Hallo,
ik heb hier al wel eens vaker iets over op het forum gelezen, maar kan het even niet meer vinden. Volgens mij werd de oplossing gezocht in het inspuiten van de raamrubbers. Ik heb een andere oorzaak gevonden bij mijn C5: zie onderstaande:
Ik had voorramen van de c5 die kraken als ze dicht gaan. Niet erg…..........maar hoogst irritant. Op mijn gevoel afgaand dacht ik niet dat het aan de rubbers zou liggen.
Het zat m bij mijn C5 dan ook niet in de rubbers, maar in de klemmen waar het raam aan vast zit, in de deur.
Ik heb meerdere C5’en gezien die krakende ramen haden, dus wellicht heeft iemand van jullie er ook last van.
Hoe op te lossen:
1: voorportieren:
raam open doen en raamrubber aan de kant van de deurklink voorzichtig omhoog los trekken. Vervolgens raam weer dicht doen. Nu kun je tussen de deur en het raam de deur in kijken. Hier zie je op 2 plaatsen witte klemmen zitten. Ik heb deze met WD-40 (daar is tie weer ) ingespoten, en weg is het kraken. Druk de strip weer op z’n plaats.
2: achterportieren
Raam openen, vervolgens het raamrubber in het midden van de deur voorzichtig omhoog lostrekken. Bij mijn C5 zaten allebei de uiteinden van de strip vast. Deze gewoon laten zitten. Als je het rubber in het midden los hebt, doe je het raam weer dicht. Hier zie je nu (als je de deur inkijkt) 1 witte klem zitten. Spuit deze ook weer in met WD-40. Druk de strip weer op z’n plaats, en zorg ervoor dat deze zo ver mogelijk naar achter op de auto zit. Als hij te ver naar voren zit, gaat de strip aan de voorkant er niet meer helemaal op.
Ik hoop dat sommigen van jullie hier wat aan hebben.
Groet,
Maarten
Klinkt als een goede tip, maar komt die WD40 dan niet op de ruiten ?
Schijt aan originaliteit.
Nee hoor. WD-40 met het slangetje aan de spuitbus gebruiken en goed mikken. Er komt dan alleen maar WD-40 op het gedeelte van de ruit wat altijd onder het raamrubber blijft. Wel de WD-40 spuiten met gesloten raam. Maar dat heb ik ook beschreven.
Groet,
Maarten
Okee, ik was bang dat je telkens je raam vol WD40 had als je het even dicht deed.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Okee, ik was bang dat je telkens je raam vol WD40 had als je het even dicht deed.
is toch goed, heb je geen ruitenwissers nodig…
WD40 verdrijft water namelijk
Ik heb de omschreven procedure gevolgd en inderdaad: géén kraakjes!!
Nu de rest nog…...lang leve het forum.
Groeten
JohanC5
Kijk…. Dit is een zinvolle tip, ik stoorde mij er ook aan.
Morgen even een spuitbusje halen en jouw werkwijze verder opvolgen.
Handig, gezellig en leuk zo´n forum.
Bij mij heeft de garage het opgelost bij de laatste beurt.. Ze wisten van het probleem en hebben het gewoon verholpen. Hulde, hulde…..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Na 2 Mnd compleet kraakloos gewerkt te hebben, begonnen ze van de week weer te kraken. Weer even ingespoten met WD40, en kraken weer verholpen. Ik denk dat zuurvrije spuitvaseline misschien wel langer z’n werk blijft doen als WD40. Die heb ik echter (nog) niet in de kast staan. Ik zal de volgende keer de boel hiermee inspuiten en hou jullie natuurlijk op de hoogte. Of misschien is iemand mij wel voor, dan hoor ik natuurlijk graag hoe het werkt.
groet,
Maarten