7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
   
intervalschakelaar voor de ruitenwisser
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 30 september 2019 08:53 PM
  [ # 91 ]

Het lukt me niet om de zeer duidelijke foto’s van de binnenzijde van de intervalschakelaar te posten.

De rode draad zit als ik goed kan beoordelen indirect (via een geleidend baantje) aan de instelbare potmeter. Bij de soldering staat het cijfer 1
De zwarte zit aan het relais en bij de soldering staat het cijfer 2
De blauwe zit aan het relais en bij de soldering staat het cijfer 3
De gele zit aan het relais en bij de soldering staat het cijfer 4
De witte zit aan het relais en bij de soldering staat het cijfer 5
De groene lijkt nergens aan te zitten maar zit zo op het oog in het zelfde geleidende baantje als de rode draad.
Staat geen cijfer bij de soldering.

Het relais dat er in zit is een SRU-S-112D
Op basis van info op het alwetende internet denk ik dat de gele en de witte draad op de geschakelde uitgangsaansluitingen zitten.

@GS1970 wellicht helpt bovenstaande info om een beeld van de situatie te krijgen.

 

 

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 30 september 2019 10:11 PM
  [ # 92 ]

Helaas zijn we er nog niet met deze gegevens. Volgens de datasheet is het gebruikte relais een enkelpolig wisselrelais. Als alle geschakelde aansluitingen van het relais los beschikbaar zijn (daar lijkt het hier wel op) dan zou je daarmee de gewenste schakeling kunnen maken.

Het komt erop neer dat je de aansluiting voor de normale snelheid op de ruitenwisserschakelaar losneemt en hiertussen het relais van de intervalschakelaar zet. Dan krijg je dezelfde werking zoals ik in mijn eerdere reactie schreef zoals in mijn GS. Interval bedienen met draaiknop, en met gewone schakelaar krijg je de gewone staand van de ruitenwisser, onafhankelijk van de stand van de interval.

Nu nog vaststellen welke aansluiting op het relais draad blauw, geel en wit zijn. Daarvoor is een universeelmeter met Ohmmeter wel het handigst….

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 30 september 2019 10:38 PM
  [ # 93 ]

@GS1970. Dank voor de feedback. Ik dacht dat de intervalschakelaar tussen stand 1 in de ruitenwisserschakelaar geplaatst moet worden. Alleen als de ruitenwisserschakelaar in stand 1 staat krijgt de intervalschakelaar spanning en kan dan naar wens ingeschakeld worden. In dat geval is er de mogelijkheid van een traploos regelbare wissnelheid. Dit komt overeen met
hoe jij het uiteen zet.
Maar hoe pak ik het doormeten aan? spanning op het relais zetten en dan met de Ohmmeter opzoek naar de doorverbinding? Dit durfde ik niet aan omdat ik dacht dat ik dan kortsluiting kan veroorzaken. Ik heb het geprobeerd met een voltmeter en een spanning zoeker. Binnenkort weer verder op zoek naar de juiste aansluiting.
Dank voor het meedenken.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 30 september 2019 10:51 PM
  [ # 94 ]

Als ik wat meer tijd heb leg ik het verder nog uit. Wat ik je alvast kan zeggen is dat de rode draad (1) gewoon op de 12V gaat en de zwart draad naar de massa.

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 30 september 2019 11:00 PM
  [ # 95 ]

Dank voor de snelle reactie.
Dan had ik de functie van de rode en zwarte goed vastgesteld.
Groen staat dan permanent onder spanning.

 

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 01 oktober 2019 12:48 PM
  [ # 96 ]

Aan de hand van de tekening van een gewoon wisselrelais zal ik proberen duidelijk te maken wat nu de bedoeling is. Het voordeel van het plaatje is dat de aansluitingen genummerd zijn. De aansluitingen 30, 87 en 87a komen overeen met de draden 3 t/m 5 van het intervalrelais.

Stel dat tekening het relais voorstelt in het intervalrelais dan zou aansluiting 87 aan de +12V aangesloten moeten worden. De aansluiting op de ruitenwisserschakelaar in het dashboard moet je nu losnemen en dit losse draadje aansluiten op aansluiting 30. Aansluiting 87a gaat dan naar de overgebleven aansluiting op de ruitenwisserschakelaar.

Nu dus uitzoeken welke draad op het intervalrelais overeenkomt met de 3 aansluitingen in de tekening. 2 van de 3 draden zullen met elkaar doorverbonden zijn en 1 maakt geen contact. Op de foto van het bewuste relais zijn de aansluitinge te zien. Dus als je aan de koperzijde van het printje de aansluitingen van het relais kunt volgen is hiermee de ontbrekende schakel gevonden.

Volgens de datasheet is het pennetje links in het midden nummer 30, rechtsonder is 87a en rechtsboven is 87. De 2 andere pennetjes zijn van de relaisspoel.

Lukt dat zo om dat uit te zoeken?

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 02 oktober 2019 05:14 PM
  [ # 97 ]

Op basis van de uitstekende uitleg van GS1970 heb ik inmiddels de intervalschakelaar werkend gekregen.
Vandaag even provisorisch de boel aangesloten om te testen. Het is me gelukt om de intervalschakelaar te monteren zonder in de bestaande draden te hoeven knippen of af te takken. (Stekkertje uit stekkerblok halen!!)
Later de boel definitief aansluiten. Draden van de schakelaar verlengen. Mooi klusje voor zaterdag.
De originele stand 1 en stand 2 zijn nog ongewijzigd. Aanvullend en onafhankelijk aan de originele stand 1 en 2 nu ook traploos regelbare wis snelheid.
GS1970 bedankt voor de duidelijke uitleg.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2019 11:05 AM
  [ # 98 ]

je moet een goed in het schema kijken want de DS heeft een verbinding naar aarde als de stengel in de nulstand staat!! je kan dus niet zomaar spanning op de draad voor stand 1 zetten!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 03 oktober 2019 05:59 PM
  [ # 99 ]

Helaas heb ik geen tijd gehad om het complete schema te tekenen, maar in de gebruikte schakeling maakt de stand 1 draad van de ruitenwisserschakelaar never nooit contact met de +12V via het intervalrelais. Er zit n.l. een enkelpolig wisselrelais in en deze schakelt de motor dus tussen stand 1 van de wisserschakelaar en de +12V heen en weer.

Ik heb helaas geen schema van de DS tot mijn beschikking, maar ook al zou het zo zijn dat de stand 1 draad aan de massa gelegd wordt, dan is dat hier dus geen probleem.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 oktober 2019 08:35 AM
  [ # 100 ]

OK. Een gewaarschuwd mens….....

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 31 januari 2020 07:00 PM
  [ # 101 ]

Na alle informatie te hebben gelezen op het forum en verder ook te zoeken op internet kwam ik in contact met Pagomotive.
Dit setje is nu specifiek voor de DS leverbaar. Let wel ik ben geen aandeelhouder. Wel fan. Want het werkt echt heel fijn.

Omdat na een artikel in La Bombe er veel vragen zijn over waar het leverbaar is hierbij een link:
http://pagomotive.nl/ruitenwisser-interval-schakelaar-voor-de-citroen-ds/

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
 
7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook