Heerlijk zittend in mijn luie stoel denk ik aan de afgelopen vakantie en wat ik allemaal meegemaakt heb. Straks krijg ik vrienden op bezoek, ik moet eigenlijk nog eten en mijn slaapkamer bevat nog rondslingerend wasgoed. Toch krijgt dit alles mij niet uit mijn stoel.
Naast mij staat een hoge kruk met een ijskoud hertogje uitgeschonken in het juiste glas, maar dit is niet de reden dat ik aan deze stoel gelijmd ben. Er ruist een vriendelijke bries langs de planten door het openstaande venster, teder als een veertje streelt het de haartjes op de arm waarmee ik mijn kat, die op schoot ligt te spinnen, zachtjes op haar buik kriebel. Ook dit is niet hetgeen dat mij aan mijn stoel vast zet.
Voor mij staat mijn fixatie, bovenop mijn lage jaren ‘50 boekenkast. Daar staat ze in al haar glorie, precies zoals ze in 1961 uit de fabriek in Eindhoven kwam en ze streelt me ze blaast haar zoete tonen zachtjes in mijn oor. Ze verleidt met te blijven zitten en de wereld te vergeten.
Dit is pas zomer en ik moet er even van genieten, sterker nog, ik wil jullie er ook even van genieten. Het kan op vele manieren, maar je eigen manier is toch het beste. Om toch een richtlijn te geven zal ik je mijn manier beschrijven.
Ik pak een biertje uit de koelkast, maak deze open en schenk hem in het juiste glas. dit glas zet ik netjes naast mijn luie stoel op een krukje. Ik loop naar mijn jaren ‘50 boekenkast en druk op de bakelieten knop van mijn Philips buizenradio. Ik ga rustig zitten, schoenen uit, in de luie stoel met mijn pootjes omhoog. Zodra ik lekker zit en nog voor ik een slok neem van mijn koud biertje klinkt er een vage brom uit de radio die langzaam over gaat in een soepel ritme met diverse klanken aanelkaar gelijmd door de intense stem van Nina Simone. Ik neem een slok, sluit mijn ogen en wacht tot Arrow Jazz mij een nieuw nummer schenkt.
Wat een heerlijk vakantie gevoel, een biertje, jazz en een oude buizenradio. Het was dat ik besloot jullie even mee te laten genieten, anders zat ik denk ik nu nog op die stoel.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Dat zachte aanzwellen van een brom, wat langzaam overgaat in genietbare klanken, is het opwarmen van de buizen.
Zoals je dit beschrijft, zo zou een échte vakantie eruit moeten zien. En ook nog de juiste zender-keuze. Arrow classic rock (675 khz, am)
Test
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Buizen radio’s zijn mijn hobby. Ik restaureer ze en geniet daarna van de klank. Soms geef ik ze weg daarna, soms koopt iemand er één, maar de mooie exemplaren blijven staan.
Morgen loop ik wel even met mijn camera door het huis om wat kiekjes te schieten.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
hmm kan het me helemaal voorstellen, dat is inderdaad genieten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX