Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Afstellen… speciaal gereedschap… mensen mensen wat hebben we weer een stel onheilsprofeten in huis hier zeg die op grond van 1 ervaring of van horen zeggen OVERAL verstand van hebben!
Kijk Web, Ik wil zeker niet zeggen dat ik overal verstand van heb en ik heb in mijn goeie tijd (lees arme tijd) al heel wat gesleuteld aan auto’s zonder gebruik te maken van het voorgeschreven gereedschap.
Ik haal alleen maar aan wat er in Haynes is opgetekend over het afstellen van de kleptiming bij de BX bij het herplaatsen van de kop.
Ik ben ook van mening dat het plaatsen van een ander blok de beste keus is. Sneller. Maar je leert er veel minder van.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Plofkop,
Web had toch nog een turbo CT blok?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Paul Cornelisse schreef:Plofkop,
Web had toch nog een turbo CT blok?
Niet Web. Dit was een gecrashte Xantia activa Turbo CT op het xantia forum. Deze is nu naar een opkoper gegaan, maar het had natuurlijk ook een forumsloper kunnen zijn indien er een koper voor de motor was geweest.
Web is om de een of andere reden wel altijd in de buurt als er Xantia’s geslacht gaan worden. (met name groene toch?).
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Aha
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Web heeft een hekel aan groen…..
René van Maren schreef:Web heeft een hekel aan groen…..
Ik heb nu alleen maar groene auto’s
Mr Web.
Ik heb niet gezegd dat ik maar 1 ervaring heb. Ik ben ingenieur op dit gebied, maar goed. Misschien heeft de bakker er meer verstand van. Daarnaast heb ik het al wel een stuk of acht keer gezien.
En wat betreft het afstellen heb ik niks gezegd.
Wat betreft de volgorde van kapotte lagers heb je helemaal gelijk in theorie. Bij gebrek aan druksmering gaan de glijlagers er het eerste aan. In de praktijk is de druksmering echter tot de laatste druppel olie in het carter toe aanwezig. de oliepomp zuigt de olie van de bodem van het carter af. Dan gaat je olielampje branden en je zet de motor af. Je glijlagers en cilinderkop hebben dan slechts een seconde zonder druk gelopen. Het veel te lage oliepijl dat de cilinderwanden/zuigers smeert is echter al veel langer aanwezig. Vooral bij de zuiger die het verste van het oliebad afzit. Je kunt inderdaad mazzel hebben met een setje krukaslagers. Heb ook niet gezegd dat ik alles weet, ben hier alleen maar om mensen te helpen.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Hier spreekt de M.E.
Gezellig houden!
Hier graag verder gaan over Slick50 en andere additieven voor in de olie
Topic is door mij gesplitst.
Hou het nu wel on-topic
Morgen ga ik het blokje openen en leg ik er andere lagerschalen in. Dat kost met om precies te zijn 25 euro.
Ik heb vandaag de bougiekabellostrektest gedaan en in heb niet het gevoel dat ik kantelende zuigers heb. Mijn eigen ingenieurs-instinct zegt me dat kantelende zuigers alleen bij lage toeren voorkomen. Bij hoge toeren speelt er zich weer een heel ander verhaal qua massatraagheid af.
Zodra he blok belast wordt tikt het minder tenzij het blok dus in het grijze gebied van het aandrijf en rol evenwicht komt. Het tikken dat ik hoor komt dus van de lagers op de bigends.
Los van dit alles staat de discussie dat dit blokje spijtig genoeg door mij mishandeld is en dat er vast nog meer te ver is opgesleten. Maar als ik voor 25 euro het ding even rijdend kan krijgen tot ik een goed blok gevonden heb, dan ga ik daar voor!
Tenzij iemand mij nu een 2 liter blok voor rond de 300 aanbiedt… dan ga ik daar nu voor.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Dus het blijft tikken met de bougiekabellostrektest? Dan heb je inderdaad misschien geen last van gevreten zuigers/wanden. Ik hoop voor jou dat het met nieuwe lagers weer ok is. Laat het weten!!
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
mpostma schreef:Web is om de een of andere reden wel altijd in de buurt als er Xantia’s geslacht gaan worden. (met name groene toch?).
René van Maren schreef:Web heeft een hekel aan groen…..
Leuk om te weten, maar hij blijft wel bij de mijne vandaan
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
plofkop schreef:Morgen ga ik het blokje openen en leg ik er andere lagerschalen in. Dat kost met om precies te zijn 25 euro.
Ik heb vandaag de bougiekabellostrektest gedaan en in heb niet het gevoel dat ik kantelende zuigers heb. Mijn eigen ingenieurs-instinct zegt me dat kantelende zuigers alleen bij lage toeren voorkomen. Bij hoge toeren speelt er zich weer een heel ander verhaal qua massatraagheid af.
Zodra he blok belast wordt tikt het minder tenzij het blok dus in het grijze gebied van het aandrijf en rol evenwicht komt. Het tikken dat ik hoor komt dus van de lagers op de bigends.
Los van dit alles staat de discussie dat dit blokje spijtig genoeg door mij mishandeld is en dat er vast nog meer te ver is opgesleten. Maar als ik voor 25 euro het ding even rijdend kan krijgen tot ik een goed blok gevonden heb, dan ga ik daar voor!
Tenzij iemand mij nu een 2 liter blok voor rond de 300 aanbiedt… dan ga ik daar nu voor.
Suces,
Het is goed dat je zelf al enigszins sceptisch bent en praat over uitstel van executie. Meestal als je tikken hoort dan hebben de glijvlakken op de krukas zelf ook al het nodige op hun donder gehad en dan moet je maar afwachten of vervangen van alleen drijfstanglagers nog soelaas biedt. Wellicht idd wel voor enige tijd. Ik hoop ook voor je dat de lagers van de nokkenas in de de kop niet te ver zijn uitgesleten.
Dit verhaal over tikken komt me bekend voor, de vorige 1.9D in mijn Xantia had er ook last van, later bleek een enorme groef in een cylinder te zitten. Waarschijnlijk door gebrek aan koeling/smering, waardoor de koppakking er tussenuit was geklapt, lompe garage die de koppakking toen heeft vervangen en dit niet heeft gezien.
Gelukkig zit en nu een 98er Berlingo motor met 120K in mijn Xantia
Aad heeft ook wel iets verstand van motoren hoor
Ik heb geen Turbo CT blok, de gecrashte activa is naar een opkoper gegaan. Ik heb wel een 2.0 8v onderblok liggen wat ik eigelijk als reserveblok voor m’n project bewaarde, maar het draaiend gedeelte daarvan heb ik dus niet nodig. Mocht een nieuw setje lagers niet helpen dan is er dus wel wat te regelen qua blokwissel.
Huizing, de zuigers worden niet alleen gesmeerd door opgeworpen olie rechtstreeks uit de carterpan. Sterker nog, er bestaan genoeg motoren met een schild tussen krukas en olie, of krukas “schrapers” (ik vertaal crank scrapers maar even letterlijk aangezien ik de juiste NL term niet ken) die die vorm van smering nagenoeg geheel onmogelijk maken.
Naar mijn idee (dit weet ik dus niet 100% zeker, misschien kan een ander dit bevestigen of ontkennen) komt de indirecte smering van de zuigers vooral van rondgeslingerde olie die tussen drijfstangen en krukas uit komt zeilen. Ik geloof er dus niet direct in dat de zuigers al veel langer zonder smering staan door te laag oliepeil.
Paul, ik weet niet hoe je aan afstellen van de kleptiming komt bij herplaatsen van de kop, maar dat gaat gewoon met paspennen (een bout/boortje) of markeringen, alsof je een distributieriem vervangt hoor…
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…