Hallo
Een oom van mij heeft een d.grijze Citroen C5 2.0 ligne prestige van 2003 en moet om de haverklap lampen verwisselen aan de voorkant van zijn C5. is dit een bekend Citroen probleem en wie heeft dit ook al eens gehad en wat is hier aan te doen?
Een andere oom van mij heeft een d.blauwe Citroen C5 2.0 ligne prestige hdi van 2004 (niet de nieuwe) en die heeft er nog geen last van.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Pascal
de lampen van mijn C5 2.0 16V Break ligne Prestige uit 2003 doen het al tweeeneenhalf jaar zonder problemen, nog nix vervangen
maar het is een rode, zou dat schelen?
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Re: Verlichting/lampen om de haverklap vervangen bij citroen
passiepas schreef:Hallo
Een oom van mij heeft een d.grijze Citroen C5 2.0 ligne prestige van 2003 en moet om de haverklap lampen verwisselen aan de voorkant van zijn C5. is dit een bekend Citroen probleem en wie heeft dit ook al eens gehad en wat is hier aan te doen?
Een andere oom van mij heeft een d.blauwe Citroen C5 2.0 ligne prestige hdi van 2004 (niet de nieuwe) en die heeft er nog geen last van.
Alvast bedankt voor de reacties.
Wat noem jij om de haverklap (hoeveel kilometers/aantal weken/maanden)?
En wat voor lampen worden er gemonteerd (merk) en worden ze goed gemonteerd (dus niet met de vingers aan het glas zitten e.d.).
Levensduur van een lamp is ook sterk afhankelijk van het gebruik. Veel in en uitschakelen (korte ritjes) en veel over hobbelige wegen rijden heeft invloed op de levensduur van zo’n lamp.
Het is wel bekent dat de H7 lamp over het algemeen minder lang mee gaat als vroeger de H4 (heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij kleiner is en dus warmer wordt.
Zitten de lichtunits goed vast (kunnen niet rammelen?) en is de vering in orde?
Gloeilampjes kunnen slecht tegen trillingen namelijk.
Ook kan je de boordspanning even controleren, als die te hoog is vliegen de lampjes er ook snel uit natuurlijk.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Bij mij gaan de lampen steeds na 10 à 12 maanden stuk. Volgens mij komt dat door het “knipperen” van de lichten, wat veroorzaakt wordt door spanningsverschillen wanneer de hydractieve ophanging zijn werk doet (hoogte-aanpassingen tijdens het rijden).
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Hmm, hoort dat? Spanning op de lampen eens in de gaten houden dan… liefst met een analoge meter, dan kan je de pieken en dalen volgen voor zover die er zijn.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Mijn C5 2.2HDI Automaat is precies 3 jaar oud en heeft 54000Km op de teller.
Ik heb tot nu toe nog geen enkel lampje vervangen (en ze doen het nog allemaal).
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Quote Frenchie
Ik heb tot nu toe nog geen enkel lampje vervangen (en ze doen het nog allemaal).
Dat heb ik met de mijne (94.000km) ook (nog NIETS vervangen, behalve een kentekenplaat lampje), maar een Exclusive heeft natuurlijk Xenon voor, dat moet 5000 uur meegaan, niet 1000uur zoals normale pitjes.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Worden ze wel tegelijkertijd vervangen, zowel links als rechts? Meestal is het zo dat als lampen vervangen worden, dat je ze allebei vervangt om het verschil in spanning weg te nemen. Als je maar aan 1 zijde een nieuwe lamp in zet, gaat door het verschil in spanning (nieuwe lamp, oude lamp), meestal de andere lamp vrij snel kapot. Als die daarna weer vervangen wordt krijg je natuurlijk hetzelfde probleem weer maar dan andersom. Dus beide lampen vervangen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
En neem gelijk goede lapmen, heb bv de ervaring met halfordslampjes dat ze binnen no-time weer stuk zijn. Ik heb goede ervaring met philips blue vision (zowel xantia als saxo).
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
helemaal mee eens,zandvoorta, philips maakt goed spul vooral die blue vision, die had ik ook in mijn Xantia.
@ bas de C5 heeft links -rechts gescheiden aansturing, dus de staat van de ene lamp mag geen invloed hebben op het functioneren van de ander, maar aangezien de levensduur van goede lampen redelijk vaststaat, kun je verwachten dt bij het falen van een dimlicht het andere ook snel zal gaan. Ik ben het dus wel met je eens om er vanuit te gaan gelijk een paar te moeten wissselen.
Wat betreft spanningspieken door het aanslaan van de Hydractive pomp, volgens het electrische schema, worden zowel de Hydractive pomp als de koplampen van stroom voorzien via relais in de motorcomputer (BSM). Maar uiteindlijk zitten ze dus direct op de accu. Als dit werkelijk de oorzaak is van lampproblemen dan lijkt het me verstandig om web’s advies te volgen maar ook de spanning op de BSM te controleren. Daarna kun je bijv een nieuwe accu te monteren, of de spanningsregelaar checken.
Nog een reden om voor Xenon te gaan…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Bas schreef:Worden ze wel tegelijkertijd vervangen, zowel links als rechts? Meestal is het zo dat als lampen vervangen worden, dat je ze allebei vervangt om het verschil in spanning weg te nemen. Als je maar aan 1 zijde een nieuwe lamp in zet, gaat door het verschil in spanning (nieuwe lamp, oude lamp), meestal de andere lamp vrij snel kapot. Als die daarna weer vervangen wordt krijg je natuurlijk hetzelfde probleem weer maar dan andersom. Dus beide lampen vervangen.
Verschil in spanning? Leg uit? Volgens mij klopt dat niet. Een oud en een nieuw lampje beinvloeden elkaar echt niet.
De reden dat de tweede er vaak meteen achteraan gaat is natuurlijk gewoon dat ie even oud is…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Een collega van me had een soortgelijk probleem in zijn Peus 407.
Geen Citroen, maar wel PSA, dus vergelijkbaar, denk ik.
De problemen waren opgelost toen hij er lampen inzette uit het duurdere segment (AEG klasse 1 nog wat)
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
dat lampen vaker kapot gaan heeft meerdere oorzaken, ze branden vaker (automatische verlichting), ze gaan vaker aan en uit (automatische verlichting) de warmte kan minder goed weg en de BHI kan bij de oudere modellen inderdaad voor een spanningsverschil zorgen.
Mijn ervaring met Philips en Neglin zijn goed, beide gaan een behoorlijke lange tijd mee.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Mijn vader heeft een vergelijkbaar probleem ooit gehad met een R21.
Drie weken hielden lampen het uit. Toen de dynamo vervangen was heeft hij in de rest van de tijd dat hij die auto had nog maar één keer de lampen hoeven vervangen (en nee, de auto ging niet binnen een jaar eruit).
Geen problemen met de koplampen (want Xenon), heb vanavond wel het lampje van het rechter remlicht moeten vervangen.
Was ff puzzelen, maar was uiteindelijk zo gepiept.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club