had een keer in een XM 2.0 een verstopt oliekanaaltje gehad waardoor ook een iritante tik in de moter zat ook, bij bij ca 2500 toeren. Het bleek de nokkenas te zijn die op een punt onvoldoende smering kreeg.

Maar ehh….. ik ben toch benieuwd wat thrustwashers zijn   Confused:

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 06 augustus 2005 01:22 AM
  [ # 4 ]

Dat zijn lagerplaatjes die de verticale verschuiving van de krukas tegengaan die onstaan door op laten komen van de koppeling ( en gasgeven)

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 augustus 2005 02:35 AM
  [ # 5 ]
Ds23man schreef:

Dat zijn lagerplaatjes die de verticale verschuiving van de krukas tegengaan die onstaan door op laten komen van de koppeling ( en gasgeven)

GRG

De axiale glijlagers.

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 06 augustus 2005 03:27 AM
  [ # 6 ]

Ik ben er net mee naar een verjaardag geweest en weer terug. Even een update.

Als je hem start nadat het ding een tijdj stil heeft gestaan dan hoor je een best wel harde klop voor maar een paar seconde. Bij stationair toerental. Daarna is het direct weer weg.

Dan hoor je de klop alleen nog bij wat hogere toerentallen?

Iemand een idee?

Kan het de oliepomp zijn?

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 augustus 2005 02:32 PM
  [ # 7 ]
plofkop schreef:

Ik ben er net mee naar een verjaardag geweest en weer terug. Even een update.

Als je hem start nadat het ding een tijdj stil heeft gestaan dan hoor je een best wel harde klop voor maar een paar seconde. Bij stationair toerental. Daarna is het direct weer weg.

Dan hoor je de klop alleen nog bij wat hogere toerentallen?

Iemand een idee?

Kan het de oliepomp zijn?

Ik denk dat de oliepomp het misschien niet meer kan bijpompen. Een oliedrukmeting zegt wel wat over de conditie van het blok. Zo te horen aan de geluiden is er toch iets niet goed gegaan. Nu kun je nog voor de zekerheid de big-end lagers vervangen. DAar kom je zo bij als je de carterpan loshaalt, maar ik weet niet of je er daarmee ook bent.

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 06 augustus 2005 04:42 PM
  [ # 8 ]

Ik heb begrepen van een vriend dat je dit soort blokken beter kunt afschrijven. Hij zegt dat naast de bigend lagers ook de krukas naar alle waarschijnlijkheid kaduuk is. Hij denkt daarbij ook nog eens dat de kop misschien ook wel zijn beste tijd heeft gehad nu.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zal ik een heel ander blok erin hangen of een andere krukas met nieuwe lagerschalen op de as en de bigends?

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 06 augustus 2005 04:55 PM
  [ # 9 ]

ff oftopic,
dit verhaal doet mij denken aan de BX van onze buren.. Er is altijd olie gepeild door de buurman, maar het bleek dat er zwarte aanslag op de peilstok zat, waardoor hij vol leek… niet dus. Nadat ze er achter waren gekomen omdat er lampjes gingen knipperen, en er een ratel hoorbaar werd, konden ze er nog om lachen, want hij deed het nog met een beetje nieuwe olie. Een week of 3 later hebben ze hem langs de kant van de weg laten staan omdat er ineens lagers begonnen te kreunen, en zuigerveren begonnen te ‘eten’.. Ik zou er voor hun een nieuw blok in lepelen, en zou hem daarom ophalen. Ik starte de auto met moeite, en met een hoop lawaai.. Toen ineens een gigantische knal, en een ietwat sportief geluid begon te klinken.
Maargoed hij liep nog - niet lekker meer - en ik reed achteruit het hek uit. Ik hoor de buurvrouw ineens schreewen ’ is dit belangrijk??’  en ze hield een drijfstang in de lucht, met de overblijfselen van een zuiger er aan…

Hij bleek dus dwars door de motorwand geperst te zijn, en alles was dus hopeloos verloren Wink Nog knap dat de motor nog liep met zo’n gat Laughing Tijdens het loshalen van het blok bleek alles, krukas, nokkenas ed allemaal kapot te zijn…

Goed nu weer ontopic..

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 augustus 2005 05:30 PM
  [ # 10 ]
GoofBlikscha schreef:

(...) Ik hoor de buurvrouw ineens schreewen ’ is dit belangrijk??’  en ze hield een drijfstang in de lucht, met de overblijfselen van een zuiger er aan… (...)

Shocked  Shocked  Shocked  Laughing

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 06 augustus 2005 06:32 PM
  [ # 11 ]

Toch knap hoor, dat een BX motor dan toch nog loopt Smile

*Gruwelijke* verhalen overigens….moet er niet teveel aan denken. Wink

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 augustus 2005 09:31 PM
  [ # 12 ]

Aad, Ik heb de D6a uit de bx gti hier nog liggen Wink

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 07 augustus 2005 12:41 AM
  [ # 13 ]

Een 16 klepper is ook leuk… dus daar ga ik maar eens naar opzoek.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 07 augustus 2005 01:03 AM
  [ # 14 ]

Oh, als je iets boeienders wil… niet per se ultra low budget… dan weet ik nog wel een turbo CT blok te koop ook…

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 07 augustus 2005 01:05 AM
  [ # 15 ]
Lelijke Eend schreef:
GoofBlikscha schreef:

(...) Ik hoor de buurvrouw ineens schreewen ’ is dit belangrijk??’  en ze hield een drijfstang in de lucht, met de overblijfselen van een zuiger er aan… (...)

Shocked  Shocked  Shocked  Laughing

Dat zijn momenten die je op video vast moet leggen. Geweldig verhaal.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook