Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hallo Mensen,
Ik wilde even mijn BX verhaaltje hier kwijt!
Het begon allemaal met een schitterende rode 16TZi op gas met 194000Km op de klok, altijd lachend tanken, en hij bracht me 30000 kilometer zonder problemen waar dan ook naartoe, zelfs toen op een hete zomerdag in frankrijk met nog een 800 kilometer voor de boeg de thermostaat het begaf en de koeling van de auto het niet meer deed, met 3 man en een lading bagage op een dag dat het minstens 30 graden was in de file met de kachel aan naar huis gezweet, maar geen centje pijn voor de bx nieuwe thermostaat en hopla, vrolijk verder, maar na een 30000 kilometer begonnen langzamerhand de probleempjes elkaar opvolgen, koppeling versleten, membraam gasverdamper gescheurd, homokineethoes kapot, slechte dempers, enozovoorts enzovoorts, dit gebeurde natuurlijk niet in een keer, maar meestal had ik niet langer dan 2 weken plezier van mn auto voordat ik weer iets moest vervangen, de wekelijkse ritjes naar de sloop begonnen me een beetje te vervelen dus ik besloot een donor auto te scoren op internet.
Wat vind ik? een 16TRi met electrische ruiten v/a cv met ab, elec schuif/kanteldak, stuurbekrachtiging uit 1986, model 1987, met maar 110000KM op de klok!!! voor 100 euro!! ik meteen mailen of ik er mee kon rijden, want hij stond in Emmen, en ik woon in Roermond, en indien zo hoeveel olie/koelvloeistof/LHM ik dan mee moest nemen om de rit te overleven, krijg ik doodleuk het antwoord dat ie niets verbruikt, dus naja, het interesseerde me eigenlijk niet zoveel, immers het was toch maar een donor, dus vol goede moed stapte ik zaterdagmorgen ergens in 2001 in de trein. In Emmen stond ie al klaar bij het station, een in perfect verkerende staat, nou ja, optisch dan op het eerste gezicht metaal-blauwe TRi en hij deed het ook nog, ik bleek hem te kopen van een monteur van de plaatselijke citroen garage die hem in 1996 als 2e baasje kreeg nadat een oude man er 10 jaar in gereden had en slechts 40000KM! er in had gereden, had ie beter de taxi kunnen nemen. Echt het cliche verhaal van een 2e handsje, maar waarom dan maar voor 100 euro ? Hij moest er snel vanaf !
Nou ja in ieder geval, het is een foto topic:
dat zijn ze dan samen, mn rode TGi-tje toen nog als mn auto, maar dat werd gezien de zeer goede staat van de TRi uiteindelijk toch nog mn sloopauto, maarrrr TRi heeft geen gas DOH! das ineens pijnlijk in de portemonee.
motor en heel veel andere dingen al uit de TGi gesloopt, fijn van die motor, de drukgroep van de TRi heeft problemen maar de koppeling en drukgroep van de TGi waren niet meer dan 10000KM oud
Nadat ik een jaartje (ondanks de benzineprijzen :kots ) zeer tevreden rondgesnort had in de TRi vond ik dat ik eigenlijk toch wel iets snellers wilde, de TRi was een stuk sneller dan de TGi en ik had de smaak wel een beetje te pakken, was toen nog niet echt voorzichter met mn trouwe beeste.
Ik kocht een XM2.0i uit 93 en gaf de TRi aan mn broertje zodat hij een auto had, en heb vervolgens een jaar enorm veel plezier (en boetes) gehad, maar toen ik voor mn werk veel moest gaan rijden kon ik hem helaas niet meer betalen, en ik ben overgestapt op een zx 19D die trouwens verdomd lekker reed ondanks het gemis van HP! maar toen ik weer terug ging naar school had ik niks meer aan een dieselmotor, dus de zx ging naar mn vader. de TRi had ook geen beste tijd achter de rug de banden waren erg kaal en mn broertje is er een keer mee de struiken ingevlogen, ik heb ooit een aanhanger laten scharen ops: en naja, hij was dus op volgens de keurmeester, alles was scheef en er was niets meer van te maken, toen heeft mn broertje een nieuw subframe gemonteerd en de voor en achtertrain vervangen maar dit duurde zo lang dat inmiddels het hele interieur onder de olie zat, en alles wat van plastic gemaakt was zo’n beetje miste, en dat is nogal wat.
verder liep de motor voor geen meter meer stationair, hij wilde moeilijk starten en als ie liep was het niets anders dan een hoop gestotter en rook.
We wisten niet wat het was, tot ik op een gegeven moment rook onder de motorkap vandaan zag komen en een rubberen slang ontdekte waar uitlaatgassen en motorgeronk uit kwam, een soort uitlaat idee zeg maar geen idee, maar ff de slang nagelopen en toen bleek dat deze naar de klep gaat van het naverbrandingssysteem, de achterste demper zat dicht waardoor de klep onder teveel druk kwam te staan, het begaf en verbrandde, de uitlaatgassen werden dus teruggepompt naar het luchtfilter, geen wonder dat ie zo slecht liep! franse oplossing! kurk in de slag gestoken, en een flink stuk rijden, de wagen werd meteen een heel stuk gezonder! toen dat voor mekaar was ben ik hem meteen weer bij mekaar gaan verzamelen wat betreft interieur en nu ben ik wel zover dat je alweer de trots kunt zien in zn ogen! volgend jaar wordt ie alweer 20! en dan moet ie weer helemaal perfect zijn!
Dit is ‘m dan zoals ie nu is, mn broertje heeft de achterruiten geblindeerd en ik twijfel nog steeds of ik het weg moet halen of niet
de spoiler heb ik nu sinds een paar dagen met veel dank aan mark aka deur63 en de witte dame op de achtergrond is ook van mij, mn vader kocht de bx van zijn vader, ook een 14 deauville en deze moest wijken, kon het niet over mn hart verkrijgen om er weer een kwijt te raken!
Van voren, tsjah, dat The Don is ook iets van mn broertje, maar dat vind ik zo tegek, dat blijft! sterker nog, zo noemt iedereen de auto ook in de familie, vooral mn moeder, wat! the don? neej, daar ga ik echt niet in rijden hoor, ik pak de fiets wel
Motorblokje, heeft zo’n heerlijke Prrrrrrrrrrrrrrrrt, klinkt als verbrande kleppen, maar is in feite de klep van de naverbrander die helemaal open ligt en dus kabaal maakt, vind het wel een lief/sportief geluidje dus ik kijk het nog even aan of ik het weghaal of niet.
De binnenkant van mn beestje, sinds een paar weken ook een GTi interieurtje, liep per toeval een sloop op, vond het in perfecte staat verkerend, maar compleet ondergehondehaard voor 3 tientjes op de sloopt, maar ik kreeg maar een half uurtje om het er uit te halen want hij zou dan dicht gaan, beetje motivatie was genoeg om 10 minuutjes later fluitend alweer terug naar huis te rijden met een gti-interieurtje in mn wagen gepropt, de plasmabol op de hoedenplank zag ik eens in Pimp my ride, vond ik wel grappig staan dus ook maar erin gedonderd.
De pc opstelling, ik zit nog te wachten op een Hami 8” vga schermpje dat ik dan wat netter ga wegwerken in mn auto, nu is het zaak dat het schermpje er natuurlijk makkelijk er uit te halen moet zijn, die hami heeft daar een beter steuntje voor, in dit geval wint de voorzichtigheid van het mooie,beter dat ik het er uithaal dan dat iemand anders dat voor me doet.
Fotootje van de pc, jammer dat ie een beetje wazig is, maar de batterijen van mn camera zijn even leeg, alles hang gewoon in het dashboardkastje, inclusief klein toetsenbordje
dit moet ik nog aan de auto doen:
nieuwe koppeling+drukgroep inbouwen. gebeurt!
Nieuwe distributieriem plaatsen.
roest verwijderen en laswerk linksachter in deuropening aan wielkant en tankdop.
hydrauliek draineren en hervullen. gebeurt!
nieuwe bumpers. gebeurt
diverse deuken wegwerken.
dashboardverlichting repareren.
dakraam repareren, kan niet meer helemaal open schuiven en weet niet waar hij moet stoppen en lekt bovendien ook nog eens.
Dit wil ik nog voor de auto:
kopsteunen achter
ronde koplampen
nieuw kleurtje
playstation inbouwen
en dat moet ik allemaal voor z’n 20e verjaardag gedaan hebben, nou ja, het komt wel goed denk ik, de laatste maanden is er toch al heel wat mee gedaan!
Wees gegroet en excuses voor m’n langdradigheid…......je mag ook alleen plaatjes kijken
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
heel verhaal, kon je de gasinstallatie niet overbouwen?
Wel leuk zo’n verhaal achter een auto
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
heb ik wel aan zitten denken jah, maar toen had ik eigenlijk zoiets van zo snel mogelijk de rode uit elkaar dan de grijze nalopen en lol hebben, bovendien, dan ga ik wel wat minder rijden…....toch wordt het steeds meer
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Heb je met je mobieltje ook een inbelverbinding naar het internet? Kun je op het fotum posten als je onderweg bent….
En heb je naast de vulopening van je tank een USB aansluiting? Of een netwerk-aansluiting…
Test
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thijsvandebles schreef:Heb je met je mobieltje ook een inbelverbinding naar het internet? Kun je op het fotum posten als je onderweg bent….
En heb je naast de vulopening van je tank een USB aansluiting? Of een netwerk-aansluiting…
Vodafone UMTS is leuk
heeft een downstream van 386 kbit/sec dus kan je aardig mee internetten.
mooi verhaal trouwens
suc6 met je komende werkzaamheden
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En heb je naast de vulopening van je tank een USB aansluiting? Of een netwerk-aansluiting…
:schater
nog niet, maar nu je het zegt…....
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
bij daglicht ziet ie er stukken beter uit dan toen je een paar dagen geleden hier was (rond een uur of 23:00 ). Succes met het opknappen van de buitenkant. Ik heb het gevoel dat het een unieke BX wordt.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
das wel de bedoeling, ik ben er inmiddels zo aan gehecht,
ben er nog niet helemaal uit, maar ja, deadline is volgend jaar september
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX