Hoi mensen.
Ik wil komende week mijn 91’er GTi automatic een beurt geven. Nu ben ik benieuwd welke bougies het beste zijn voor in mijn BXje. Iemand suggesties? Ik kan het ook wel aan de verkoper van de Velba vragen,maar of je dan het beste advies krijgt vraag ik me af.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes,Tinus.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Koop maar liever geen champion bougies. Nog nooit iets positiefs over gehoord en zelfs de dealer verkocht ze liever niet
Momenteel snorren zowel mijn xantia als de bx als de mitsu colt van mijn zus op NGK bougies, werken prima en kosten geen drol.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
champion is inderdaad niet echt goed, Bosch of Ngk
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vreemd, Championnetjes in mijn ZX deden het anders prima.
Volgens de automaterialenzaak worden deze ook standaard af fabriek geleverd.
Ik hoor van NGK zelf ook veel goeds, volgens mij wel een aanrader. Je hebt overigens ook nog dubbel vonkers, heb me daar niet zo in verdiept maar dat moet ook nog wat beter verbranding opleveren (vermogen )
Ijs schreef:Ik hoor van NGK zelf ook veel goeds, volgens mij wel een aanrader. Je hebt overigens ook nog dubbel vonkers, heb me daar niet zo in verdiept maar dat moet ook nog wat beter verbranding opleveren (vermogen )
Daar zou ik maar niet teveel in geloven.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ijs schreef:Ik hoor van NGK zelf ook veel goeds, volgens mij wel een aanrader. Je hebt overigens ook nog dubbel vonkers, heb me daar niet zo in verdiept maar dat moet ook nog wat beter verbranding opleveren (vermogen )
Daar zou ik maar niet teveel in geloven.
dat 1e of 2e
Zijn er mensen die dat wel eens hebben geprobeerd dan ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dubbelvonkers…. O dus er slaan TWEE vonken over? Ik dacht het niet!
Het idee is dat ze minder snel vervuilen omdat de vonk op twee plaatsen KAN overslaan. (maar nooit te gelijk).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Dubbelvonkers…. O dus er slaan TWEE vonken over? Ik dacht het niet!
Het idee is dat ze minder snel vervuilen omdat de vonk op twee plaatsen KAN overslaan. (maar nooit te gelijk).
aha, is dat ook weer duidelijk
bogaard77 schreef:Dubbelvonkers…. O dus er slaan TWEE vonken over? Ik dacht het niet!
Het idee is dat ze minder snel vervuilen omdat de vonk op twee plaatsen KAN overslaan. (maar nooit te gelijk).
maar dan heb je wel TWIN-SPARK, iets waar alfa romeo dol op is. Die vonken wel dubbel, maar dat komt omdat die 2 bougies per cilinder hebben…..
Tom Duckpower schreef:bogaard77 schreef:Dubbelvonkers…. O dus er slaan TWEE vonken over? Ik dacht het niet!
Het idee is dat ze minder snel vervuilen omdat de vonk op twee plaatsen KAN overslaan. (maar nooit te gelijk).
maar dan heb je wel TWIN-SPARK, iets waar alfa romeo dol op is. Die vonken wel dubbel, maar dat komt omdat die 2 bougies per cilinder hebben…..
heeft de nieuwe Honda Jazz ook, al had ik liever 12 of 16 kleppen gehad, spul is niet zuinig (zeker als je doorrijd) en m’n maat met zijn 15 jaar oude 16 klepper is een stuk sneller
je hebt buiten de bougie’s met dubbele vonk (wel tegelijk!) ook nog de vlammenfronters (vonkt rondom)
zal info nog eens zoeken
zelf ben ik heel tevreden over de NGK (ook de kappen van Ngk zijn super)
het meest gebruik ik de Bosch met koper kern (Bosch Cu), heel goede ontsteking
een Champion is op zich niet slecht maar heeft een slechte levensduur en gaat al wel eens stuk terwijl de anderen verslijten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Tom Duckpower schreef:bogaard77 schreef:Dubbelvonkers…. O dus er slaan TWEE vonken over? Ik dacht het niet!
Het idee is dat ze minder snel vervuilen omdat de vonk op twee plaatsen KAN overslaan. (maar nooit te gelijk).
maar dan heb je wel TWIN-SPARK, iets waar alfa romeo dol op is. Die vonken wel dubbel, maar dat komt omdat die 2 bougies per cilinder hebben…..
Bij alfa schijnt dat gedaan te zijn uit noodzaak, omdat ze anders de boel niet netjes lopend kregen.
Tegenwoordig overigens niet meer geloof ik.
en @ ijs, ja de 2e
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Alfa gebrukt het nog hoor!!
1.8 motoren…
Tom Duckpower schreef:Alfa gebrukt het nog hoor!!
1.8 motoren…
Ja, maar niet meer uit noodzaak
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Vanmiddag heb ik 4 NGK bougies gekocht bij Velba. Type V-line 17 kosten: E 14,13.Ik heb ze er ook al ingeschroeft. Jee,die oude dingen waren helemaal verouderd. Niet nat ofzo,ook niet pikzwart,maar wel oud.
Bedankt voor de tips i.i.g.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX