Zo ben eindelijk thuis. Vandaag naar chyparse geweest met de BX om de veerbollen te laten vullen, bleek inderdaad niet veel soeps meer te zijn. Tevens nog even een retourleiding vervangen vd veerpoot. Daarna vrolijk zwevend even langs marcel (web) geweest om nog wat spullen op te halen voor de xantia en toen vrolijk op weg naar huis.
Onderweg geteisterd door allerlei files maargoed uiteindelijk was ik bijna weer thuis…
Ik reed met ongeveer 120 over de snelweg en ineens ging er een mooi rood stoplampje branden, en daarna nog een uitroeptekentje, ik dacht al van huh toen er rook onder de motorkap en achter me vandaan kwam leek het me wel een goed plan om te stoppen, althans, dat wilde ik, de bx was echter van mening dat stoppen niet mocht. Met de handrem de auto op de vluchtstrook gezet en aan de achterkant vd auto gaan kijken aangezien daar de meeste rook vandaan kwam voor mijn gevoel.
Niks te zien maar toen ik naar de voorkant vd auto keek schrok ik me rot, grote stralen LHM olie overal vandaan
Ik snel de motorkap opengetrokken en ik werd getrakteerd op een LHM douche.
Ik als de sodemieter de motor uitgezet en gekeken waar het vandaan kon komen. Het leek me logisch dat er een leiding geklapt was gezien de hoeveelheden olie dat eruit spoot, niks te zien natuurlijk. Ik de auto weer gestart en nogmaals gekeken waar het vandaan kwam…
wat bleek? het kwam uit de voorraadbol onder de schroef vandaan waar de bol bijgevuld is. (dus op de ronde kant)
Helaas had ik geen voorraadbol als reserve in mijn auto liggen en aangezien er al ongeveer 2 liter LHM uitgestroomd was had ik sowieso niet genoeg LHM gehad om bij te vullen.
Dus—> ANWB gebeld en de bx is nu naar de citrodealer gesleept (nouja op zo’n auto waar ie helemaal op staat) en daar neergezet en ik ben thuis afgezet.
Mijn redenatie over wat er gebeurd is: Afsluitschroef vd veerbol heeft gelekt waardoor de stikstof is verdwenen in zeer korte tijd en door de druk op het rubber is het rubber in de bol gescheurd waardoor de lhm in de bol kon komen en aangezien de afsluitschroef lekte is daar de LHM uit gaan lekken—> hydraulisch systeem merkt dat er te weinig druk is en gaat als een bezetene lhm in de voorraadbol lopen pompen maar aangezien er een lek is spuit alles naar buiten.
Maargoed, eind goed al goed. Ik leef nog, BX is onbeschadigd en een nieuwe veerbol kost ook de wereld niet.
Was alleen een onplezante ervaring als je niet meer kan remmen ineens.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
foutje van chyparse, lijkt me
ben jij blij dat je handrem wel werkt
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:ben jij blij dat je handrem wel werkt
Idd noodrem.
Geen goede beurt voor Chyparse lijkt me zo. Ze zijn je wel een verklaring schuldig lijkt mij.
mpostma schreef:malle pietje schreef:ben jij blij dat je handrem wel werkt
Idd noodrem.
Geen goede beurt voor Chyparse lijkt me zo. Ze zijn je wel een verklaring schuldig lijkt mij.
ben blij dat het niet bij 190km/u gebeurd is inderdaad.
Ze mogen in elk geval de dooie bol terugnemen (zit een jaar garantie op) maar ze snappen denk ik ook wel dat ik niet even heen en weer naar soest rij voor een andere bol. Die haal ik wel bij de dealer hier.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Daar wordt je niet vrolijk van, meestal moet een auto de garage beter verlaten dan dat hij naar binnen kwm, maar chyparse zal dit wel oplossen denk ik zo.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
citrofiel!ik? schreef:Daar wordt je niet vrolijk van, meestal moet een auto de garage beter verlaten dan dat hij naar binnen kwm, maar chyparse zal dit wel oplossen denk ik zo.
Hij reed ook weer goed maarja.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
die kerels hebben een behoorlijk goede naam hoog te houden dus dat komt echt wel in orde! ff bellen en klaar
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:die kerels hebben een behoorlijk goede naam hoog te houden dus dat komt echt wel in orde! ff bellen en klaar
kan zelfs zijn dan dat ze de herstellingskosten van de garage waar hij nu staat willen betalen
toch zeker even met bellen Metro voor men aan jouw wagen gaat sleutelen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
malle pietje schreef:die kerels hebben een behoorlijk goede naam hoog te houden dus dat komt echt wel in orde! ff bellen en klaar
Kan ik me geheel bij aansluiten.
paso schreef:malle pietje schreef:die kerels hebben een behoorlijk goede naam hoog te houden dus dat komt echt wel in orde! ff bellen en klaar
kan zelfs zijn dan dat ze de herstellingskosten van de garage waar hij nu staat willen betalen
toch zeker even met bellen Metro voor men aan jouw wagen gaat sleutelen
bedankt voor de tip
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:paso schreef:malle pietje schreef:die kerels hebben een behoorlijk goede naam hoog te houden dus dat komt echt wel in orde! ff bellen en klaar
kan zelfs zijn dan dat ze de herstellingskosten van de garage waar hij nu staat willen betalen
toch zeker even met bellen Metro voor men aan jouw wagen gaat sleutelen
bedankt voor de tip
Ik ben er weer a.s woensdagmiddag met de HDI van (en met) Renz….ben benieuwd hoe ze dat opgelost hebben….vraag het ze wel tussen neus en lippen door
schrikken, zo’n verhaal. gaat iedereen weer jarenlang aan de borreltafel vertellen hoegevaarlijk HD-auto’s zijn.
maar gefeliciteerd met je koelbloedigheid.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
sja, dat is schrikken. Nog nooit gehoord dat zoiets fout is gegaan. Blij dat de gti er verder geen schade aan opgelopen heeft, want het is een erg mooie auto, zoals ik vanmiddag heb gezien.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad! Gelukkig was het vlak bij me voor de deur en heb ik een heleboel reserveonderdelen, waaronder ook een voorraadbol + houder en was het klusje zo weer geklaard
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
goed dat je het er goed vanaf hebt gebracht!
Dat rubber in de bol zou toch niet moeten kunnen scheuren als de druk aan de ene kant eraf is?!
Gebruikt citroen bij “moderne” auto’s eigenlijk nog steeds het “gekoppelde” veer<>remsysteem?
Zou idd eerst met Chyparse contact opnemen voordat die garage eraan gaat klussen.
Is dit eigenlijk ook niet het risico van het hergebruiken van bollen?