Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De problemen met de 2.0i 16v zijn algemeen bekend, das ook de reden dat er vanaf 1996 een wijziging in het blok is geweest. Ze zorgen echter niet voor echte problemen, behalve een beetje lawaai.
De problemen met de CT Turbo komen na ca. 180K aan het licht. Echter niet bij elke auto.
In XM kringen zijn beide probleempjes bekend. Heb zelf op LPG met een XM gereden met een motor uit 1995 en tot 250K geen echte problemen. Alleen kabaal werd wel meer.
Domme vragen bestaan niet.
Ik weet voor 99 % zeker dat je een nieuw blok nodig hebt. De zuigerveren en zuigers zijn door te weinig smering gaan vreten in de zuiger/cilinderwand. Je cilinderwand is nu ovaal en daarom heeft een zuiger te veel speling, waardoor ie tikt. Heb dit zelf al twee keer gehad met welliswaar een ander soort auto. Ben toen bij revsiebedrijven langsgeweest voor een opinion: de 1 zegt dat het je kleppen zijn, dan ander zegt dat het glijlagers zijn, (specialisten…!) Maar uiteindelijk na alles zelf vervangen te hebben blijken het zuigers en cilinders te zijn. Als je de zuigers eruit hebt kun je het duidelijk zien…. Maar dan kun je dus er beter een nieuw blok in leggen. Sowieso, ALS ik ongelijk heb, alles heeft het zwaar te verduren gehad.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:Ik weet voor 99 % zeker dat je een nieuw blok nodig hebt. De zuigerveren en zuigers zijn door te weinig smering gaan vreten in de zuiger/cilinderwand. Je cilinderwand is nu ovaal en daarom heeft een zuiger te veel speling, waardoor ie tikt. Heb dit zelf al twee keer gehad met welliswaar een ander soort auto. Ben toen bij revsiebedrijven langsgeweest voor een opinion: de 1 zegt dat het je kleppen zijn, dan ander zegt dat het glijlagers zijn, (specialisten…!) Maar uiteindelijk na alles zelf vervangen te hebben blijken het zuigers en cilinders te zijn. Als je de zuigers eruit hebt kun je het duidelijk zien…. Maar dan kun je dus er beter een nieuw blok in leggen. Sowieso, ALS ik ongelijk heb, alles heeft het zwaar te verduren gehad.
Heb je wel het hele topic gelezen? Het kantelende zuigerprobleem van 2.0 16v motoren dat hier werd besproken heeft niks met het originele probleem van de topicstarter te maken.
Ik heb het over het probleem van de topicstarter inderdaad.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:Ik heb het over het probleem van de topicstarter inderdaad.
Hmm.. misschien was ik zelf ook iets te snel met het trekken van conclusies. Ik dacht dat je het over het tikken van kantelende zuigers had. Maar dat kan ik niet echt teruglezen ops:
Je hebt gedeeltelijk gelijk, door het ontbreken van smering wordt je zuiger(s) te warm en zet teveel uit en gaat daardoor vreten. Daardoor komt er teveel speling tussen de zuiger/cilinder en gaat ie tikken. Dit hele proces gebeurt geleidelijk gewoon tijdens een lopende motor. Geen olie is dus een sluipmoordenaar. Je blok hoeft daar helemaal (in de eerste fase) niet voor vast te lopen. Als in de tweede fase de olie echt helemaal op is, worden binnen een paar tellen je glijlagers verwoest, maar dat merk je echt wel. De eerste fase merk je dus niet….
De kop en krukaslagers/glijlagers zijn vaak nog wel goed, want deze worden tot de laatste druppel olie met druk gesmeerd. De zuiger/cilindercombinatie gaan er gewoon het eerst aan. Dit zou een goede specialist ook moeten weten. Is een specifiek geval van draaien met veeeeel te weinig/geen olie. Als de motor overigens verder goed loopt, zou ik (met nieuwe olie) gewoon doorrijden. (Het proces is dan wel gestopt) En rustig nadenken….reviseren/nieuw blok of anders… Na fase 1 kun je overigens niet meer rijden. Als je krukaslagers kapot zijn gromt ie als een gek en loopt ie zo vast.
Als je hem dan trouwens start in fase 1: dan is de olie dik en vult na een paar tellen de ruimte tussen zuiger en cilinder. Hij tikt dus minder hard (of zelfs helemaal niet bij stationair toerental) als ie koud is. Ik heb een tip om te kijken of de motor in fase 1 zit. Trek de bougiedop van cilinder 1 eraf en start de motor. Is het tikken nu weg? Zo ja, fase 1. Tikt ie nog steeds dan dit voor de andere cilinders herhalen. Door de wegevallen verbrandingsdruk, slaat de zuiger minder hard tegen de cilinder. De cilinder waarbij ie dus niet meer gaat tikken is de boosdoener . Je kunt geluk hebben dat je er met een nieuwe zuiger bent…. (kop en carter eraf voor dit klusje… )
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Als je gelijk hebt… zou hij dan ook niet een nare hoeveelheid olie moeten gaan verbranden? Als hij namelijk kan tikken door te veel speling zou hij ook echt olie moeten verbranden… en ruikbaar lijkt me.
Mijn gassen zijn gewoon nog schoon.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Maar ik heb nog steeds een blok nodig!
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Nee hoor, want de olieschraapzuigerveren kunnen de zaak nog steeds behoorlijk afdichten. Het vreten gebeurt ook op de onderste deel van de cilinder. Tijdens de verbrandingsslag (bovenste en middelste deel van de cilinder) dicht de zaak nog redelijk goed af. De motor lijkt dus verder prima te lopen (afgezien van de tik) Het lijkt alsof ik de weisheid in pacht heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik spreek alleen uit eigen ervaringen.
Pas als er echt een zware groef in je cilinderwand/zuiger zit en AL je zuigerveren zijn in gruzelementen, DAN gaat ie echt oliezuipen en stinken. Als de zuiger dus enigzins gevreten is, en een zuigerveer is nog heel, valt dit olieverbruik wel mee. (ook omdat het meestal maar 1 cilinder is) Degene die niet in een oliebad loopt gaat er het eerste aan. (kijk even naar de carter, welke dat is) Tien tegen dat die cilinder kapot is. Doe de bouigietest zoals ik eerder beschreef en je weet het!
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Is het niet mogelijk, lees goedkoper, om alleen de cylinderbussen en de zuigers te vervangen? Of kennen ze dat principe niet by deze motoren?
In wezen revideer je dan het blok. Als je dan toch bezig bent kun je gelijk de krukaslagers vervangen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Paul Cornelisse schreef:Is het niet mogelijk, lees goedkoper, om alleen de cylinderbussen en de zuigers te vervangen? Of kennen ze dat principe niet by deze motoren?
In wezen revideer je dan het blok. Als je dan toch bezig bent kun je gelijk de krukaslagers vervangen.
Dit blok is van gietzijer dus geen losse cilinderbussenn. Bij veel benzineblokken is het inderdaad wel zo dat je de losse cilinderbussen kan vervangen.
Toch, als je krukaslagers uitgelopen zijn zullen de hoofdlagers en bigendlagers van de krukas ook geslepen moeten worden. De nokkenas kan ook versleten zijn. Deze draait meestal direct in de kop, dus zullen de glijdelen in de kop ook uitgeboord moeten worden en een nokkenas met overmaat lagers gemonteerd.
Vaak worden deze blokken niet gereviseerd omdat het relatief makkelijk en goedkoper is om een andere motor erin te hangen. Er is genoeg aanbod.
Misschien wel alleen een nieuwe zuiger (twee zuigers omwisselen) en dan moet de andere cilinder dus tikken) In dit geval zuigers WEER omwisselen en de kapotte vervangen. (in dit geval weet je zeker dat de tik weg is) Voordeel: kost niet zoveel. Nadeel: veel werk. Blok twee keer in en uitelkaar halen. Voor de test zou je het carter er slechts met vier bouten onder kunnen monteren alsmede de oude koppakking. Je weet binnen tien tellen wel of het dan beter is.. Koelvloeistof en slangen hoeft dan ook niet. (let wel: niet langer dan tien tellen laten lopen)
Tikt nog steeds dezelfde cilinder, dan is een nieuwe bus (als het al kan) veel te duur en alleen een zuiger niet voldoende, om over het werk nog maar te zwijgen. Gewoon een ander blok (of onderblok met zuigers) halen dan.. (als je de tik er uit wilt hebben) En dan zit je nog met het feit dat de rest ook min of meer beschadigd kan zijn door het met te weing olie lopen. (dit risico zou je bij alleen een nieuwe zuiger nog op de koop toe kunnen nemen. Helaas…
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ja, Huizing,
Gewoon een ander blok (of onderblok met zuigers) halen dan.. (als je de tik er uit wilt hebben) En dan zit je nog met het feit dat de rest ook min of meer beschadigd kan zijn door het met te weing olie lopen. (dit risico zou je bij alleen een nieuwe zuiger nog op de koop toe kunnen nemen. Helaas…
dan kun je beter een nieuw blok monteren. Al dat sleutelen is natuurlijk wel leuk en zo maar een compleet blok hoef je gewoonlijk niet meer af te stellen en bij de BX had je daar weer speciaal gereedschap voor nodig.
Ik kan me niet voorstellen dat ze voor de Xm niet ook zoiets hebben gedaan.
Dus, gewoon een ander blok erin
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
huizing… dacht toch echt dat de lagers het eerst de geest geven bij te laag oliepeil, niet de zuigers. Maar okay, als jij het beter weet… (gebaseerd op 1 geval?)
Door hun sowieso indirecte smering zijn zuigers veel minder gevoelig voor oliedruk dan lagers. Hebben natuurlijk wel smering nodig maar acuut stuk bij acuut gebrek aan oliedruk gaan vooral de lagers.
Is ook niet relevant, beide gevallen kan je het beste een ander blok monteren.
Afstellen… speciaal gereedschap… mensen mensen wat hebben we weer een stel onheilsprofeten in huis hier zeg die op grond van 1 ervaring of van horen zeggen OVERAL verstand van hebben!
Blokkie omhangen valt best mee hoor en wat plofkop hoogstwaarschijnlijk nodig heeft is een setje lagers en een krukas. Nouja, dan is het makkelijker en goedkoper om het hele blok maar te verwisselen.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Dan moet je wel een blok hebben… ik heb er nog geen gevonden. Een setje schalen is 50 euro…
Als iemand een blok heeft dan hoor ik het graag… ik vind een gewone 8 klepper 2 liter ook goed…
Zolang ik wielen heb, rij ik!