karel schreef:hel1 schreef:
wil je een echt stille auto, dan is een bx niet de juiste keuze, maar dan moet je waarschijnlijk ook veel meer gaan betalen.
ik heb me er nooit aan gestoord. ze rijden ontzettend fijn, punt.Dan moet je eens een BX turbodiesel proberen; lekker stil scheuren. Niet te vergelijken met de GTI of TZI break.
Ik kan het alleen vergelijken met een Chic (1.6i) en een basis 1.4…..maar Karel heeft wel gelijk.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat een 1.6 en 1.9 dezelfde toerentallen maken…...dus…
karel schreef:hel1 schreef:
wil je een echt stille auto, dan is een bx niet de juiste keuze, maar dan moet je waarschijnlijk ook veel meer gaan betalen.
ik heb me er nooit aan gestoord. ze rijden ontzettend fijn, punt.Dan moet je eens een BX turbodiesel proberen; lekker stil scheuren. Niet te vergelijken met de GTI of TZI break.
Los van de motor produceert een BX zeker vergeleken met veel moderne auto’s een beste portie windgeruis. Geen schande want het is gewoon een ouder ontwerp maar wel iets wat je niet kan uitvlakken.
Bram schreef:Ik kan het alleen vergelijken met een Chic (1.6i) en een basis 1.4…..maar Karel heeft wel gelijk.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat een 1.6 en 1.9 dezelfde toerentallen maken…...dus…
We hebben hier niet te maken met een 1.9monopoint die normaal gesproken in een 1.9Tzi ligt, maar een 1.9multipoint (1.9Gti) aangezien het een break is. Hier hangt dan ook als het goed is een BE3-bak achter met andere versnellingsbakverhoudingen dan de Tzi-berline.
Bram schreef:
Ik meen ooit gelezen te hebben dat een 1.6 en 1.9 dezelfde toerentallen maken…...dus…
Voor de 19 TRS en de 19 Sport had je al een aparte bak.
16 is ook in verschillende smaken geleverd: 16 TRI/16 RE… Citroen levert voor zowat elke motor zijn eigen uitgekiende bak (zelfs voor 19d break en berline heb je een aparte bak). Er is volgens mij geen merk dat zo differentieert in zijn bakken.
Deze uitspraak is wat mij betreft dus iets te generaliserend.
Ach als je uit een AX met een 4 bakje komt is een BX reuze stil
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
ik vind dat citroen en peugeot gewoon de beste bakken maken, zeker kwa verhouding. sommige merken donderen gewoon standaard bakken onder elke auto (bijv. VW) en ja, dat rijd gewoon echt voor geen donder, en gaat ook regelmatig kapot.
let wel altijd goed op de synchromesh ringen..die willen nog wel eens versleten zijn.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Windgeruis is in de bx inderdaad wat meer aanwezig dan in wat nieuwere auto’s maar zeer zeker niet storend tot een km of 130-140.
Wil je stil, koop dan een xantia.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het zal dan wel meevallen en zeker in vergelijking met een Ax. Maar dat is met al dat onbedekte staal binnen ook een grote klankkast.
mpostma schreef:Bram schreef:
Ik meen ooit gelezen te hebben dat een 1.6 en 1.9 dezelfde toerentallen maken…...dus…
Voor de 19 TRS en de 19 Sport had je al een aparte bak.
16 is ook in verschillende smaken geleverd: 16 TRI/16 RE… Citroen levert voor zowat elke motor zijn eigen uitgekiende bak (zelfs voor 19d break en berline heb je een aparte bak). Er is volgens mij geen merk dat zo differentieert in zijn bakken.
Deze uitspraak is wat mij betreft dus iets te generaliserend.
Dat er aparte bakken onder zitten wil niet zeggen dat het uiteindelijk resultaat veel verschilt.
16 modellen met 89 / 94 pk deden 34,1 km/u in 5e bij 1000 toeren
19 modellen TRS deed 33,8
19TZi berline deed 33,3
19 GTi zonder kat 34,0
19 Sport / GT / GTI kat 33,1
Natuurlijk is spatiering tussen de versnellingsbakverhoudingen anders, maar het maakt op snelheid bij de benzine’s niets uit. In mijn herinnering was de 19 monopoint ook ‘dreuniger’ tussen 3500 en 4000 en boven 4500 toeren t.o.v. de 16 monopoint.
Overigens had je in Frankrijk bij mijn weten de ‘boite longue’ (o.i.d.) die de fiscale pk’s aldaar terugbracht van 9cv naar 7cv op de 19’s. Misschien wel de ‘ongeblazen’ dieselbak?
Alleen de
16 RE / TRI : 32,0 km/u in 5e per 1000 toeren
19 16v : 32,2 km/u
19 TRS aut. : 40,x km/u
19 TRS break: 35,1 km/u
liepen uit de pas.