bogaard77 schreef:eeeehh.. Motorrijders hebben verplicht hun dimlicht aan waardoor je die niet over het hoofd kan zien!
Als iedereen dimlicht voert vallen DIE juist weer niet op!verder is lichtvoeren milieu belastend en kan mn AMI niet continu met alle stroomverbruikers aan rijden.
UIT dus!
Hoezo milieubelastend??? Je lampen werken toch op je accu… je hoeft er geen kernreactor voor te openen neem ik aan!
En ook in de zon is een auto met lichten beter zichtbaar…. kijk maar eens tegen de zon in naar autos. Diegene met licht aan zie tegen het licht in als je halfverblind wordt omdat het een ander kleur licht is dan de zon of haar glinstering op de auto!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Totaal aantal Berichten: 8162
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mulder schreef:En dan heb je ook nog auto’s met een mistachterlicht links en rechts ipv slechts eentje, dan lijkt het helemaal alsof ze continu op de rem staan. Erg irritant en onveilig bovendien.
Vaak zijn het (sorry dames) vrouwen in van die kleine autootjes en zit het er zodanig zorgeloos bij dat ik het idee krijg dat ze geen flauw idee hebben dat die mistlamp aan staat, maar vervelend blijft het.
Het wordt nu meer een “ergernis aan mistlampen” lijntje. Ik ben het met de vorige schrijvers eens aangaande mistlampen. In al mijn automobilisten jaren (sinds 1983) heb ik maar twee keer meegemaakt dat het zinvol was om de mistlampen te voeren. Meeste bestuurders weten niet wat 50 meter is. Je hindert/ergert alleen maar je achterliggers. En met regen je mistlicht voeren, hoe hard het ook regent is helemaal uit den boze….
Om terug te komen op het topic: ik voer alleen dimlicht wanneer het verplicht is of bij slechte weersomstandigheden overdag, alle opmerkingen over zichtbaarheid ten spijt. Het spaart mijn lampen en brandstof en je maakt het overige verkeer niet kwetsbaarder (fietsers, motorrijders en dergelijke), want die weggebruikers vallen vaak niet meer op omdat Jan en alleman met zijn dimlichten aan rijdt.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dan zullen we de poll maar sluiten. Ik neem aan dat iedereen zijn mening heeft kunnen verkondigen.
Het overgrote deel stemt gelukkig voor dimlicht. Er zullen altijd mensen blijven die vinden dat dimlicht niets toevoegt aan de verkeersveiligheid, wat voor argumenten je ook aanvoert en hoeveel onderzoeken ook aanwijzen dat het de verkeersveiligheid wel substantieel verhoogt.
Gelukkig heeft iedereen recht op een eigen mening in dit vrije (voor zover nog van vrij gesproken kan worden) land. Ik dank iedereen voor het deelnemen aan deze discussie en op naar de volgende….... Misschien mistachterlichten afschaffen ja of nee???
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
robb schreef:Mijn C5 doet in deze kwestie het denkwerk voor mij…..
Dat is voor veel weggebruikers inderdaad het beste. Dat er voor ze gedacht wordt. Niet dat de situatie er beter (of veiliger) door wordt.
robb schreef:.... Een nadeel van overdag met dimlicht aan rijden is dat andere weggebruikers die niet in de categorie motorvoertuigen vallen, ik doel op fietsers en kinderwagens, meer kans lopen over het hoofd gezien te worden….
Precies. Door te stellen dat je het MOET voeren verschuif je het probleem naar diegene die niet gezien wordt. Het geeft degene niet goed heeft opgelet (“niets heeft gezien”) een excuus voor zijn stommiteiten. Er zal altijd een categorie weggebruikers zijn die geen licht voert. Overdag, ‘s avonds en ‘s nachts. Wat dacht u bijvoorbeeld van die niet aangelijnde hond die ineens tussen de geparkeerde auto’s de weg op schiet?
Had aangelijnd moeten zijn. Had verlichting moeten voeren. Die auto’s hadden daar niet geparkeerd moeten staan. Allemaal smoesjes. En ik heb niets voor of tegen honden. Is uit de praktijk.
RD
P.S. hond heeft het overleefd. ik ook. ik weet niet meer of ik verlichting voerde op mijn motor.