Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik heb het ook niet over de Turbo Diesel…. Ik heb het ook niet over gewicht. Ik heb het over doorzettingsvermogen… Zekers als het om het kopje rijweerstand gaat.
Ik blijf erbij dat een ongeblazen diesel niet standvastig is rond zijn koppel. Hij bijt zich niet vast als het tegen zit, maar zakt terug in de toeren.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Zolang je wint mee hebt ja dan wel.. maar wind tegen of nette zijwint… zoals deze avond.. Vergeet het maar… smoor smoor naar 60 afzakken in zijn 4..
Hihi, gelukkig geen last van. Meja, heb ook geen ongeblazen diesel.
Die turbodiesel heeft wel wat je noemt “standvastig” koppel. Terugzakken in toeren (pakweg tussen de 3500 terugzakken tot 2500) toeren levert flinke koppelwinst op dus blijft ie wel ergens hangen. Kom je onder de 2500 toeren, dan is het op een gegeven moment afgelopen en moet je terugschakelen. Wel apart dat PSA voor mijn 1.8 en 2.1 turbood het max. koppel specificeert rond de 2100 toeren terwijl het er bij mij duidelijk veel hoger pas uitkomt: zo rond de 2500 tpm. Wat je ook ziet, want je ziet altijd heel dudielijk dat ie em op 2500 toeren goed trekt, maar daaronder valt ie dood en moet je terugschakelen. In de praktijk valt hij met de 2.1 turbod trouwens nooit dood omdat ie domweg blijft doorsleuren op 2500 tpm. Maar als je even moet inhouden vanwege het verkeer kan het wel zijn dat je even eronder komt en dan moet je wel even terug.
GoodOldDiesel schreef:Ik heb het ook niet over de Turbo Diesel…. Ik heb het ook niet over gewicht. Ik heb het over doorzettingsvermogen… Zekers als het om het kopje rijweerstand gaat.
Ik blijf erbij dat een ongeblazen diesel niet standvastig is rond zijn koppel. Hij bijt zich niet vast als het tegen zit, maar zakt terug in de toeren.
Ik kan het wel met je eens wezen; afgelopen zomer moest ik een zwaar vrachtje wegbrengen met mijn 19TGD break maar ik vond de trekkracht onder zware belasting (het zat op het randje van wat je met het B-rijbewijs achter de break mag hangen) niet verpletterend en merkte inderdaad “afzak-gedrag” wat ik tot dan toe nog nooit gemerkt had, ook niet met volle bepakking. En dan heeft een break nog een “trek” bak ipv een “snelheids” bak.
Ich bin ein Breaker