Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Aandrijfas van een BX break verwijderen evt. waterpomp/behuizing vervangen??
M’n bx kotst er beetjes koelvloestof uit op de plek waar de slang van de radiator aan de onderkant terug gaat naar het blok onder de riemen.
Hier zit de aandrijfas in de weg. het is helaas niet de slang zelf maar de behuizing of een keerring.
De oplichters bij Citroën Johan Zwart wilde het euvel niet verhelpen vanwege de hoge kosten maar was er wel zeer gebrand op dat ik bij hun een andere auto moest kopen. Omdat ze me wilde laten opdraaien voor 2 zogenaamde adal’en en een lhm lek en een koelwaterhuislek. Die adals zij 100% in orde dus na betaling van 60€ onderzoekskosten ging ik onverichtte zaken naar huis.
Rien
Re: is dat zelf te doen??
KuikenXXL schreef:Aandrijfas van een BX break verwijderen evt. waterpomp/behuizing vervangen??
M’n bx kotst er beetjes koelvloestof uit op de plek waar de slang van de radiator aan de onderkant terug gaat naar het blok onder de riemen.
Hier zit de aandrijfas in de weg. het is helaas niet de slang zelf maar de behuizing of een keerring.De oplichters bij Citroën Johan Zwart wilde het euvel niet verhelpen vanwege de hoge kosten maar was er wel zeer gebrand op dat ik bij hun een andere auto moest kopen. Omdat ze me wilde laten opdraaien voor 2 zogenaamde adal’en en een lhm lek en een koelwaterhuislek. Die adals zij 100% in orde dus na betaling van 60€ onderzoekskosten ging ik onverichtte zaken naar huis.
Rien
Ja, dat is zelf te doen mits je technisch genoeg onderlegd bent om het te kunnen doen.
Re: is dat zelf te doen??
mpostma schreef:Ja, dat is zelf te doen mits je technisch genoeg onderlegd bent om het te kunnen doen.
Ja, zo ken ik er ook nog een!
Je kan het ook laten doen, mits je bankdirecteur bent.
Re: is dat zelf te doen??
René van Maren schreef:mpostma schreef:Ja, dat is zelf te doen mits je technisch genoeg onderlegd bent om het te kunnen doen.
Ja, zo ken ik er ook nog een!
Je kan het ook laten doen, mits je bankdirecteur bent.
Klopt.
Hahaha, hij is goed….
Maar zonder dollen, ik denk dat het makkelijk te doen is….
René van Maren schreef:Hahaha, hij is goed….
Maar zonder dollen, ik denk dat het makkelijk te doen is….
Haha, je voelt hem al aankomen
Zonder gekheid. ik denk dat de waterpomp lek is. Deze kan alleen in zijn geheel vervangen worden. Een 16/19/diesel blok heeft geen los waterpomphuis. Alleen de 14 (zowel 150 motor als TU) hebben een los waterpomphuis.
Wij kunnen niet beoordelen hoe goed jij kan sleutelen. Zie http://www.citroenbx.nl voor een beschrijving van het vervangen van de waterpomp. Principe wijkt niet zoveel af van de diesel die beschreven is. Praktische uitvoering mogelijk wel (als het een benzine is).
Aan de waterpomp zit een verdeelstuk van plastic. Aan dit verdeelstuk zitten drie aansluitingen: 1 vanaf de radiateur , 1 naar de kachel en 1 loos die afgedopt is. Het is heel goed mogelijk dat in die laatste of in het verdeelstuk zelf een gat zit. Dat dit een dure reparatie is is klinklare onzin. Het verdeelstuk kost ongeveer € 18 en de reparatie duurt nog geen uur:
BX op de brug of op steunen, water aftappen aan de onderzijde van de radiateur. Via de ruimte tussen het subframe en het stuurhuis de twee imbusbouten van het huis losdraaien. Kachelsang aan de bovenzijde losmaken. Nu kan je het huis naar buiten trekken en de toevoerslang verwijdern. Let op de O-ring tussen het huis en het motorblok, bij twijfel deze ook vervangen. Monteren in omgekeerde volg orde waarbij het handig is om de imbusbouten te vervangen voor normale. Systeem weer vullen en goed ontluchten.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
mpostma schreef:Zonder gekheid. ik denk dat de waterpomp lek is. Deze kan alleen in zijn geheel vervangen worden. Een 16/19/diesel blok heeft geen los waterpomphuis. Alleen de 14 (zowel 150 motor als TU) hebben een los waterpomphuis.
Dus niet een waterpomp die door de d-riem word aangedreven?
Was dat vroeger zo met de 1.4 TU motor in de BX :
@KuikenXXL, Welke type BX heb je :
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Soms maak ik wel eens de lullige opmerking;
“ik doe het ook zelf”
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Soms maak ik wel eens de lullige opmerking;
“ik doe het ook zelf”
oldenhage schreef:Soms maak ik wel eens de lullige opmerking;
“ik doe het ook zelf”
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Zonder gekheid. ik denk dat de waterpomp lek is. Deze kan alleen in zijn geheel vervangen worden. Een 16/19/diesel blok heeft geen los waterpomphuis. Alleen de 14 (zowel 150 motor als TU) hebben een los waterpomphuis.
Dus niet een waterpomp die door de d-riem word aangedreven?
Was dat vroeger zo met de 1.4 TU motor in de BX :@KuikenXXL, Welke type BX heb je :
Het ging om een BX break, DUS autoomatisch een XU of XUD blok. Of het moet een zeldzame 14 break import uit Frankrijk zijn.
DUS wordt de waterpomp door de D-riem aangedreven. Het lijkt mij logischer dat de pomp lekt op de as dan dat het verzamelhuis achterop het blok lekt. Maar zeg nooit nooit.
Bij de BX XU(D) motoren zit de waterpomp trouwens gewoon in het onderblok gemonteerd en is er dus geen sprake van een los gemonteerd waterpomphuis achterop het blok zoals bij een TU 14 motor of een 150 motor (die met een v-snaar wordt aangedreven) of de XUD11 motor.
PS. Aan de starter van het topic in het bijzonder en iedereen in het algemeen. Vermeldt altijd je motortype of in elk geval het type auto. Wij kunnen niet bij iedereen ruiken om wat voor auto het gaat.
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Zonder gekheid. ik denk dat de waterpomp lek is. Deze kan alleen in zijn geheel vervangen worden. Een 16/19/diesel blok heeft geen los waterpomphuis. Alleen de 14 (zowel 150 motor als TU) hebben een los waterpomphuis.
Dus niet een waterpomp die door de d-riem word aangedreven?
Was dat vroeger zo met de 1.4 TU motor in de BX :@KuikenXXL, Welke type BX heb je :
Het ging om een BX break, DUS autoomatisch een XU of XUD blok. Of het moet een zeldzame 14 break import uit Frankrijk zijn.
DUS wordt de waterpomp door de D-riem aangedreven. Het lijkt mij logischer dat de pomp lekt op de as dan dat het verzamelhuis achterop het blok lekt. Maar zeg nooit nooit.
Bij de BX XU(D) motoren zit de waterpomp trouwens gewoon in het onderblok gemonteerd en is er dus geen sprake van een los gemonteerd waterpomphuis achterop het blok zoals bij een TU 14 motor of een 150 motor (die met een v-snaar wordt aangedreven) of de XUD11 motor.
PS. Aan de starter van het topic in het bijzonder en iedereen in het algemeen. Vermeldt altijd je motortype of in elk geval het type auto. Wij kunnen niet bij iedereen ruiken om wat voor auto het gaat.
mijn xud11 motor heeft ook geen apart waterpomphuis, maar gewoon de standaard waterpomp.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:mijn xud11 motor heeft ook geen apart waterpomphuis, maar gewoon de standaard waterpomp.
Wel uitkijken als je nog eens een turbo wilt monteren. Of toch maar liever een turboblok 1 mm uitboren?
Zit de thermostaat bij dat blok ook onderaan aan de achterkant van de waterpomp?
mpostma schreef:stoterstangen90 schreef:mijn xud11 motor heeft ook geen apart waterpomphuis, maar gewoon de standaard waterpomp.
Wel uitkijken als je nog eens een turbo wilt monteren. Of toch maar liever een turboblok 1 mm uitboren?
Zit de thermostaat bij dat blok ook onderaan aan de achterkant van de waterpomp?
ja, daar zit ie ook.
Nu niet meer overigens.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
mpostma schreef:Het ging om een BX break, DUS autoomatisch een XU of XUD blok. Of het moet een zeldzame 14 break import uit Frankrijk zijn.
Ah, dat weet ik ook weer, had het woordje “Break” niet gezien ops: