Hoi hoi men beste citrofielen , ong een weekje geleden een 16v-tje op de kop kunnen tikken, mijn bedoeling is de motor (nog) wat meer pit te geven, dit door een uitlaat, kelk en nog enkele kleinigheden. heeft er iemand suggesties of tips ofzo omtrend een optimale motortuning voor een 16v. naar het schijnt kan men het toerental opschroeven tot een 10000refs met behulp van een chip, uitlaat en verbeterde luchtinlaat. Kan dit wel? Alle info is welkom, grtz;).
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
met behulp van andere kleppen, veren, en krukas lagers, kan het blok de 10000 rpm wel aan….zeggen ze.
maar uitproberen doe ik het niet. ik heb nu de rev limiter op bijna 8000 staan, en dat is meer als genoeg
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Als je 10.000rpm wil gaan draaien, moet je echt je kop aanpassen. Je moet je hydraulische klepstoters gaan vervangen voor mechanische klepstoters, omdat deze anders gaan zweven.
WYD schreef:Als je 10.000rpm wil gaan draaien, moet je echt je kop aanpassen. Je moet je hydraulische klepstoters gaan vervangen voor mechanische klepstoters, omdat deze anders gaan zweven.
Desmo kleppen steken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zo’n setje is gewoon bij Kent Cams te bestellen.
Neem dan ook gelijk grotere kleppen. De klepzitting kan grotere kleppen hebben, 36mm max. als ik het goed heb.
Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
deebeep schreef:Hoi hoi men beste citrofielen , ong een weekje geleden een 16v-tje op de kop kunnen tikken, mijn bedoeling is de motor (nog) wat meer pit te geven, dit door een uitlaat, kelk en nog enkele kleinigheden. heeft er iemand suggesties of tips ofzo omtrend een optimale motortuning voor een 16v. naar het schijnt kan men het toerental opschroeven tot een 10000refs met behulp van een chip, uitlaat en verbeterde luchtinlaat. Kan dit wel? Alle info is welkom, grtz;).
Soms iemand ervaring bij get monteren van turbo of compressor, zou dit lukken op een 16v? Buiten dit alles ben ik ook van plan een andere radiator te plaatsen, van welke andere citroens of desnoods peugeot zou dit passen?
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
Waarom een andere radiator monteren?
De radiator van de gewone BX is groter, die zou je dus kunnen monteren, maar ik weet niet wat je hiermee wilt bereiken, want het is namelijk geen intercooler ofzo
Turbo is mogelijk, maar ik weet pas 1 rijdende 16V/MI16 met turbo, die ligt in een 205. Dat is volgens mij al een aardige indicatie van wat zo’n geintje kost. Ik weet van een aantal personen dat ze er serieus mee bezig zijn (ik zelf ook), maar dat kost zoveel tijd en geld!
Ik zou zeggen… meld je aan op het forum van www.bxsportief.com en kijk eerst eens rustig bepaalde rubrieken door zoals technisch en tuning algemeen. Daar wordt je al een hoop wijzer van
op http://www.205gti.com staat ook het één en ander, waaronder de eerder genoemde 16v Turbo…
Test
De p405 is gewoon als T16 geleverd, vierwielaandrijving en HP achter;
nieuwprijs 1995 € 37.727
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm
compressieverh. 8,0:1
max. vermogen 147 kW (200 pk)
5000tpm
max. koppel 288 Nm
2600tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo ja
katalysator geregeld
dit is wel een aardig artikel in het Frans:
http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=3&essai=150
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Is wel op basis van een 2 liter blok. Is dat niet toevallig een gekietelde 16V versie van de Turbo CT zoals die ook in de Xantia en de XM ligt? Wel een lekker ding om te zien, die über-405. :6
quote
Is wel op basis van een 2 liter blok. Is dat niet toevallig een gekietelde 16V versie van de Turbo CT zoals die ook in de Xantia en de XM ligt?
Het lijkt mij een Turbo versie van de 2.0 16v motor die ook in de ZX 16v ligt. (of de post 1992 p405 Mi16) maar de Turbo CT heeft idd dezelfde boring en slag. Kan zo ff niet zien of deze blokken allemaal exact hetzelfde zijn.
D’r is vast ook wel verschil in koeling (kanalen en accessoires) zuigers (compressie verhouding, 2 vs 4 kleppen) zuigerstangen, vliegwiel etc, etc.
In principe is de 405 een BX (De 406 is een Xantia met 605 multi-link achterwielophanging, de 407 is een C5 met mulitlink voor en achter) dus als ze de 2.0 T16 in een p405 krijgen, moet dat ook in een BX kunnen lijkt me. Maar de TCT is ook nooit in de 405 verschenen.
Ik zie het zo je hebt een setje mogelijkheden:
BX Sport, ZX Volcane, BX Gti, p405 Mi16 PhI, BX 16v etc.
allemaal 1.9L vermogen van 125-160pk
Xantia 16v, p405 Mi16 PhII, ZX 16v, Xm TCT, 205 T16 (groep-B homologatie) 405 T16 etc.
allemaal 2.0L vermogen van 150pk tot 200
Xsara 16v, p206 180, C4 VTS etc.
allemaal 2.0L vermogen tot 180pk
ga je voor een nieuw blok, dan kun je waarschijnlijk iets uit het tweede rijtje er wel inkrijgen; het derde rijtje kan ik niet veel over zeggen. Maar of die 20pk het waard is? Een TCT en die dan opvoeren tot 190pk lijkt me het meest voor de hand liggen. Die T16 is er eigenlijk alleen maar voor de homologatie van een race motor, die dan +400pk levert.
Wil je echt meer vermogen met het huidige 1.9L blok, dan zou ik voor een compressor gaan dan beperkt je het werk tot de inlaat. Waarschijnlijk werken die ook optimaal met een intercooler, het project van de 2.1L TD12 in de BX van mpostma
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163429 is een goede indicatie wat je voor ruimte hebt. Je kunt natuurlijk ook voor lachgasinjectie gaan.
De vraag is wat je nodig hebt. Een standard BX 16v is natuurlijk al aardig rap. Bij http://www.chippoint.nl claimen ze 170pk eruit te kunnen halen, met een ander luchtfilter en demper misschien zit er nog wel iets meer in. Wil je de sneltste Bx 16v van Nederland hebben? Dan zul je met wat meer aan moeten komen. Uiteindelijk blijkt dan dat je er zo veel geld en moeite tegenaan moet gooien dat je makkelijker een mooie Xantia Activa V6 had kunnen kopen.
Hier http://www.dbmengineering.nl staat wat meer info over echt ingrijpende zooi. Het valt me op dat complete sets meestal voor Japanse sjonnie barrels zijn.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
Ik mis optie en dat is 12V!!
Sja, grote stappen snel thuis:
Turbootje erop, compressie reductie plaat, aangepast injectiesysteem. Intercooler. Hoop werk maar je krijgt wel flink wat peekaa’s voor je werk.
Reken er nog een Quaife sperdiff bij (anders draai je net als ik je differentieel aan puin als je er uberhaupt nog in slaagt je koppel op de weg te krijgen. Koppeling aanpassen (men neme een T16 koppeling) is ook geen overbodige luxe met de benzine turbo’s.
Je kan hem wel meer toeren laten draaien, maar de bigend lagers van het 16v blok kunnen hier bewezen slecht tegen. En je wint wel meer vermogen en mogelijk wat extra koppel maar het blijft “behelpen”.
Sja tuning kost geld (dat zul je ook wel weten). Als je in een klasse wil racen waarbij turbo’s not done zijn dan zit je vast aan tuning op meer toeren. Da’s erg duur met alle aanpassingen die je moet doen om het heel te houden en optimaal te krijgen. Tunen met een turbo geeft dan wat makkelijker veel bruikbaar koppel (ook onderin) en vermogen.
Of je moet jezelf tevreden stellen met een bescheiden vermogenswinst voor een bedrag onder de 1000 EUR. (voor sportluchtfilter, sportuiltlaat, chip en een vers setje drijfstanglagers). Reken vooral op een verbeterd koppel (hehe, een 16v mk1 met koppel onderin??) en iets extra vermogen (5 % zou al heel netjes zijn).
Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
mpostma schreef:
Sja, grote stappen snel thuis:
geinig! 260pk in een 205 op basis van de XU9J4, staat alleen niet bij wat dat kosten moet…
mpostma schreef:Ik mis optie en dat is 12V!!
Ik neem aan dat je het over een Diesel hebt? Tja niks mis met Diesel-power natuurlijk, maar dat is natuurlijk niet de meest voor de hand liggende tuning optie, al is er hier wel ergens iemand met een Diesel in z’n BX GTi, maar dat soort dingen doe je niet omdat je wilt scheuren. Ondansk al het gelul over koppel vs vermogen etc. ben je met 155pk nu eenmaal sneller dan met 136pk. Het extra gewicht van een Dieselblok is ook niet prestatie bevorderend. Al zijn deze cijfers wel grappig:
BX 16v vs C5 2.2HDi 16v
155pk vs 136pk
1065 kg vs 1460 kg
213km/h vs 206km/h
9.6s vs 10.2s
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
eviltwin schreef:mpostma schreef:
Sja, grote stappen snel thuis:
geinig! 260pk in een 205 op basis van de XU9J4, staat alleen niet bij wat dat kosten moet…
mpostma schreef:Ik mis optie en dat is 12V!!
Ik neem aan dat je het over een Diesel hebt? Tja niks mis met Diesel-power natuurlijk, maar dat is natuurlijk niet de meest voor de hand liggende tuning optie, al is er hier wel ergens iemand met een Diesel in z’n BX GTi, maar dat soort dingen doe je niet omdat je wilt scheuren. Ondansk al het gelul over koppel vs vermogen etc. ben je met 155pk nu eenmaal sneller dan met 136pk. Het extra gewicht van een Dieselblok is ook niet prestatie bevorderend. Al zijn deze cijfers wel grappig:
BX 16v vs C5 2.2HDi 16v
155pk vs 136pk
1065 kg vs 1460 kg
213km/h vs 206km/h
9.6s vs 10.2s
Vermogen is niet zaligmakend hoor.
12v: lees het maar ff met een knipoog.
Met mijn “lullige” 110 pk maak ik het benzine wagens met een duidelijk hoger vermogen (gti 8v,16v) toch erg lastig. Uiteindelijk moet ik het wel op topsnelheid afleggen (daar heb je gewoon keiharde peekaas voor nodig).
Ik heb met mijn nieuwe eindreductie trouwens nog niet getop. Wel afgelopen weekend even de 190 aangetikt maar helaas moest ik het gas lossen ivm overig verkeer. Wel hoopvol dat ie nog steeds accelereerde en het ging notabene bult op.
Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
mpostma schreef:
Vermogen is niet zaligmakend hoor.
Nee, maar het helpt wel! Belangrijkste in deze is dus om eerst een goed idee te krijgen wat deebeep nu eigenlijk wil. Ik denk dat we nu al het paard achter de wagen spannen door vooral op te sommen wat er allemaal kan en niet te kijken wat er nodig is. Dus deebeep, waar ben je nu echt naar op zoek? pure snelheid, hoge top? of lang kruisen met gemiddeld hoge snelheid of ben je toch meer voor het korte werk, sprints of dijkweggetjes etc.? Voor een top van 220km/h heb je al meer dan 170pk nodig, voor 230km/h 192k.
Persoonlijk houd ik ook wel van bruikbaar vermogen (zoals in die BX TD12) Ik heb liever een motor die zonder blikken of blozen een paar uur rond de 200km/h aan kan, dan een apparaat wat dankzij 10.000rpm alleen leuk is voor stoplichtsprints. Met de standaard BX 16v ben je bij het stoplicht zowiezo wel een van de allersnelsten. Maar als je nooit in Duitsland komt, maar wel bij ieder kruispunt van dat petjesvolk tegenkomt, dan wil je misschien vooral sprinten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije