tom13
Ik heb alleen ervaring met de 2.0HPI maar aangezien de troep waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het Uitlaatgas Recirculatie systeem is het voor alle motoren van toepassing denk ik. Of het ook bij gas optreedt weet ik niet maar dat is eenvoudig te controleren.
Verwijder de gasklep unit deze is met 4 bouten op het inlaatspruitstuk geschroeft vergeet niet voor de zekerheid even de min pool van de accu los te nemen VOOR je de connector van de gasklep los neemt. Als de gasklep eraf is heb je een groot gat waardoor je in het spruitstuk kunt kijken en ook met je hand erin kunt dan zie je gauw genoeg of je het probleem hebt.
Reparatie van EGR motor als de spoel goed is maar sensors niet(zie mijn bericht hiervoor)
Heb inmiddels de fout in de EGR motor gevonden via de defecte motor die ik na de vervanging over had. Het blijken slechte soldeer verbindingen te zijn tussen de uitwendige contacten (connector) en de printplaat van de potentiometer zgn “koude lassen” dit betekend dat de soldeer verbindingen door de fabrikant niet goed zijn uitgevoerd. Het probleem is echter simpel te verhelpen volg deze procedure:
Verwijder de 4 schroefjes waarmee het grijze deksel op het motor deel is bevestigd, wrik met een kleine schroevendraaier het deksel GELIJKMATIG omhoog zorg dat het niet scheef gaat, neem de grijze deksel af van de motor, hierin bevindt zich het potentiometer gedeelte.
Verbreek met een klein schroevendraaiertje de 8 plastic fixatie puntjes van het witte afdekkapje en licht dit dekseltje voorzichtig uit de grijze kap, zorg dat het centrale deel op zijn plaats blijft.
Als het witte dekseltje is verwijderd dan zie je de potentiometer (grijze baan) en de 3 soldeerpunten. Soldeer deze 3 punten opnieuw en spay de koolbaan lichtjes in met contactspray bv “kontakt 60”.
Breng 6 druppeltjes lijm (plastic lijm of Univerceel lijm aan in de sponning van het dekseltje. Zorg dat er geen lijm op de koolbaan komt. Druk het dekseltje weer op zijn plaats en laat de lijm drogen met de grijze kap naar boven zodat er geen lijm op de koolbaan kan lopen.
Als alles droog is kun je nog even controleren of alles werkt met de Ohm-meter zoals ik hiervoor heb beschreven. Daarna het grijze deel weer monteren op het motorhuis eventueel kun je de as lichtjes invetten.
De EGR motor is dan weer als nieuw.
Het is ff werk maar het bespaart een boel geld.
Wederom een goede tip om op een simpele manier een relatief duur onderdeel na de garantie te repareren.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen last hebben (of krijgen) van deze construktiefout.
@moderator, kunnen we hier geen lijstje van maken?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
JohanC5 schreef:
Maar hoe komt het nou dat als je de stekker eruit trekt het hikken over is en alles gewoon goed werkt en als je de klep afsluit met een plaatje om van de storingsmelding af te zijn het hele orgel vals is (hij hikt alleen niet!!! voor de rest loopt hij beroerd).
JohanC5 hier heb ik even over zitten nadenken en een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het hikken wordt veroorzaakt door een overmaat aan terug gevoerde rookgassen omdat de sensoren in de EGR motor niet goed meer werken en de computer de klep dan helemaal opend. Sanningloos is de EGR klep nl dicht.
Het slecht lopen bij afdekken met een plaatje zou kunnen komen door valse lucht. Helaas vermeldt je niet wat voor plaatje je gebruikt maar als dat niet goed afdicht tussen buitenlucht en klep dan wordt er valse lucht aangezogen waardoor de motor slecht gaat lopen. Dit verklaart ook waarom het bij stationaair lopen het ergst is want dan is het percentage valse lucht het grootst omdat de gasklep dan maar heel weinig is geopend. Bij hogere belasing is de gasklep (veel) meer open en is het valse lucht percentage dus veel kleiner.
Probeer het eens met pakking materiaal waarvan je zeker weet dat het goed afdicht.
Ben benieuwd naar je ervaring.

Totaal aantal Berichten: 27958
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik wilde even een vraag tussendoor stellen, zodat ik het wat makkelijker kan volgen aangezien ik nu “EGR klep” op meerdere plekken op het forum zie verschijnen
op welke motoren zit een EGR klep?
op oudere motoren niet begrijp ik?
kan ik er 1 hebben op mijn 1.4i (8v)?
misschien nog even heel kort wat bedient de klep precies?
arjan,
Ten eerste is het geen ERG klep maar een EGR klep wat staat voor Exhaust Gas Recirculation en doet exact wat het zegt nl het recirculeren van de uitlaatgassen via de motor. Dit wordt gedaan om aan de millieu eisen te voldoen en de uitlaatgassen schoner te krijgen. Of de motor zelf dit allemaal leuk vindt vraag ik mij wel eens af. De klep bevindt zich ergens tussen de uitlaat en de inlaat zoals je waarschijnlijk zelf ook wel begrijpt.
Dit systeem zit op benzine zowel als op diesel motoren en is in de USA eerder verplicht gesteld dan in Europa zodat je ze daar ook op oudere motoren vindt.
Het is niet exact te zeggen op welke motoren het zit want de ene fabrikant was sneller dan de andere maar je kan er ongeveer van uit gaan dat de auto´s die vanaf 2000 zijn uitgebracht wel zo’n systeem bevatten. Exacte verplichtstellingsdatum weet ik niet maar zul je ongetwijfeld op internet kunnen vinden. Nochmaals het is fabrikant en type afhankelijk wanneer ze het daadwerkelijk hebben toegepast. Of je er een hebt op je 1,4i weet ik niet. Staat er niets over in je instructieboekje?
Verder kan ik je aanbevelen de diverse topics met EGR te lezen dan zal je al erg veel duidelijk worden.

Totaal aantal Berichten: 27958
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
thanx voor je uitleg
zal me vorige post even editen 2x zelfde type foutje ops:
ik zal eens in het boekje kijken, maar ik heb een ouder boekje dan mijn auto is dus is niet helemaal betrouwbaar
waarschijnlijk wel aangezien mijn auto uit 2001 komt
geeft het uitschakelen/verwijderen van deze klep dan geen problemen met de APK, zoals een cat vaak wel verplicht is?

Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
TonK schreef:arjan,
Ten eerste is het geen ERG klep maar een EGR klep wat staat voor Exhaust Gas Recirculation en doet exact wat het zegt nl het recirculeren van de uitlaatgassen via de motor. Dit wordt gedaan om aan de millieu eisen te voldoen en de uitlaatgassen schoner te krijgen. Of de motor zelf dit allemaal leuk vindt vraag ik mij wel eens af. De klep bevindt zich ergens tussen de uitlaat en de inlaat zoals je waarschijnlijk zelf ook wel begrijpt.
Dit systeem zit op benzine zowel als op diesel motoren en is in de USA eerder verplicht gesteld dan in Europa zodat je ze daar ook op oudere motoren vindt.
Het is niet exact te zeggen op welke motoren het zit want de ene fabrikant was sneller dan de andere maar je kan er ongeveer van uit gaan dat de auto´s die vanaf 2000 zijn uitgebracht wel zo’n systeem bevatten. Exacte verplichtstellingsdatum weet ik niet maar zul je ongetwijfeld op internet kunnen vinden. Nochmaals het is fabrikant en type afhankelijk wanneer ze het daadwerkelijk hebben toegepast. Of je er een hebt op je 1,4i weet ik niet. Staat er niets over in je instructieboekje?Verder kan ik je aanbevelen de diverse topics met EGR te lezen dan zal je al erg veel duidelijk worden.
@tonk,
het is wel aardig wat je hier uitlegt over de reparatie van je EGR klep, maar je maakt een hoop mensen blij met een dood vogeltje, jouw EGR klep is uit elkaar te halen, omdatje een HPI hebt, maar het gros van de forumleden met een C5 heeft geen HPI. Ofwel de EGR klep van een 1.8 16V en een 2.0 16 V zijn niet uit elkaar te halen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
tom13 schreef:Wederom een goede tip om op een simpele manier een relatief duur onderdeel na de garantie te repareren.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen last hebben (of krijgen) van deze construktiefout.
@moderator, kunnen we hier geen lijstje van maken?
*kuch* Tiplijst *kuch*
Schijt aan originaliteit.
oldenhage schreef:
het is wel aardig wat je hier uitlegt over de reparatie van je EGR klep, maar je maakt een hoop mensen blij met een dood vogeltje, jouw EGR klep is uit elkaar te halen, omdatje een HPI hebt, maar het gros van de forumleden met een C5 heeft geen HPI. Ofwel de EGR klep van een 1.8 16V en een 2.0 16 V zijn niet uit elkaar te halen.
Oldenhage
Dat ik alleen ervaring heb met de 2.0HPI heb ik in mijn bericht van 1/10/2005 vermeld dus dat moet bekend zijn. Verder is het niet zo´n probleem lijkt mij want een ander ziet snel genoeg dat de 4 schroefjes ontbreken maar je opmerking is zeer relevant want dat het op andere modellen anders zit weet ik weer niet dus als er iemand is die dat wel weet en dat hier vermeld bereiken we prima het doel waar dit forum voor is bedoeld. Dus hartelijk bedankt voor je aanvulling.
Maar weet je het heel zeker? De klep die ik gekocht heb bij de autosloper had nl wel dezelfde motor maar een totaal ander klepdeel. Dat van mij is van aluminium en wat ik kocht was van gietijzer plus een geheel andere vorm dus had ik de indruk dat het niet van een HPI afkomstig was.
Vraagje: zijn er op de HPI motor meerdere uitvoeringen van de EGR klep?Dit lijkt wat onwaarschijnlijk gezien de korte tijd dat deze motor is gebouwd.
Kan het zijn dat het jaartal afhankelijk is. Mijn auto is van 2001. Dat de latere jaartallen een andere EGR motor hebben? Dit zou interessante informatie zijn.
Gaarne je toelichting. Bij voorbaat dank.
Sorry, foutje.
Ik bedoel mijn bericht van 7/10/2005.
Eerder in dit draadje staat mijn verhaal over mijn stotterende C5. Het vervolg hierop:
Vanmorgen bij de garage geweest. De klep schoongemaakt en een vloeibare pakking erbij. Tot nu toe doet hij het weer goed, zonder stotteren. Ik hoop dat het zo blijft.
Maarten
arjan schreef:
geeft het uitschakelen/verwijderen van deze klep dan geen problemen met de APK, zoals een cat vaak wel verplicht is?
Waarschijnlijk valt het bij de APK niet op want er wordt bij stationair toerental gemeten en dan werkt dit systeem niet volgens mij maar dat neemt niet weg dat je wel in overtreding bent want als je het systeem buiten werking stelt dan voldoet je auto niet meer aan de goedkeurings- eisen en ook niet aan de millieu eisen dus als ze er achter komen kan het wel gevolgen voor je hebben.

Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
TonK schreef:oldenhage schreef:
het is wel aardig wat je hier uitlegt over de reparatie van je EGR klep, maar je maakt een hoop mensen blij met een dood vogeltje, jouw EGR klep is uit elkaar te halen, omdatje een HPI hebt, maar het gros van de forumleden met een C5 heeft geen HPI. Ofwel de EGR klep van een 1.8 16V en een 2.0 16 V zijn niet uit elkaar te halen.Oldenhage
Dat ik alleen ervaring heb met de 2.0HPI heb ik in mijn bericht van 1/10/2005 vermeld dus dat moet bekend zijn. Verder is het niet zo´n probleem lijkt mij want een ander ziet snel genoeg dat de 4 schroefjes ontbreken maar je opmerking is zeer relevant want dat het op andere modellen anders zit weet ik weer niet dus als er iemand is die dat wel weet en dat hier vermeld bereiken we prima het doel waar dit forum voor is bedoeld. Dus hartelijk bedankt voor je aanvulling.Maar weet je het heel zeker? De klep die ik gekocht heb bij de autosloper had nl wel dezelfde motor maar een totaal ander klepdeel. Dat van mij is van aluminium en wat ik kocht was van gietijzer plus een geheel andere vorm dus had ik de indruk dat het niet van een HPI afkomstig was.
Vraagje: zijn er op de HPI motor meerdere uitvoeringen van de EGR klep?Dit lijkt wat onwaarschijnlijk gezien de korte tijd dat deze motor is gebouwd.
Kan het zijn dat het jaartal afhankelijk is. Mijn auto is van 2001. Dat de latere jaartallen een andere EGR motor hebben? Dit zou interessante informatie zijn.
Gaarne je toelichting. Bij voorbaat dank.
Er is maar 1 bestelnummer voor EGR kleppen van een HPI, maar er zouden natuurlijk best meerdere soorten (met dezelfde werking) kunnen zijn. Een EGR klep van een gewone motor is totaal anders dan die van een HPI. Het is volgens mij niet mogelijk een EGR klep van een gewone motor op een HPI te monteren.
Je hebt ook wel gelijk dat je duidelijk ben met dat jij een HPI bezit, maar ik dacht zo, voordat alle forumleden hun EGR klep er af schroeven…... ik meld het maar even
En tja voor de APK, zal ik eens wat leuks vertellen? Er is een uitzondering opgenomen in het nieuwe APK boek, dat je de HPI mag meten met een losgenomen EGR klep..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:
En tja voor de APK, zal ik eens wat leuks vertellen? Er is een uitzondering opgenomen in het nieuwe APK boek, dat je de HPI mag meten met een losgenomen EGR klep..
Dat is appart zeg. Heb je enig idee waarom en of dat alleen voor de HPI geldt?