Als je even in het schema kijkt van de laatste DSen ( een echt stroomschema) zul je zien wat ik bedoel.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij Dirk Sassen in Dusseldorf kan je nu een variabele interval kopen, nieuw in het assortiment! (Ik heb geen aandelen )
Citroen!
Dan ben ik benieuwd hoe zij het oplossen met de kortsluitschakeling.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kitje van Dirkson werkt alleen met de ruitenwis schakelaar in de eerste ‘aan’ stand. Je zet de ruitenwisser aan, trekt een keer aan je handle en je interal loopt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als we nou eens dat kleine stukje ‘doorverbind naar de aarde’ doorknippen, dan werkt alles nog als voorheen en kan je wel de interval monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan moet je motor openslopen omdat los te knippen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zal vanavond even kijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
pete72ds schreef:Haha t wordt nog verfijnder ...ik dacht dat we er waren maar inderdaad een regelbare interval is nog mooier natuurlijk.
Ik was trouwens vannmiddag in een electronica zaak in groningen die een bouw pakketje verkoop van een Ruitenwisserrobot/Interval schakelaar met een interval van 2-10-15 seconden. t moet dus inelkaar worden gesoldeert…..
Het is van een belgische firma, ze hebben ook een website :
http://www.velleman.be/WINDSHIELD WIPER ROBOT OR INTERVAL TIMER
Order Code: K2599VELLEMAN PROJECTS > ALARMS AND AUTOMOTIVE APPLICATIONS >
Up to 3 different time intervals (2 - 10 - 15 seconds) can be selected for the windshield wipers of your car. It can also be used for automatic slide projection.
Specifications
relays on PCB: 2 inverters
power supply: 12 - 15VDC
PCB dimensions: 82 x 56mm (3.2” x 2.2”)
recommended housing: WCAH2853
recommended transformer: 1120012M
Iemand ervaring met dit kitje en het aansluiten in de DS?
Citroen!
DriverD schreef:Bij Dirk Sassen in Dusseldorf kan je nu een variabele interval kopen, nieuw in het assortiment! (Ik heb geen aandelen )
Groeten,
Dago Langen.
Heeee, daar is DriverD weer met z’n Dirk Sassen.
Ik dacht al, waar blijft-ie.
Vrolijke groet, R.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waar zie je Dirk Sassen in mijn vorige post? Nounounounounou?
Citroen!
mijn collega en ik zijn bezig om hier een elektronische oplossing voor te maken:
ruitenwisser stand 1 daarna 1x ruitensproei = interval 1
indien in interval 1 en daarna weer ruitensproei = interval 2
bij ruitensproeier even vast houden is ruitensproeien en daarna even de wisser automatisch aan en weer uit.
de bedoeling is dat deze print onder de motorkap komt (bijrijderskant)
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
lupolo schreef:mijn collega en ik zijn bezig om hier een elektronische oplossing voor te maken:
ruitenwisser stand 1 daarna 1x ruitensproei = interval 1
indien in interval 1 en daarna weer ruitensproei = interval 2bij ruitensproeier even vast houden is ruitensproeien en daarna even de wisser automatisch aan en weer uit.
de bedoeling is dat deze print onder de motorkap komt (bijrijderskant)
Was hier ook al stiekem naar aan het zoeken. Ik heb voor 220V als eens een vertragingsschakeling gemaakt. M’n versterker waar alles op is aangesloten heeft 10 seconden nodig voordat geluid doorgaat naar de luidsprekers. De CD speler die automatisch mee aangaat heeft slechts 6 seconden nodig en begint dan automatisch te spelen. Via een schakeling met potmeter als tijd-variatie instelling heb ik 4 seconden kunnen overbruggen zodat ik de stereo-toren als wekker kan gebruiken. Ik heb echter nooit iets kunnen vinden voor het feit dat ik ‘s avonds de muziek harder heb staan als waar ik ‘s octends mee wakker wil worden…...
Maar iets soortgelijks moet het worden al ben ik geen electronicus….
Laat het even weten wat de status is en als het werkt, post dan a.u.b. schema’s, onderdeel-lijstje, aansluit-manieren in de DS en foto’s ?
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ds23man schreef:
Ben even aan het meten geweest, en waar ik bang voor was klopt: Als de ruitewisser in zijn rustpositie is aangekomen wordt de plus kant van de motor naar massa kortgesloten. Dus als je spanning geeft op de motor terwijl je bedieningshendel op uit staat heb je een fikse kortsluiting. Dit is alleen intern in de motor te modificeren of door een extra 2x om relais achter het intervalrelais te plaatsen die de witte draad verbreekt zodra je plus op de blauwe draad geeft.
GRG :elctro
Als dit zo is, kun je dan ook kortsluiting veroorzaken met het bedienen van de wisser-schakelaar of is in deze schakelaar iets speciaal gedaan ?
Ik ben in ieder geval bezig een interval schakeling te bouwen, heb hier hulp voor van een collega die het momenteel echter erg druk heeft. Ik heb als iets dat als je er 12 V op zet een puls van 1 seconde genereert en vervolgens een instelbare tijd tussen 2 en 45 seconden niets doet, waarna de volgende puls gegeven wordt.
Tevens zou ik willen vragen of er bedienings-technisch verschillende schakelaars zijn toegepast. Ik wil mijn oplossing maken op het feit dat de sproeier los te bedienen is van de wissers, zonder extra schakelaar of andere extra componenten die in het zicht zitten en wil graag de oplossing met jullie delen als het eenmaal goed werkt.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Een interval schakeling kan allen maar met een wisselrelais (3 aansluitingen)
Omschrijving: draad 9 aftakken naar maak-contact,
draad 29 (van schak. naar RW motor) onderbreken en hier verbreek-contact van relais tussen aansluiten. Schema, in uit-stand interval:
schak, +12V:9
29——\ —l
29——-l
RW-
motor
Bij puls/maakcontact van 9 naar 29 RW motor zal motor draaien en zelf de slag afmaken van 9 via 28, schak.29 en (gesloten) verbreek-contact relais.
Ik hoop dat dit duidelijk is.
Via een pb kan ik hier een uitgebreider schema van sturen voor de liefhebbers.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik weet nu waarom de motor kortsluiting maakt. In de motor is een eindschakelaar gemonteerd welke de motor aan de massa hangt aan het einde van een wisser-slag en daardoor de motor als generator omvormt. Door de weerstand die dit oproept (de ruitenwissers bewegen nu nog) wordt de motor dus afgeremd en zal ie elke keer op dezelfde positie in rust terugkeren.
Deze massa haalt de motor via de blauwe draad op de schakelaar, welke in de schakelaar rust-positie doorverbonden is met de witte draad welke massa zou moeten zijn. Indien de schakelaar op stand 1 of 2 staat, is dit contact niet met de witte draad doorverbonden maar aan plus en zal de ruitenwisser een volgende slag beginnen (continu operatie).
Dus de massa is niet in de motor geregeld, maar via de schakelaar EN dit heeft zeker een reden (niet zomaar deze draad doorknippen). Om m’n schema (en wellicht alle andere schema’s) succesvol en risicoloos te kunnen gebruiken, moet tegelijkertijd met dat je een interval puls geeft, ook de witte draad onderbroken worden. Het is ofwel dit of dat je de schakelaar anders aansluit met dat je alleen een interval hebt als de schakelaar niet in rust staat (dus niet via de sproeier).
Verder heb ik net via een osciloscoop gekeken en ondervonden dat de sproeierschakelaar een heel “cleane” puls geeft, bijna zonder overshoot, waardoor nauwelijks debouncing nodig is. Verder kun je best een puls van 250 ms geven via deze schakelaar, maar ook niet veel korter als dat.
Ik laat het weten als ik meer weet.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.