Een oom van mijn broers vriendin klooit ook nogal veel aan citroens. Heeft daar staan een zelfgerestaureerde DS, Traction Avant en is nu bezig met een Charpron, rijdt zelf in een C5 en de vrouw in een Xantia….dus die weet wel iets.
Vanmiddag (doen we vaker) weer eens even wezen kijken en was hij bezig met een bx van een bekende. Daar stond ook een sloop Routiere bij en toevallig kwam het gesprek op die dashboards. Hij had er nog eentje liggen en die heb ik dus meegekregen om in te bouwen in mijn bx.
In principe gaat het me alleen om de KVS temp. meter. Het is dus niet zo dat als ik de panelen ombouw, er een andere sensor in zet (typenr. reeds opgeschreven) dat het plug en play is?
Er zaten geen losse connectors bij namelijk..
Ik heb zo’, beetje het hele topic doorgelezen maar ben toch een beetje huiverig om hier en daar in kabeltjes te gaan knippen..
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Thijsvandebles schreef:Bij diesel-blokken zijn sensoren relatief goed te plaatsen. Maar dit tussenstuk is misschien handig als iemand zijn 1400tje wat meer meters wil geven??
Kan je dan ff melden op het dieselblok D9B waar die gaten zich ongeveer bevinden aub?? dan kan ik een dezer volgende dagen eens kijken en bestuderen waar ik de eventuele sensors plaats?? watertemperatuurmeter is geen probleem! enkel de oliedruk en olietemperatuurzender zou ik graag weten!! ik hou niet zo van die tussenring op de BX
en ook niet in de carterpan! je zou maar eens een voorwerp op de baan onder je wagen krijgen en de sensor mollen,kan je hele olie er op een paar sec. uitgespoten zijn
voor zover ik het weet zit te tempsensor onder in de carterpan gedraad en zit nagonoeg gelijk met de pan zelf dus eraf rijden zal niet gebeuren je kan hooguit het draadje kapot rijden maar dan doe je al wel heel ruig.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
stan schreef:voor zover ik het weet zit te tempsensor onder in de carterpan gedraad en zit nagonoeg gelijk met de pan zelf dus eraf rijden zal niet gebeuren je kan hooguit het draadje kapot rijden maar dan doe je al wel heel ruig.
de originele temperatuursensor,welke maat van schroefdraad heeft deze?? is dat metrische draad of WW draad dus 1/8e of 1/4e…. metrische draad is meestal M10 of M14!!
blooper1963 Geplaatst: 17 Dec 2006 08:45 Onderwerp:
de originele temperatuursensor,welke maat van schroefdraad heeft deze?? is dat metrische draad of WW draad dus 1/8e of 1/4e…. metrische draad is meestal M10 of M14!!
dat weet ik helaas niet zo uit m’n hoofd
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:voor zover ik het weet zit te tempsensor onder in de carterpan gedraad en zit nagonoeg gelijk met de pan zelf dus eraf rijden zal niet gebeuren je kan hooguit het draadje kapot rijden maar dan doe je al wel heel ruig.
Nou Stan, dat valt tegen hoor!
Ik heb die sensor in de carterpan zitten en het werkt uitstekend maar hij komt wel degelijk een stukje onder de pan uit.
Het heeft eigenlijk maar 1 nadeel en dat is zo gauw je in een regenbui terecht komt zie je de temperatuur snel teruglopen
Dus echt ervan op aan kun je niet…..
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 Geplaatst: 17 Dec 2006 09:06 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
stan schreef:
voor zover ik het weet zit te tempsensor onder in de carterpan gedraad en zit nagonoeg gelijk met de pan zelf dus eraf rijden zal niet gebeuren je kan hooguit het draadje kapot rijden maar dan doe je al wel heel ruig.
Nou Stan, dat valt tegen hoor!Ik heb die sensor in de carterpan zitten en het werkt uitstekend maar hij komt wel degelijk een stukje onder de pan uit.
Het heeft eigenlijk maar 1 nadeel en dat is zo gauw je in een regenbui terecht komt zie je de temperatuur snel teruglopen
Dus echt ervan op aan kun je niet…..
nou bij de gti die ik heb gehad zat de bout dus in de carterpan met een klein draadeindje eraan om het draadje te bevestigen dat was ongeveer 0.5 cm lang vandaar. iets onderuitsteken is bij beleving min1.5cm
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
marx-7 schreef:Het heeft eigenlijk maar 1 nadeel en dat is zo gauw je in een regenbui terecht komt zie je de temperatuur snel teruglopen
Dus echt ervan op aan kun je niet…..
Bij mij zakt de temp. zo 20 graden. Maar da’s ook logisch. De oliepan wordt best stevig afgekoeld.
@Blooper: een GTI pan heeft een extra gat achteraan de pan waar de sensor WEL veilig zit. Zo’n gat is zelf natuulijk ook te maken met een moer erachterop te lassen. Daarvoor meot wel even de oliepan eronder uit.
De draad voor de oliedruk weet ik zo niet uit mijn hoofd maar ik had eerder in dit topic een autostyle accesoire nummer gemaild voor een tussenstuk (geen ring onder het oliefilter) wat wel prima werkt. Bij mij zit het een nu ong. een jaar met dat T-stuk.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik heb een AutoStyle turbodrukmeter ingebouwd. Ze werken bijna zonder uitzondering met een slangaansluiting. Niet elektrisch dus. Je moet dus een overdrukslang aftakken van de intercooler (neem de slang tussen intercooler en brandstofpomp) en die slang leidt je naar binnen. Ik heb het bakje voor het digitale klokje voorzien van een gat in de rechter achterste hoek waar ik de meter geplaatst heb. Om de slang naar binnen te lijden zul je 2 gaten moeten boren. Een in het schutbord en eentje in de scheiding van de motorruimte en paravanbak. Om te kunnen boren moest ik tevens de kachelventilator eruit halen.
De gaten na het boren weer afsmeren met antiroestmiddel. Ter bescherming van de slang tegen schuren heb ik er wat ducktape omheen gewonden.
Marten, ik heb de turbodrukmeter in mijn TZD Turbo geklust zonder gaten te boren. Aangezien ik niet rook en die centenbak ook niet wordt gebruikt in mijn BX leek het mij wel een uitdaging om daar twee metertjes in mijn BX te klussen. Ik had de olie en watertemp meter er al in zitten.
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding275.jpg
Men neme een stukje hout gatenzaag wat lijm, stukje skai en een nietpistool en zie daar een paneeltje.
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding192.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding193.jpg
Met de twee meters erin zou het er dan ongever zo uit gaan zien in de auto.
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding196.jpg
Onder de motorkap moest dat T-stuk er nog even in. Ik heb inderdaad de slang die van de intercooler naar de brandstofpomp loopt vervangen. Deze was echt keihard geworden. Dit is vervangen door een normaal stuk brandstofslang van 8mm. Op de uitgang van het T-stuk heb ik een verloop vastgezet welke de diameter verkleind van 8 naar 4 mm. De nylonslang die naar de meterloopt is nl 4mm.
Hier een foto van het T-stuk met de reduceer.
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding269.jpg
De volgende foto is het T-stuk in gemonteerde toestand.
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding273.jpg
De doorvoer naar de cabine heb ik gedaan door de accu eruit te nemen en vervolgens de extra doorvoormogelijkheid te gebruiken welke aanwezig is in het rubber waar de bedieningskabel van de motorkap ontgrendeling doorheen loopt. Dit sluit echt superstrak aan en schuurt nergens tegen.
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding198.jpg
Op de foto zie je ook een rode en een blauwe draad. Dit zijn de draden van de sensoren van de olietemperatuur- en watertemperatuurmeter (zie eerste foto.)
Vervolgens heb ik de verlichting van de meters aangesloten op de dashboardverlichting (positie 3 en 4 op de groene stekker achter in de tellerunit). De voltmeter is aangesloten op de contactplus en de massa van de radio.
http://i125.photobucket.com/albums/p72/frankdingerink/Inbouw turbodrukmeter/Afbeelding274.jpg
Het aardige van de turbodrukmeter is dat je nu goed kan zien hoe je de turbo belast, hoewel je dit ook wel voelt tijdens het rijden. In het donker zie ik dit ook prima aan de mist in de achteruitkijkspiegel.
Bij mijn BX staat de turbodrukmeter ongeveer op 0.8 bij volle belasting.
Best leuk gadget dus voor de meterfetishist.
@cussylechatel
Ziet er netjes uit zo!! En het lijkt erop dat je dezelfde meter heb als ik, alleen is die van mij gepimpt door Autostyle met alu look en blauwe verlichting (yuk) en die van jou is gewoon neutraal zwart. De plek is netjes, maar ik vind t bij mij wel zo prettig dat ie bij mij redelijk hoog zit.
Overigens heb je bij de TZD turbo maar 1 plek op de intercooler waar je turbodruk kan meten. Ong. vooraan de intercooler, als ik het goed heb halverwege in de intercooler matrix.
Ik heb bij mijn motor 2 plekken waar turbodruk gemeten kan worden. Een plek voor de intercooler (waarmee ook de brandstofpomp wordt aangestuurd) en een plek na de intercooler. Bij de XM wordt de turbodrukmeter aangestuurd met de druk in het inlaatspruitstuk na de intercooler. Er zit een klein verschil in druk tussen deze punten. Ik meet na de intercooler ong. 0,9 - 1.0 bar turbodruk. Ik heb niet aan de turbo geschroefd om de druk te verhogen, dus het zou gewoon zo origineel moeten zijn. Ik verwacht niet dat er daardoor nog veel verschil in zit met wat je zou meten voor en na de intercooler. Ik verwacht overignes wel iets drukverschil over de intercooler. Dus na de intercooler iets minder druk dan ervoor.
Bij mijn TZD werkt nu de olietempmeter ook. Gewoon maar een ander carter eronder gehangen (handig als je bij een gti airco inbouwt, je houdt een gti-carter over), met nieuwe sensor en verse olie.
Werkt prima!
Ik heb eens even een vraag over de oliedruk meter, die lijkt behoorlijk dood. Deze staat op 2-3 en gaat niet voor of achteruit. Kan de sensor ook gaar zijn of doet-ie-of-doet-ie-het-niet?
Ijs schreef:Ik heb eens even een vraag over de oliedruk meter, die lijkt behoorlijk dood. Deze staat op 2-3 en gaat niet voor of achteruit. Kan de sensor ook gaar zijn of doet-ie-of-doet-ie-het-niet?
Maak de draad los op de sensor (naast het oliefilter: is een ding met een doorsnede van pakweg 5 cm). Dan mag de oliemeter niks aanwijzen. SLuit em daarna kort naar massa. Dan moet de meter vol uitslaan. Doet ie dat op deze manier dan is de sensor verdacht.
er is hier vast wel iemand die mij vertellen kan hoe ik mijn dashboard lampjes kan vervangen er is er nog maar 1 goed ops:
ik hoor het graag
MvGr STan
FmXXX-STanie schreef:er is hier vast wel iemand die mij vertellen kan hoe ik mijn dashboard lampjes kan vervangen er is er nog maar 1 goed ops:
ik hoor het graag
MvGr STan
Uhh, lees de eerste pagina van dit topic eens door? Dsaar staat precies bij hoe je het instrumentenpaneel kan slachten..
Op http://www.citroenbx.nl/techniek/Dashboard/klokkenwerk.htm kun je met enig zoeken wel vinden hoe je het instrumentenpaneel eruit haalt (zie ook vraagbaak anders).