Hallo,
Bij het zoeken naar informatie over de startmotor van een BX ben ik op dit forum terecht gekomen.
Wij hebben een jaar geleden een citroen BX 16 gekocht. Ik weet niet zeker of het om een RS of TRS gaat. Waar kan je dat trouwens juist vinden om welk type het gaat?
Nu hebben we al een tijdje problemen met de startmotor. Soms wil de wagen niet starten, wat we tot nu toe nog steeds hebben kunnen verhelpen met een tik op de startmotor. Aangezien dit niet kan blijven duren, dachten we deze avond de startmotor er eens uit te halen en te bekijken of er ergens iets in blokkeert. Naar ik hier gelezen heb is dit blijkbaar niet zo evident. We zullen dit wel zien vanavond.
Nu vroeg ik mij af of er verschillende startmotors gebruikt zijn bij de BX en welke wij moeten hebben, indien hij aan vervanging toe blijkt?
Heeft er iemand trouwens ervaring met het opendoen van een startmotor, of het blokkeren ervan?
Tips zijn altijd welkom!
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een startmotor bestaat in grote lijnen uit twee delen. De bendix en de eigenlijke motor. De eigenlijke motor heeft lagers die kunnen verslijten en koolborstels die ook kunnen verslijten.
De bendix doet het volgende:
een elektomagneet trekt /duwt het start tandwiel in de krans op je vliegwiel en schakelt dan de stroom naar de eigenlijke motor ( die van hierboven) De bendix gaat ‘stuk’ door dat het schakelen niet meer lukt ( er is dan een koperen plaatje ingebrand en dat kan je omdraaien) of de elektromagneet is moe. dan gaat het zowiezo niet meer werken.
Haal een gereviseerde startmotor en zet die erin!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat de typen startmotoren betreft, er zijn inderdaad enkele verschillende merken gebruikt, die echter gewoon door elkaar vervangen kunnen worden, wel rekening houdende met het type motor. Je hebt een 1.6 liter benzinemotor, die heeft volgens mij hetzelfde type startmotor als een 1.9 liter.
Bij de diesel wordt dacht ik een Mitsubishi (iig Japans) startmotor gebruikt, alhoewel het blok in de basis hetzelfde is, dus ik verwacht dat de startmotor fysiek gezien nog wel eens zou kunnen passen ook, maar veel nut heeft de montage van een zware dieselstartmotor niet (beetje overkill, lijkt me).
De 1400 zijn altijd van een heel andere serie (TU of 150, afhankelijk vd leeftijd), dus dit zal mogelijkerwijs niet zonder meer passen.
Maar aangezien er ontzettend veel 1600 en 1900’s zijn verkocht zal een vervangende startmotor van het goede type geen probleem zijn.
Een tip: laat je niet verleiden tot de montage van een sloop-startmotor (wat Boogaard77 ook al min of meer aangeeft), tenzij deze echt weinig gebruikt is. Een gereviseerd exemplaar is veruit een veel betere oplossing. Of je huidige startmotor een extreme makeover laten geven, dat kan natuurlijk ook.
Van een hele jonge sloper hoeft het ook geen probleem te zijn hoor. Van een late xantia/xm of van diverse xsara’s.
Of dezelfde startmotor op de ew of dw serie wordt gebruikt, weet ik niet met zekerheud, maar het zou mij niet eens verbazen.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Had ik met mijn oude Sport ook….. gewoon een nieuwe erin doen! Van die klappen wordt ie ook niet beter denk ik!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ondertussen is de startmotor eruit, en ik moet zeggen dat dit redelijk vlot ging. (dank zij een handige vader)
De startmotor ligt ondertussen ook open. De elektromagneet reageert, dus deze werkt nog, maar vermoedelijk is er ergens een slecht contact. Spijtig genoeg krijgen we de elektromagneet zelf niet ver genoeg open. Het koperen plaatje zijn we nog niet tegen gekomen. We gaan alleszins verder op zoek en wie weet hebben we hem straks zelf gereviseerd )
Anders zal het nog een zoektocht worden, want weet niet waar een motor te vinden in België.
Gelukkig dat een BX nog eenvoudig in elkaar zit. Geen dichtingen, zo weinig mogelijk rondellen, je kan er zelf aan sleutelen…
kat schreef:
Anders zal het nog een zoektocht worden, want weet niet waar een motor te vinden in België.
van waar ben je?
desnoods laten reviseren, weet een prima adres in Berchem
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ondertussen is de startmotor bijna door mijn vader ‘gereviseerd’, en de koolborstels waren blijkbaar versleten. Blijkbaar was dit niet zo moeilijk en als je wat handig bent en natuurlijk wat technisch onderlegd, moet dit lukken. Tussen haakjes mijn vader is geen automecanicien en kent enkel een aantal basisdingen.
Bedankt voor de tips. We zullen nu afwachten of onze auto in het vervolg wel wil starten, anders toch een andere startmotor zoeken.