Harm schreef:bram, nu weer een saxo??
Er loopt al een draadje met 12 pagina’s over
(in de Saxo rubriek)
Bram schreef:Ik ben jaloers op jullie
Ik moet het in de Saxo doen zonder oliedruk & temperatuurmeters, geen koelvloeistof-temperatuurmeter….alleen nog maar 2 lampjes
Toch wil ik wel weten wat er voorin allemaal gebeurd tijdens het rijden, dus dat gaat zeker nog een keer gebeuren.
(vooral die van de koelvloeistof )
Ik vind die koevloeistof het belangrijkst. Bij turbomotoren is olietemperatuur ook wel belangrijk. De rest (oliedruk en turbodruk) is meer gadget, maar wel leuk.
Er loopt al een draadje met 12 pagina’s over
(in de Saxo rubriek)
_________________
Saxo 1.5 D SX. 5-deurs, Airco. (eerder vele BX-diesels.)
Ja hallo hee, alsof ik saxo topics ga lezen… misschien moeten we hier maar een sticky topic maken… “wat heeft Bram vandaag voor auto”
Harm schreef:Er loopt al een draadje met 12 pagina’s over
(in de Saxo rubriek)
_________________
Saxo 1.5 D SX. 5-deurs, Airco. (eerder vele BX-diesels.)Ja hallo hee, alsof ik saxo topics ga lezen… misschien moeten we hier maar een sticky topic maken… “wat heeft Bram vandaag voor auto”
Heren, zullen we dit draadje schoon houden?
mpostma schreef:Ik vind die koelvloeistof het belangrijkst.
Bij turbomotoren is olietemperatuur ook wel belangrijk.De rest (oliedruk en turbodruk) is meer gadget, maar wel leuk.
Nou….ik wil bij ELKE diesel, (wel of niet geblazen) GRAAG de oliedruk weten hoor !
Ook (en vooral) nu ik een wat jongere motor heb met nog niet zoveel km-ervaring.
Ik snap die autofabricanten ook niet…..het is voor hun een kleine moeite om die meters erin te bouwen (kost geen drol voor ze).
En waarom Citroen ooit besloten heeft om bij een BX, ZX (en blijkbaar ook in alle Saxo’s) zelfs de themperatuurmeter er niet in te zetten, is me nog steeds een raadsel.
Bram schreef:mpostma schreef:Ik vind die koelvloeistof het belangrijkst.
Bij turbomotoren is olietemperatuur ook wel belangrijk.De rest (oliedruk en turbodruk) is meer gadget, maar wel leuk.
Nou….ik wil bij ELKE diesel, (wel of niet geblazen) GRAAG de oliedruk weten hoor !
Ook (en vooral) nu ik een wat jongere motor heb met nog niet zoveel km-ervaring.
Ik snap die autofabricanten ook niet…..het is voor hun een kleine moeite om die meters erin te bouwen (kost geen drol voor ze).
En waarom Citroen ooit besloten heeft om bij een BX, ZX (en blijkbaar ook in alle Saxo’s) zelfs de themperatuurmeter er niet in te zetten, is me nog steeds een raadsel.
Oliedruk is iets waar je als gebruker weinig aan kan doen. Het is er gewoon. Vandaar dat je wel kan volstaan met een lampje voor als de druk helemaal wegvalt.
Op een koelwatertemp. kun je je rijstijl aanpassen, bij een brandstofpmeter kun je anticiperen wanneer je moet tanken, maar oliedruk?? Sja… dat werkt eigenlijk gewoon altijd. Vandaar dat het eigenlijk alleen maar op enkele auto’s wordt geleverd. Leuke gadget, maar voor de meeste mensen volstrekt zinlozeen overbodige info.
Dat het geen drol kost zou ik toch willen bestrijden. Alle extra’s kosten en dat wordt doorberekend in de prijs. Het is natuurlijk een afweging van allerlei kosten en wat mij betreft een verkeerde afweging om de koelwatertemp. meter weg te laten, maar goed.
Ik ben het v.w.b. die oliedrukmeter dus niet met je eens.
Door allerlei omstandigheden kan bij een motor de oliedruk opeens minder worden (je bent bijvoorbeeld lange tijd gewend dat hij bij warme motor op 5,5 staat en opeens staat hij op 4,5)......dan is er dus wel iets aan de hand, maar aan dat oliedruklampje heb je dus niks want die doet het pas als de druk minder dan 1 bar is ( : )
Bram schreef:Ik ben het v.w.b. die oliedrukmeter dus niet met je eens.
Door allerlei omstandigheden kan bij een motor de oliedruk opeens minder worden (je bent bijvoorbeeld lange tijd gewend dat hij bij warme motor op 5,5 staat en opeens staat hij op 4,5)......dan is er dus wel iets aan de hand, maar aan dat oliedruklampje heb je dus niks want die doet het pas als de druk minder dan 1 bar is ( : )
Je kan daar als gebruiker niet direct iets mee. Motor reviseren? Ik hoor op met name op BXNL ook meer over gevallen van falende sensoren of metertjes die onrust veroorzaken dan dat er daadwerkelijk wat aan de hand is. Wat dat betreft beschouw ik die oliedrukmeter als nutteloos. Hooguit prettig om te weten dat de oliedruk niet inzakt als ik een hard door een klaverblad plank, en de oliepomp niet droog loopt.
Ik ben het dus helemaal met Marten eens. Harm en ik hadden het er vandaag nog over. De oliedruksensoren gaan nogal vaak vreemd doen, en dan heb je een wijzer die nogal danst. Ik trek me helemaal niets aan wat die wijzer doet, want als ik voor een stoplicht sta gaat ie tussen ZEER diep in het rood en ongeveer 3 bar staan dansen. Als dat lampie aangaat baar ik me pas zorgen.
Verder kan je er inderdaad weinig aan doen, stel je wijzer zegt 1 bar, wat doe je dan? bijgassen zodat ie meteen weer naar 5 springt?
deur63 schreef:.....Verder kan je er inderdaad weinig aan doen, stel je wijzer zegt 1 bar, wat doe je dan? bijgassen zodat ie meteen weer naar 5 springt?
Stel….je zou GEEN rood controlelampje hebben (of die is toevallige NET stuk !) wat zou jij doen als je oliedrukmeter nog maar op 1 bar staat ??
Juist…meteen de motor uit zetten en er een monteur naar laten kijken !
Er wordt mij iets teveel vertrouwen gewekt in dat rottige lampje die je niks verteld (hij brandt immers niet tijdens het draaien van de motor).....en waarbij het (meestal) al te laat is als hij WEL gaat branden.
Sterker nog….als ik zou moeten kiezen tussen het rode lampje en de oliedrukmeter…doe MIJ dan die laatste maar
Nu ben ik altijd al gek op metertjes geweest,.....maar dat komt ook omdat ik meerdere auto’s in de jaren 70 heb gehad die dergelijke metertjes toen gewoon standaard erin hadden.
Later zijn ze vrijwel allemaal verdwenen bij diverse merken.
Bram schreef:deur63 schreef:.....Verder kan je er inderdaad weinig aan doen, stel je wijzer zegt 1 bar, wat doe je dan? bijgassen zodat ie meteen weer naar 5 springt?
Stel….je zou GEEN rood controlelampje hebben (of die is toevallige NET stuk !) wat zou jij doen als je oliedrukmeter nog maar op 1 bar staat ??
Juist…meteen de motor uit zetten en er een monteur naar laten kijken !
Er wordt mij iets teveel vertrouwen gewekt in dat rottige lampje die je niks verteld (hij brandt immers niet tijdens het draaien van de motor).....en waarbij het (meestal) al te laat is als hij WEL gaat branden.
Sterker nog….als ik zou moeten kiezen tussen het rode lampje en de oliedrukmeter…doe MIJ dan die laatste maar
Nu ben ik altijd al gek op metertjes geweest,.....maar dat komt ook omdat ik meerdere auto’s in de jaren 70 heb gehad die dergelijke metertjes toen gewoon standaard erin hadden.
Later zijn ze vrijwel allemaal verdwenen bij diverse merken.
Dan wordt je als op oliedruksensor vertrouwend automobilist al snel vaste klant bij de ANWB.
Daar zullen ze wel een aparte lijst van bijhouden “alweer zo’n dwaas die zijn peilmetertje vertrouwt en niet het lampje”
Het is juist heel prettig als je als bestuurder niet wordt overladen met meetgegevens waar je geen ene moer mee kunt, maar je alleen hoeft te baseren op eenduidige signalen als “STOP”. Al die halfslachtige info als oliedruk, waar je in feite niks mee kunt, nee lamaar.
Ich bin ein Breaker
mijn oliedrukmeter heeft een eigen wil:
met een koude motor geloof ik hem wel, maar op een gegeven moment zakt ie helemaal terug in het rode gebied, en komt daar met moeite uit. en soms laat ie niets zien tot de temperatuur boven de 60° komt. maakt niet uit of ik nou net olie op peil gebracht heb of niet.
en soms besluit ie dan weer zomaar eens een stukje oliedruk te laten zien. ik kan me niet voostellen dat die oliedruk zo laag is als de motor warm is, of juist niet en dan weer wel. heb laten kijken (en laten luisteren) naar het blok, maar het leek allemaal in orde. ze vertelden me dat die metertjes lang niet altijd te vertrouwen zijn. misschien toch maar eens naar stekkertjes kijken…..
vraagje: wat kan het eigenlijk zijn als er geen druk meer is?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:mijn oliedrukmeter heeft een eigen wil:
met een koude motor geloof ik hem wel, maar op een gegeven moment zakt ie helemaal terug in het rode gebied, en komt daar met moeite uit. en soms laat ie niets zien tot de temperatuur boven de 60° komt. maakt niet uit of ik nou net olie op peil gebracht heb of niet.
en soms besluit ie dan weer zomaar eens een stukje oliedruk te laten zien. ik kan me niet voostellen dat die oliedruk zo laag is als de motor warm is, of juist niet en dan weer wel. heb laten kijken (en laten luisteren) naar het blok, maar het leek allemaal in orde. ze vertelden me dat die metertjes lang niet altijd te vertrouwen zijn. misschien toch maar eens naar stekkertjes kijken…..
vraagje: wat kan het eigenlijk zijn als er geen druk meer is?
Geen druk meer _is_ of meet?
Is: dan zit je aan een oliepomprevisie of volledige motorrevisie vast. Maar dan gaat er allang wel een lampje branden hoor….
Meet: dan zit er in 999 van de 1000 gevallen iets niet snor met die stomme sensor…
Ich bin ein Breaker
Over oliedruklampjes gesproken, in mijn gti heeft het oliedrukmetertje wat aanloopproblemen lijkt het, het lijkt wel een VU meter de eerste paar meter rijden. (hij ligt meestal in de buurt vd 1 bar dan) Daarna gaat ie naar 4 bar en bij harder rijden naar 6 bar dus dat lijkt me gewoon normaal.
IS zeg maar de eerste 2 km ofzo, daarna werkt ie gewoon goed.
Citroën kennende zal de meter bij mij wel een beetje gaar zijn. De sensor, zit die ergens bij het oliefilter in de buurt? of ergens anders?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
je oliedruksensor zit rechts boven je oliefilter, en is een dik klein cylindertje met een kleine schroefdraad eraan.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!