12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
   
GTI Dash in andere BX
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 11 mei 2023 12:18 PM
  [ # 166 ]

Sorry voor het omhooghalen van dit oude topic. Maar ik vroeg mij af of er verschil zit tussen de snelheidsmeters/kilometertellers van de verschillende uitvoeringen van BXen. Aangezien een verschil in bandenmaat natuurlijk ook voor een afwijking kan zorgen. Onder mijn huidige 14 Deauville heb ik al heel lang GTi velgen met 185-60-R14 banden. Deze set wil ik gaan overzetten op een 19TZi en daar wil ik dan ook de extra GTi meters gaan inbouwen. Heeft het zin om dan ivm de andere velgen en bandenmaat ook de snelheidsmetermodulle van de GTi tellerunit te gaan gebruiken? Of zijn al die snelheidsmeters/kilometertellers precies hetzelfde, of wellicht hetzelfde bij bijvoorbeeld de TZi en GTi? Dit scheelt wat gepriegel met de kilometerstand overzetten namelijk.

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 mei 2023 03:43 PM
  [ # 167 ]

https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
Succes met bandenmaatrekenen Wink
Of de tellers allemaal hetzelfde zijn weet ik niet.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 mei 2023 05:48 PM
  [ # 168 ]

Aanvullend:
Voor het laatste uit jouw post, weet dat je in feite of in principe niets met je kilometerteller mag doen. Bizar natuurlijk als je niet wil frauderen maar repareren. Hoe vaak ik vroeger niet een teller uit een sloopeend of Gs(A) op de juiste stand heb gezet alvorens deze te gebruiken. (Toen het nog straffeloos was)
Maar goed, tijden, misbruik en regels veranderen en priegelen staat er niet bij Wink
https://www.autovisie.nl/nieuws/fraude-met-kilometerteller-hoe-zit-het/
Na het kopje kost miljoenen lees je het.

 

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 12 mei 2023 12:32 PM
  [ # 169 ]

De snelheidsmeter van mijn Deauville week altijd al behoorlijk af van de werkelijkheid. En na het wisselen met de GTi velgen destijds is het zelfs nog iets erger geworden. 110 op de teller is 101 op de gps. Bij hogere snelheid loopt de afwijking verder op. Ik dacht als er wel verschil in die meters zit bij de modellen, dan is het misschien beter om de GTi snelheidsmeter te gaan gebruiken om de afwijking wat meer te beperken. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat er niet-gereden kilometers bijgeteld worden. En zo niet, dan behoud ik gewoon de originele snelheidsmeter en verander ik alleen de olietemp, watertemp en oliedrukmeter. Dan moet ik de afwijking maar voor lief nemen:-)

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 12 mei 2023 12:45 PM
  [ # 170 ]

De olietemperatuurmeter heeft ook een geel controlelampje voor als de temperatuur te hoog oploopt. Ik kan in dit topic niet vinden of en hoe dit lampje aangesloten moet worden. De sensor in de carterpan stuurt alleen de meter aan, maar voor zover ik het kan zien doet het niks met dat lampje. Weet iemand of dat lampje ook een functie heeft gehad bij de GTi?

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 mei 2023 01:10 PM
  [ # 171 ]

Weet je zeker dat het een olietemperatuurlampje is?
Bij de watertemperatuur bestaat die wel.(oranje?) bij het standaard tellerblok.
De temperatuursensor komt volgens mij in plaats van de temperatuurschakelaar van het oranje/gele lampje.
De schakelaar van het rode lampje blijft het rode lampje bedienen.

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 12 mei 2023 01:28 PM
  [ # 172 ]

Ja dat klopt, bij de watertemperatuurmeter heb je 2 sensoren. Eentje welke het gele waarschuwingslampje aanstuurt als de temperatuur wat aan de hoge kant wordt en eentje die het rode lampje aanstuurt, welke aangeeft dat het water te heet is en je direct moet stoppen. Bij het ombouwen naar de GTi meter vervalt in der daad het gele lampje, en vervang je die sensor door eentje die de meter kan aansturen. Het rode lampje met bijbehorende sensor blijft dezelfde functie houden. Maar de olietemperatuurmeter heeft ook een waarschuwingslampje als de temp te hoog zou worden, maar de sensor in de carterpan lijkt alleen de meter zelf aan te sturen en niet het lampje.

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 08 november 2023 08:44 PM
  [ # 173 ]

GTi dashboard is inmiddels ingebouwd. Alles lijkt goed te werken. Vroeg mij alleen af of het kan kloppen dat een BX19TZI helemaal geen motorstoringslampje heeft? Op het oude dashboard leek er al niks op dat lampje aangesloten te zijn. Een BX 14 mono-point heeft het bijvoorbeeld wel via het katalysator lampje op het dashboard. Heeft een 19TZI dit gewoon niet of heb ik wellicht iets over het hoofd gezien?

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 november 2023 11:12 PM
  [ # 174 ]

Hij heeft ‘m wel, ik denk dat het lampje zelf stuk is.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 november 2023 12:17 AM
  [ # 175 ]

Of zou het kunnen zijn dat de GTi dash een andere aansluiting heeft dan die van de TZI?
Oftewel, is de stekkerbezetting wel identiek of toch anders?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 november 2023 12:27 AM
  [ # 176 ]

Die stekkers zijn hetzelfde. De hele lay out van de type II en type III dashboards zijn electronisch gezien identiek.

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 09 november 2023 06:45 AM
  [ # 177 ]

Ik vond het ook al raar als hij dit niet zou hebben. Alle lampjes zijn trouwens vernieuwd. Het vreemde is dat bij het originele dashboard wel een lampje geplaatst is bij het gele motorstoring symbooltje links onder de toerenteller, maar dat er verder geen draad op is aangesloten. Hij maakt verbinding met 1 pinnetje van de groene stekker, daar zit dus niks op aangesloten bij deze TZI. Bij het originele dashboard heeft er in ieder geval ook nooit een lampje gezeten bij het katalysator en turbo symbooltje. De koperen lipjes zijn nog helemaal nieuw zonder deukje van de fitting. Vreemd is wel dat er op het contact van het turbo lampje wel een bruin draadje is aangesloten. Als ik bij het nieuwe GTI dash hier een werkend lampje in draai dan doet dit echter niks. Bij het GTI dash is dit het gele lampje van te hete olietemperatuur geworden ipv turbodruk.
Waar zit normaalgesproken het motorstoringslampje op aangesloten? Kan het zijn dat Citroen zich destijds vergist heeft met die bruine draad op het turbodruklampje?

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 november 2023 09:39 AM
  [ # 178 ]

Het is lang geleden voor me, maar als ik het me goed herinner werkt het motorstoringslampje van een BX met XU motor (een TZi, bijvoorbeeld) via een andere pin dan die van een BX met 1.4 motor. Ik weet wel dat ik destijds uit een sloper een aantal pinnen uit dashboardstekkers heb gehaald en daarmee de ontbrekende pinnen in mijn 1400 BX bijgeprikt heb, en dat het toen ook zoeken was hoe het zat met het motorstoringslampje. Maar het werkte uiteindelijk wél.

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 09 november 2023 12:04 PM
  [ # 179 ]

Weet je toevallig waar het motorstoring signaal vandaan komt bij een 19tzi? Komt dat vanuit de computer die onder de rechter voorstoel ligt? Of komt het elders vandaan? Dan kan ik wellicht vanuit dat punt wat makkelijker gaan terugzoeken naar de bedrading van het dashboard.

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 november 2023 12:06 PM
  [ # 180 ]

Je moet het schema er even bij zoeken. Dan wordt het wel duidelijk.

Profiel  
 
 
12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook