Meer info ! Collega heeft een zespitter Commonrail in z’n 525 (of was het 252?) zitten.
Vooralsnog ga ik er van uit dat zo’n dure bak wel 1 of ander mechaniekje heeft om roetwolken te voorkomen (natuurlijk uit esthetisch oogpunt). Klopt dat vermoeden/veronderstelling ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Meer info ! Collega heeft een zespitter Commonrail in z’n 525 (of was het 252?) zitten.
Vooralsnog ga ik er van uit dat zo’n dure bak wel 1 of ander mechaniekje heeft om roetwolken te voorkomen (natuurlijk uit esthetisch oogpunt). Klopt dat vermoeden/veronderstelling ?
Het gaat bij BMW ook om vermogen. Zoveel mogelijk vermogen. Dat bereik je met diesels door zoveel mogelijk in te spuiten. Als je tegen de grens van het toelaatbare gaat zitten dan loop je wel eens het risico op een roetwolkje.
Veel moderne diesels met turbo houden wel van een roetpluimpje…
En dan vooral exemplaren waarbij softwarematig aan het motormanagement gesleuteld is.
Voorbeeldje: een Benz C220 CDI bij ons in de straat van nog geen half jaar oud, is te ruiken als ‘ie al 5 minuten geleden weggereden is…
Of een andere Oosterbuur hier in de buurt, een 330d. (4 jaar oud)
Klinkt koud als een Scania Vabis, en pluimt als een voertuig van de Boekelosche Museum Buurtspoorweg…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
mpostma schreef:Je spreekt pas van een Citroen kwaaltje als het ook alleen en typisch vaker bij Citroen voorkomt. Het is dus al geen typisch Citroen kwaaltje.
De C5 van mij ex-werkgever heeft dit een keer gehad en toen zij de dealer dat het een bekend probleem is, na één keer opnieuw vastzetten gebeurt het niet meer. Die C5 was uit 2002, de Xsara HDI van mijn huidige werkgever heeft dit grapje pas meegemaakt, schijnt toch wel vaker voor te komen. :
Ik heb het ooit 1 keer gezien bij een C5 in Lissabon. Daar trok een taxi weg en daar kwam een rookwolk achteruit alsof de hele straat in de fik stond.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Ik heb het ooit 1 keer gezien bij een C5 in Lissabon. Daar trok een taxi weg en daar kwam een rookwolk achteruit alsof de hele straat in de fik stond.
Altijd een leuk gezicht, tenzij je er vlak achter zit.
Heb ooit een Berlingo HDI op de snelweg in Belgie gezien vlakbij de haven, leek wel of de stoomboot van Sinterklaas aangekomen was
En de bestuurder had zo te zien niets in de gaten, hoezo af en toe in je spiegels kijken
Ik stond gelukkig naast de kant van de weg te kijken. Schrok wel even toen ik zag dat het een C5 was…... Ik dacht bij mezelf, als dat mij maar niet gaat overkomen straks..
Ik moet ook zeggen dat mijn oude Leon ook rookte, vooral als deze koud was. En de Scenic deed hetzelfde maar die had gewoon te weinig vermogen en moest dus altijd op zijn top draaien om uberhaupt vooruit te komen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:Meer info ! Collega heeft een zespitter Commonrail in z’n 525 (of was het 252?) zitten.
Vooralsnog ga ik er van uit dat zo’n dure bak wel 1 of ander mechaniekje heeft om roetwolken te voorkomen (natuurlijk uit esthetisch oogpunt). Klopt dat vermoeden/veronderstelling ?
Het gaat bij BMW ook om vermogen. Zoveel mogelijk vermogen. Dat bereik je met diesels door zoveel mogelijk in te spuiten. Als je tegen de grens van het toelaatbare gaat zitten dan loop je wel eens het risico op een roetwolkje.
Dan ga ik er van uit dat het zo hoort Die collega zal ik trouwens waarschijnlijk nooit weer zien. Einde dienstverband (voor beiden).
Schijt aan originaliteit.