Ik heb, min of meer ” gedwongen ” door mijn zoon mijn bejaard BMW’tje verkocht en vervangen door een ZX avantage 1.6
Nu is het meer dan 10 jaar geleden dat ik van fervente Ciroen rijder overschakelde op ” dan dit, dan dat “
Mijn zoon kocht vorige maand een Xantie en wat dacht je, al bij het eerste ritje was ik zwaar verliefd. Voor mij, 1.55 echter beter geen voiture met lange snuit. Het werd een ZX. Ik doe de ” lange afstanden ” met de wagen van de zaak ( Evasion ) en met mijn privé wagentje nog niet eens 100 km per week, dus kocht ik mij een ZX bouwj.95 voor een prikje. Bij de proefrit reed de wagen prima, ik voelde mij gelijk thuis. Ben vanochtend naar de technische controle gegaan ( zonder eerst bij de garage langs te rijden ) en kreeg prompt een rode kaart voor 15 dagen. Met de daver in de benen, ik terug naar huis gereden. Wat had ik me op de hals gehaald. Blijkt dat de handremkabel moet vernieuwd worden en de trekhaak moet worden vastgezet ( er ontbrak een bout ).
De wagen is lange tijd gereden geweest door een 85-jarige man, enkel het laatste jaar ( ook te zien op de keuringskaart - kilometerstand) deed zijn kleinzoon er 12000 km meer. Enkel om de wagen aan de binnenkant prober te krijgen koste mij 5 uur !!!! Ondertussen ligt die handremkabel al klaar ter vervangin ! Eindelijk niet meer met die oude ” tank ” van een BMW rijden !!!! Is er iemand op het forum met hetzelfde type wagen ? Moet ik ergens speciaal op letten?
Ik ben nog wat vergeten. Doordat de veiligheidsriemen ” zoek ” waren ging ik op zoek. Gevonden, weggegleden onder de achterbank. Ik vraag me nu af of die achterbank wegklapbaar is? Ik kan geen hendel vinden. De rugleuningen wel, dat is gemakkelijk. Kan iemand me daar antwoord op geven?
Bij mijn ZX zat er een lusje in het midden vd bank waar je de bank mee naar voren kon trekken.
En een handremkabel vervangen en een bout vervangen is toch niet veel als de auto voor een prikkie gekocht hebt
Gefeliciteerd met je aankoop in elk geval
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het kan ook zo zijn, dat de achterbank enkel te verschuiven is, dan moet je onder het midden van de bank kijken, dan vind je net zo’n beugel als je normaal hebt bij de voorstpelen.
Die hendel om de bank te verschuiven vond ik wel, ik vermoed dat de zitbank zelf niet kan weggeklapt worden.
Het vervangen van de handremkabel , een of andere staaf links ( iets met stabilisator) en vastzetten van de trekhaak ...... incl. onderdelen 100€
Ik kan daar best mee leven !!
Fijn wagentje die ZX !
ZX-Cruiser schreef:Tja de kabels kosten zelf al iets meer dan €60 dus valt mee
grinnik, als je een nieuwe kabel gaat halen of bestellen, zorg dan dat je je chasisnummer bij de hand hebt. Onze franse vrienden hebben namelijk 2 types. De een is een paar centimeter korte/langer dan de andere….
Ik heb het anders opgelost, ben gewoon met de wagen naar de handelaar gereden - Hoe heb ik ooit met iets anders kunnen rijden, normaliter doe ik de meeste km. met een Evasion, ........ nu niet meer, zalig met die kleine vinnige ZX !!
ondertussen aan jaartje verder….. nog steeds is de ZX van de partij! Omdat er, bij de aankoop al, wat blutsen in zaten heb ik de onderdelen gekocht, en in de juiste kleur gespoten. Prachtig ! Ik denk er over om de bumper voor en achter in dezelfde kleur te spuiten, alleen ... de enioge verwinkel die me de juiste kleur kan maken is tot eind augustus met verlog.
Totaal aantal Berichten: 767
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
carra schreef:ondertussen aan jaartje verder….. nog steeds is de ZX van de partij! Omdat er, bij de aankoop al, wat blutsen in zaten heb ik de onderdelen gekocht, en in de juiste kleur gespoten. Prachtig ! Ik denk er over om de bumper voor en achter in dezelfde kleur te spuiten, alleen ... de enioge verwinkel die me de juiste kleur kan maken is tot eind augustus met verlog.
Het spuiten van je bumpers (ik neem aan dat ze nu gewoon standaard bumperzwart zijn, en niet reeds meegespoten) kan je die huppakee gewon ontvetten en spuiten, of moet je eerst met een hechtprimer aan de gang oid?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Goede vraag: dat wil ik ook wel weten
Jos van der Voort
thx zodra de verwinkel terug open is haal ik extra verf.
Totaal aantal Berichten: 767
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
ZX-Enschede schreef:Goede vraag: dat wil ik ook wel weten
Zo, Jos, jij ook al een antwoord gehoord op je vraag?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Neuh.. Maar die komt vast wel
Jos van der Voort
Kickerdekick…...
Jos van der Voort