Bij de XM v6 onstnapt koelvloeistof. Naarmate de motor warmer wordt komt er meer vloeistof vrij vanonder voorraadvaatje. Het sijpelt dan onder de computer’kast’ door via het gat naar buiten (dus niet via het slangetje net onder de vuldop). Door deze kast kan ik moeilijk zien waar het echt vandaan komt. Wel zijn alle zichtbare slangen bij het vat droog. Weet iemand of er onder het voorraadvaatje nog ander slangen (of iets anders) zitten die kunnen lekken?
Is het niet het vaatje zelf?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Weet je zeker dat het uit het expansievat komt? Deze zou kunnen lekken want er zit niks meer onder, maar ik heb bij beide V6-en al de lange koelwaterslang kunnen vervangen. De laatste keer had ik een lek in het S-vormige deel van de slang. Ik dacht toen ook dat het expansievat lek was, maar er bleek een miniscuul gaatje in de binnenkant van de S-bocht te zitten waar het water uitspoot en op het expansie-vat terecht kwam
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: koelvloestoflek(je)
mvbbx schreef:Bij de XM v6 onstnapt koelvloeistof. Naarmate de motor warmer wordt komt er meer vloeistof vrij vanonder voorraadvaatje. Het sijpelt dan onder de computer’kast’ door via het gat naar buiten (dus niet via het slangetje net onder de vuldop). Door deze kast kan ik moeilijk zien waar het echt vandaan komt. Wel zijn alle zichtbare slangen bij het vat droog. Weet iemand of er onder het voorraadvaatje nog ander slangen (of iets anders) zitten die kunnen lekken?
Dit kan wijzen op een kapotte cilinderkoppakking !!! Als de cilinderkoppakking niet meer goed is, ontsnapt er druk uit de motor, en die druk komt dan in het koelvloeistofcircuit terecht met als gevolg dat de koelvloeistof uit het expansievat ontsnapt. Dringend (laten) nakijken dus, vooraleer je meer schade hebt !
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: koelvloestoflek(je)
c5breakhdi schreef:mvbbx schreef:Bij de XM v6 onstnapt koelvloeistof. Naarmate de motor warmer wordt komt er meer vloeistof vrij vanonder voorraadvaatje. Het sijpelt dan onder de computer’kast’ door via het gat naar buiten (dus niet via het slangetje net onder de vuldop). Door deze kast kan ik moeilijk zien waar het echt vandaan komt. Wel zijn alle zichtbare slangen bij het vat droog. Weet iemand of er onder het voorraadvaatje nog ander slangen (of iets anders) zitten die kunnen lekken?
Dit kan wijzen op een kapotte cilinderkoppakking !!! Als de cilinderkoppakking niet meer goed is, ontsnapt er druk uit de motor, en die druk komt dan in het koelvloeistofcircuit terecht met als gevolg dat de koelvloeistof uit het expansievat ontsnapt. Dringend (laten) nakijken dus, vooraleer je meer schade hebt !
Omdat de temperatuur oploopt, loopt ook de druk op. De druk lekt altijd op het zwakste punt weg. De koppakkingen van een V6 zijn relatief sterk, de rubber slangen en plastic delen verdrogen door de hitte en bezwijken na verloop van tijd
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Je kan gelijk hebben, maar ik heb het met de HDI van mijn C5 meegemaakt, en de oorzaak lag bij de cilinderkoppakking. Als de cilinderkoppakking lekt, loopt de druk in het koelcircuit toch véél hoger op dan normaal ?
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Heb nog even gekeken en de slagen naar het vat toe lijken droog te zijn. De vloeistof komt ergens vanaf het expansievat vandaan en loopt dan onder de computerbak door het gat in het spabord naar buiten. Toch maar een keer naar laten kijken…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
mvbbx schreef:Heb nog even gekeken en de slagen naar het vat toe lijken droog te zijn. De vloeistof komt ergens vanaf het expansievat vandaan en loopt dan onder de computerbak door het gat in het spabord naar buiten. Toch maar een keer naar laten kijken…
Zie je het lopen bij warme motor??? Ik zag het pas op het moment dat ik m’n handen eraan brandde
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Het is inderdaad het expansievat dat lek is. Aan de onderkant zit een scheurtje bij een gietnaadje dat steeds verder gaat openstaan naarmate de motortemperatuur oploopt.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Enig idee hoe dit is afgelopen…ik zit namelijk met hetzelfde probleem!!! Maar dan boven.
Ik heb een TCT uit ‘93.
Laatst is er wel de koelvloeistof vervangen en kan het zo zijn dat er nog wat lucht in het systeem zat waardoor er druk werd opgebouwd.
Motor zelf blijft netjes op temperatuur en heb geen witte pluimen achter me aan.
Maar ergens heb ik een naar gevoel hierover.
Groet Ruben
See, buy, fly C5 V6
Euh zo als beschreven was het vaatje lek. Getest is er nog niet want de auto staat in de stalling dus daar kan ik helaas weinig over zeggen maar we gaan eens beginnen met het vaatje te vervangen. Over een tijdje is het toch wel de bedoeling om weer te gaan rijden en dan zullen we wel zien…
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Top! ‘k Heb namelijk hetzelfde, vaatje lek, maar dan aan de bovenkant.
Dus nu een donorvaatje, even schoonmaken en woensdag monteren.
Wellicht iets wat met ouderdom te maken kan hebben. Bij mij zit het gaatje in de vouwlijn. Een zwak puntje misschien.
Groet Ruben
See, buy, fly C5 V6
gaatje zit bij mij ook precies op de naad.
gr Citrofielnl
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
En hij is weer gefikst, ben benieuwd. Maar nu…heb af en toe een paar bellen in mijn reservoir zag ik net. Maar uitlaatgas is niet wit, en wanneer het blok warm is geen extreme pluimen. Rij altijd rustig. Kunnen die kleine belletjes komen omdat er nog wat lucht in het systeem zit??? Belletjes komen ook pas bij een beetje gasgeven. Ik zie nergens lekkage verder.
Offuh…moet ik aan hééééle erge dingen denken???? Lekke koppakking? Hopelijk niet!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Koelvloeistoflekje
Hallo allemaal.
Heb ook eens een keer een lekje gehad. Je denkt meteen aan het ergste.
Er waren witte sporen van koelvloeistof op de motor.
Naar Citroën dealer geweest. Uitgelegd dat het probleem zich vooral voordeed bij koude start. Ha de schrofejes zij die meteen.
Inderdaad achteraan de motor zitten ontluchtingsschroefjes, in het schroefje zit een verticale aftapbuisjes. schroefje dicht wordt er niets afgetapt. Bleek (serie I) die schroefjes van plastic te zijn (tegen metaal/koper vroeger op de BX). Na een aantal jaren breken/scheuren
de kopjes van die schroefjes en spuit er een klein straaltje koelvloeistof uit. Als het koelwater warm is vermindert de lekkage en zie je niks.
Kostprijs voo paar schroefjes: +/- 0. 4€
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: Koelvloeistoflekje
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:Hallo allemaal.
Heb ook eens een keer een lekje gehad. Je denkt meteen aan het ergste.
Er waren witte sporen van koelvloeistof op de motor.Naar Citroën dealer geweest. Uitgelegd dat het probleem zich vooral voordeed bij koude start. Ha de schrofejes zij die meteen.
Inderdaad achteraan de motor zitten ontluchtingsschroefjes, in het schroefje zit een verticale aftapbuisjes. schroefje dicht wordt er niets afgetapt. Bleek (serie I) die schroefjes van plastic te zijn (tegen metaal/koper vroeger op de BX). Na een aantal jaren breken/scheuren
de kopjes van die schroefjes en spuit er een klein straaltje koelvloeistof uit. Als het koelwater warm is vermindert de lekkage en zie je niks.Kostprijs voo paar schroefjes: +/- 0. 4€
Aha! Nu je het zegt, ‘k heb het ook eens gehoord! Morgen eens bekijken!
Bedankt voor de tip!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6