Dit is ‘r: ID21 Familiale uit 1971. Foto is genomen toen ik ‘r kocht. De vorige eigenaar had hard gepoetst, dus de glim glim is er een beetje af ondertussen (ik ben niet zo van de commandant).
Bovendien had ie -heel tactisch- grijze ducktape over alle roest onderaan de deuren geplakt (duh!). Toen ik de tape eraf haalde zag ‘t er meteen een stukje minder strak uit, maar niks wat een lasapparaat niet kan oplossen
De dynamo ziet er uit als die van een 2cv, maar dan ietsje groter (en natuurlijk met 2 vsnaren). Kon geen ingebouwde spreg ontdekken toen ik keek.
Maar, ik zal van ‘t weekend eens met mijn fototoestel onder de motorkap duiken.
(Ik had het kunnen weten dat ik ook jou hier zou treffen Aad, grappig!)
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Dmon schreef:
Ondertussen ben ik bijna APK ready (zover ik het kan zien moet alleen de
grootlichtverklikker nog weer gaan functioneren)
dat gaat lekker dan! Heb jij hier al ergens (anders… want past eigenlijk niet zo in dit topic denk ik) een fotootje staan?
Dmon schreef:
Je ID ziet er toch best goed uit voor een ID
ahummm… die werkpaarden onder snoeks hebben toch enorm veel charme hoor. Maar, om reeel te blijven: foto’s flatteren altijd bij auto’s, helaas.
Dmon schreef:
mocht je toe zijn aan kant en klaar plaatwerk meel me dan even prive
Wanneer gaan we mieten?
ok, doe ik. meetinkje in normandie ofzo?
Dmon schreef:
Aad ( die toch ook 1 a 2 laspuntjes heeft kunnen ontdekken aan zijn DS)
Lassen is leuk, dus da’s alleen maar positief zou’k zeggen.
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Schatjes, Blijven we en beetje on topic?
Bij alle mij bekende wisselstroom dynamo’s zonder ingebouwde regelaar ( je hebt dan zo’n zwart kastje naast de accu) zit er bijna bovenop een draad met een plat stekkertje. Dat zit aan je koolborstels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aad,
Als je zo’n elektronische externe regelaar hebt, heb je toch ook de oude type koolborstels!
Off topic kan HIER naar hartelust!
Of je stuurt Florann even een PBtje….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vanavond pas even tijd gehad om fotootjes van de dynamo te maken. Nog een keer goed gekeken, maar kan geen koolstofborstels of ingebouwde spreg ontdekken.
Kijk maar hier
(klikken op afbeelding geeft pagina met meer fotootjes, ook groter)
(pfiew, weer on topic! )
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
AHA!
Het gele stekkertje dat bij EXC zit, zit aan je koolborstels. Deze kan je slechts vervangen als je de hele dynamo uitelkaar haalt….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tja, voor zoiets was ik al bang
Ik ga dus eerst maar even de v-snaren aanspannen en kijken wat dat brengt.
Vanavond mocht ik me echter eerst bekwamen in het verwisselen van een lekke band . Ook een hele ervaring als je eigenlijk alleen eendachtigen gewend bent
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
florann schreef:Ik ga dus eerst maar even de v-snaren aanspannen en kijken wat dat brengt.
Dat is niet het probleem. Slippende snaren hoor je meteen! Sterker nog, Bij het spannen kan je eenvoudig het lager van de pomp of dynamo mollen doordat die niet helemaal jofel meer zijn.
Je mag wel een dynamo en regelaar van me lenen om tee kijken waar het probleem zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Dat is niet het probleem. Slippende snaren hoor je meteen!
Ik heb het idee dat ik wel iets hoor slippen (niet heel heftig), dus misschien is het dat toch? Het acculampje brandt immers niet altijd.
bogaard77 schreef:Sterker nog, Bij het spannen kan je eenvoudig het lager van de pomp of dynamo mollen doordat die niet helemaal jofel meer zijn.
Da’s minder natuurlijk. Wat moet ik doen om dat te voorkomen?
bogaard77 schreef:Je mag wel een dynamo en regelaar van me lenen om tee kijken waar het probleem zit.
Fijn aanbod, bedankt! Ik duik eerst even in de dozen met reserveonderdelen die ik zelf in de berging heb staan, maar wordt dat niks dan PB ik je wel even.
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
V-snaren hoor ik nu, met dit natte weer, ook wel wat jengelen. Maar als alles goed warm is gereden zou dat op moeten houden.
Wat goed werkt om de staat van de lagers in de diverse apparaten te beoordelen is luisteren d.m.v. een (lange) schroevendraaier o.i.d. Bij draaiende motor de stalen punt van de schroevendraaier op het betreffende ding houden en het handvat in je oor stoppen. Je hoort ofwel een zoemend geluid, lager , ofwel een knarsend geluid, lager .
Wel effe oppassen met lang haar en draaiende v-snaren enzo… (welke smiley hoort daar eggulluk bij???)
[smilie=221.gif]
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Om je lagers heel te houden moet je de snaren niet te strak doen! Als ze ruimte hebben gekregen omdat de lagers ook een beetje ruimte hebben door ouderdom en je spant de snaren opnieuw strak dan kan er een lager vast lopen… ops: Meestal het dynamo lager waarna de snaren smelten , de waterpomp stopt.. met de gevolgen van dien. (Ik ben ervarings deskundige.. )
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gisteren even de v-snaren gespannen en dat was toch wel nodig: de hele bout die de dynamo op zijn plek moet houden was verdwenen. Wel opgelet dat het allemaal niet te strak staat. En passant ook meteen even de snaren van de pomp gespannen, de accukabels vastgezet op de polen en er zuurvrije vaseline op gedaan. Alle stekkertjes opgeschuurd en in het kopervet gezet.
Prettig effect hiervan was dat ik nu opeens een werkend grootlichtverklikkerlampje heb , en het knipperde acculampje is een stuk minder frequent zichtbaar nu.
Maar het is nog niet weg. Het lijkt nu wel of het lampje vooral aangaat bij het nemen van een behoorlijke put in de weg. Wanneer het dan weer uitgaat is een verrassing. Soms binnen een seconde, soms na een minuut. En dan is ‘t weer een half uur of langer gewoon uit. Toerental motor is geen voorspeller van lampje aan of uit.
Conclusie: het is of iets dat met de vering te maken heeft (? wat? trekt die ook stroom?) of er zit toch ergens een wiebelig contactje dat reageert op schokjes door onregelmatig wegdek. Wat denken jullie?
Heb overigens even gemeten wat de accu doet bij draaiende motor. Hij loopt mooi op bij toenemend toerental en topt ‘m dan af op 16,7V. Is dat (te) veel bij een DS of is dat ok?
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
florann schreef:Gisteren even de v-snaren gespannen en dat was toch wel nodig: de hele bout die de dynamo op zijn plek moet houden was verdwenen. Wel opgelet dat het allemaal niet te strak staat. En passant ook meteen even de snaren van de pomp gespannen, de accukabels vastgezet op de polen en er zuurvrije vaseline op gedaan. Alle stekkertjes opgeschuurd en in het kopervet gezet.
Prettig effect hiervan was dat ik nu opeens een werkend grootlichtverklikkerlampje heb , en het knipperde acculampje is een stuk minder frequent zichtbaar nu.
Maar het is nog niet weg. Het lijkt nu wel of het lampje vooral aangaat bij het nemen van een behoorlijke put in de weg. Wanneer het dan weer uitgaat is een verrassing. Soms binnen een seconde, soms na een minuut. En dan is ‘t weer een half uur of langer gewoon uit. Toerental motor is geen voorspeller van lampje aan of uit.
Conclusie: het is of iets dat met de vering te maken heeft (? wat? trekt die ook stroom?) of er zit toch ergens een wiebelig contactje dat reageert op schokjes door onregelmatig wegdek. Wat denken jullie?
Heb overigens even gemeten wat de accu doet bij draaiende motor. Hij loopt mooi op bij toenemend toerental en topt ‘m dan af op 16,7V. Is dat (te) veel bij een DS of is dat ok?
Goed Bezig Florann!
Door de schokken/ trillingen van het nemen van een put kan de koolborstel wel tijdelijk het anker missen en het laden laten ophouden.
Aan de andere kant: die 16,7 V ( als je het echt met een goede meter hebt gemeten) is VEEEEL TE VEEL!!! Dit molt je accu in no time!
Ideaal is 13,8- 14,2 volt.
Het kan dus zijn dat je regelaar de boosdoener is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
regelaar werkt idd net als bij een eend maar is uiteraard niet uitwisselbaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Aan de andere kant: die 16,7 V ( als je het echt met een goede meter hebt gemeten) is VEEEEL TE VEEL!!! Dit molt je accu in no time!
Ideaal is 13,8- 14,2 volt.
Het kan dus zijn dat je regelaar de boosdoener is.
mmm… ik vreesde al zoiets, met de 14,7 volt van een 2cv spreg in mijn achterhoofd. Dan dus eerst maar eens op zoek waar de spreg bij de DS verstopt zit. Kwestie van draadje volgen vanaf de dynamo, ga’k maar vanuit.
Misschien heb ik 2 problemen, misschien hangt het met elkaar samen. Feit is wel dat het acculampje zowel bij 14,2 als bij 16,7 soms wel en soms niet brandt. Dat schiet dus ook niet echt op als je een diagnose wil stellen.
M’n mulitmeter is overigens van prima kwaliteit, dus weet vrij zeker dat de metingen kloppen.
to be continued…
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv