nou heb ik m’n xantia wel door de apk maar de verwarming doet het niet
deze deed het al niet sinds ik de auto heb gekregen .......
( heb ‘m gekregen waarschijnlijk vanwege deze defecte verwarming)
maar nu is m’n vraag waar kan dat aan liggen :
is het een bekend xantia probleem zoals een defecte klepje of kabeltje of is het toch iets anders (verstopte kachel : )
wie heeft de oplossing
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Re: xantia en defecte verwarming
citroen23 schreef:nou heb ik m’n xantia wel door de apk maar de verwarming doet het niet
deze deed het al niet sinds ik de auto heb gekregen .......
( heb ‘m gekregen waarschijnlijk vanwege deze defecte verwarming)
maar nu is m’n vraag waar kan dat aan liggen :
is het een bekend xantia probleem zoals een defecte klepje of kabeltje of is het toch iets anders (verstopte kachel : )
wie heeft de oplossing
Doet de kachelfan het niet…..of blaast hij geen warme/koude lucht.
De kachelfan zou een afkeurpunt moeten zijn voor de APK.
Laatst nog bij iemand meegemaakt dat de kachel radiateur van een Xantia uit 99, geheel dichtgeslibt was. Deze kachel werd ook niet warm. Kachelradiateur gedemonteerd (is echt een grote klus, dashboard moet eruit) en met een tuinslang flink doorgespoeld. Daarna deed de kachel het weer prima.
Een kapotte thermostaat kan toch ook de boosdoener zijn als je geen warme lucht heb?
Maar dan zal de motor ook steeds te heet worden.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
neem dus aan dat ie niet warm wordt….. even onder de kap voelen als de auto gelopen heeft of de slangen die het schurbord in gaan wel warm worden, zowel de aanvoer als de afvoer. Worden ze beide warm zit het probleem binnen. Het gebeurd wel eens dat het kabeltje van de warm/koud selectie knikt, maar dat voel je. je kan dan de knop niet helemaal naar links of rechts bewegen. Als dat zo is moet je de kabel herstellen, kan je de knop wel heen en weer bewegen, dan is waarschijnlijk de radiateur verstopt..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Of het ding is lek, en de slangen zijn doorverbonden…
Volgens mij had ik dit in het begin ook (het niet warm worden)....bleek gewoon lucht in het systeem te zitten, en te weinig vloeistof…
Bedenk me net dat de koelvloeistof vervangen had moeten worden…
ff gauw regelen dan…
Re: xantia en defecte verwarming
Bram schreef:
Doet de kachelfan het niet…..of blaast hij geen warme/koude lucht.
De kachelfan zou een afkeurpunt moeten zijn voor de APK.
kachel blaast wel
ZX1.4i schreef:Een kapotte thermostaat kan toch ook de boosdoener zijn als je geen warme lucht heb?
Maar dan zal de motor ook steeds te heet worden.
motor wordt niet te heet
René van Maren schreef:Of het ding is lek, en de slangen zijn doorverbonden…
slngen doorverbonden ga ik zeker fff controleren
oldenhage schreef:neem dus aan dat ie niet warm wordt….. even onder de kap voelen als de auto gelopen heeft of de slangen die het schurbord in gaan wel warm worden, zowel de aanvoer als de afvoer. Worden ze beide warm zit het probleem binnen. Het gebeurd wel eens dat het kabeltje van de warm/koud selectie knikt, maar dat voel je. je kan dan de knop niet helemaal naar links of rechts bewegen. Als dat zo is moet je de kabel herstellen, kan je de knop wel heen en weer bewegen, dan is waarschijnlijk de radiateur verstopt..
kabeltje is niet geknikt…..........
Phritz schreef:Laatst nog bij iemand meegemaakt dat de kachel radiateur van een Xantia uit 99, geheel dichtgeslibt was. Deze kachel werd ook niet warm. Kachelradiateur gedemonteerd (is echt een grote klus, dashboard moet eruit) en met een tuinslang flink doorgespoeld. Daarna deed de kachel het weer prima.
zat ik ook aan te denken…........ffff checken
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
good luck
Re: xantia en defecte verwarming
citroen23 schreef:Phritz schreef:Laatst nog bij iemand meegemaakt dat de kachel radiateur van een Xantia uit 99, geheel dichtgeslibt was. Deze kachel werd ook niet warm. Kachelradiateur gedemonteerd (is echt een grote klus, dashboard moet eruit) en met een tuinslang flink doorgespoeld. Daarna deed de kachel het weer prima.
zat ik ook aan te denken…........ffff checken
Ik zou de moeite niet nemen om die dan uit te spoelen, gewoon een nieuwe monteren, kost iets van €60, dan weet je zeker dat deze voorlopig ook niet gaat lekken.
als hij verstopt is gaat er ZEKER een nieuwe derin
dat gezeur dat ie een maand later evt. gaat lekken dat wil ik niet hebben
bovendien moet het dashboard eraf .......dan maar in 1 keer goed
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
citroen23 schreef:als hij verstopt is gaat er ZEKER een nieuwe derin
dat gezeur dat ie een maand later evt. gaat lekken dat wil ik niet hebben
bovendien moet het dashboard eraf .......dan maar in 1 keer goed
he eindelijk iemand die doordenkt, groot gelijk, en zo duur is is nou ook weer niet, weegt in ieder geval niet af tegen tweemaal dashboard verwijderen.
tips: er zijn twee sorrten, Behr en Valeo, de meest voorkomende is Valeo.
Wees ook voorzichtig met de aansluiting onder de motorkap, deze breekt snel af.
succes
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Wees ook voorzichtig met de aansluiting onder de motorkap, deze breekt snel af.
succes
altijd handig….......zulke tips
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:als hij verstopt is gaat er ZEKER een nieuwe derin
dat gezeur dat ie een maand later evt. gaat lekken dat wil ik niet hebben
bovendien moet het dashboard eraf .......dan maar in 1 keer goed
Doe het dan helemaal goed, en vervang voor die paar lullige extra eurotjes alle LAMPJES waar je anders niet bij kunt…
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Net de vakantie achter de rug en heb in de eerste week een nieuwe kachel in mijn Xantia gebouwd. Bleek dat bij aanschaf dat de slangen onder de kap met elkaar waren doorverbonden (wat ik niet gezien had) en de kachel zo lek als een mandje.
Het hele proces staat op xantiaclub.net inclusief foto’s voor diegene die er interesse in hebben. Wel de moeite waard als je het aandurft want het scheelt je ongeveer 650 euro. ‘n nieuwe kachel kost 63 euro.
linkje: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=5588
groetejs Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
zo….......de nieuwe kachel zit erin
nu ik het dashboard eruit had kon ik fff uitgebreid stofzuigen
het dashboard hangt er al weerin. nu alleen nog de waterslang vervangen die van en naar de kachel gaat. de vorige eigenaar had deze doorgeknipt (en doorverbonden)en een nieuwe koste me €125,- plus kachel zit je dan al weer op €200,- maar toe maar weer ...........goed is goed
er is niks zo irritant als het achteraf weer gaat lekken
p.s. het rijden zonder dahboard geeft wel een heeeel ruimtelijk gevoel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mooie foto
Heb je er nog meer van dit klusje :
Reed de Xantia nog met het dash eruit? kreeg je nog rare reacties :