aei
Ik heb gekeken,ik heb er hier nog twee liggen,met het nr: la 11 ld6 20 165 866 .
Ik wil er 50 euro (p.st) voor hebben,exclusief verzendkosten.
Die o-ringen voor dat pijpje in de turbo zal ik erbij doen,geen extra kosten.
Ik wil er eentje reserve houden voor mijn eigen tussenmodel.
De aei’s zijn uit goedlopende auto’s gekomen,zouden nog moeten functioneren.
Gr raymond.
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: Storing
ray schreef:Ik heb bij mijn t1 serie 2 een aei uit een t1 serie 1 geprobeerd.
De motor liep gewoon maar met een knipperend lampje van de pingelsensor,dat andere kastje bij de t1 is van mitsubishi!.
Er zitten verschillen tussen de beide types,ik heb dus (meerdere)aei’s liggen van de turbo 1 serie 1.
Wat de verschillen precies zijn weet ik ook niet,zou je eens bij een specialist moeten navragen.
ray,
Heb jij de AEI met deze nummers op de achterzijde liggen :
EA
Thomson Brand
LA11 LD6
20 165 866
en is die te koop?
Het kastje ernaast is inderdaad van Mitsubishi.
Is er nog verschil onderling in de AEI’s van de serie’s 1?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Blijkbaar was jij me voor met je post.
Hoeveel heb je er te koop ?
Ik wil er al zeker 1 kopen.
heb je eventueel ook het mitsubishi kastje liggen?
wie weet is het mijne ook wel stuk .
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
aei
Ik heb ze hier voor mijn neus liggen,ze zijn van de serie 1 turbo’s allemaal hetzelfde.
Eentje is er te koop,anders blijft die toch op de plank liggen.
Over die o-ringen hebben we ook al eens contact gehad.
Ze zijn heel iets groter als de originele,maar ze moeten passen.
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Heb je juist een pbtje gestuurd.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Even een update:
Ondertussen heb ik de AEI al een dikke week ontvangen maar dit loste het probleem blijkbaar niet op.
Heb dan alle bedrading nagekeken en dan draaide de motor ineens wel maar niet storings vrij (de motor viel tijdens het stationair draaien regelmatig met een fraktie van een seconde uit ook de toerenteller bleef niet stabiel maar sloeg soms wild op en neer)
even later viel de motor stil en was niet meer draaiende te krijgen.
Dus heb ik de volgende dag maar naar de Bosch dienst gebeld met de vraag of ze de onsteking en injectie konden uit meten.
Dat kon dus , maar intussen staat de CX er al bijna een week en het probleem is nog niet gevonden.
Wat hebben ze tot hiertoe gevonden:
-motor draait volgens hun meet computer probleemloos met de serie 2 AEI (wist ik ook al)
-er is geen benzine inspuiting door de 4 injectoren ze krijgen geen signaal om te openen (de koudstartverstuiver werkt wel)met de serie 1 AEI.
-de onsteking werkt.
-de AEI (serie1)geeft geen signaal aan de “td” van de blauwe relais hierdoor krijgt de injectie geen comando om in actie te schieten, het rare is dat de serie 2 AEI dit wel doet en de kontakten in de aansluitklem voor de 2 verschillende AEI’s gelijk lopen—> dus word de AEI opeens terug de hoofd verdachte.
Morgen komt er een technieker vanuit een andere afdeling om de zaak mee uit te pluizen.
Onder tussen hoop ik dat het probleem uiteindelijk dan toch gevonden word en begin toch al even te denken van wat dit mij allemaal gaat kosten
Ineens begin ik het inbouwen van een serie2 kabelboom serieus te overwegen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
wat een gedoe allemaal
hoop dat er snel goed bericht van de jongens komt
suc6
Een hele goedennacht gewenst.
Mede ook veel succes, want een niet rijdende CX vind ik meer lijken op een been missen dan een niet werkende turbo.
En even een opmerking:
Alleen de CX 25 GTi (late serie 1) heeft geen koudstartverstuiver.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het begint zo wel een langdradig verhaal te worden… sterkte allemaal. Het is erg vervelend zo… enige wat ik nog kan verzinnen is een massa probleem wat bij de latere AEI opgelost is waardoor het met de oude versie van de AEI wel optreedt maar bij de latere niet, maar met een probleem dat dus wel degelijk door kortsluiting of corrosie in de kabelboom zou kunnen komen? Is maar een gedachtenspinsel natuurlijk….
en de s2 t2 heeft ook geen koudstartinjector…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Probleem opgelost
sans-pareil schreef:Het begint zo wel een langdradig verhaal te worden… sterkte allemaal. Het is erg vervelend zo… enige wat ik nog kan verzinnen is een massa probleem wat bij de latere AEI opgelost is waardoor het met de oude versie van de AEI wel optreedt maar bij de latere niet, maar met een probleem dat dus wel degelijk door kortsluiting of corrosie in de kabelboom zou kunnen komen? Is maar een gedachtenspinsel natuurlijk….
en de s2 t2 heeft ook geen koudstartinjector…
Het begon inderdaad een langdradig verhaal te worden, mede door het feit dat de CX een week bij de “specialisten” van Bosch heeft gestaan en dat hun conclusie was dat de beide AEI’s voor de serie1 stuk waren.
En inderdaad sans-pareil je denkt in de goede richting.
CX-power schreef:
En even een opmerking:
Alleen de CX 25 GTi (late serie 1) heeft geen koudstartverstuiver.
Inderdaad de serie 1 25 GTi heeft geen koudstartverstuiver de GTiTurbo serie 1&2 hebben dit wel zoals de 2.4 GTi waarom is mij ook niet duidelijk.
Wat is er nu de laatste week gebeurd:
Woensdag dus telefoon gehad dat de 2de technieker dus dezelfde conclusie trok namelijk dat de AEI’s stuk zijn.
Ik mocht dus de wagen komen afhalen en ze zouden een adres mee geven van een hersteldienst voor stuurdozen.
I.v.m. m’n werk kon ik de wagen pas donderdag avond afhalen, er werd mij uitgelegt hoe ze er tot kwamen dat de AEI’s stuk waren op het eerste zicht leek mij dit een meest voor de hand liggende uitleg maar op mijn vraag hoe het komt dat de serie2 wel draait met de kappotte AEI’s werd iets wat lastig gereageerd.
Ik vertelde de man dat ik van plan was om het circuit om te bouwen naar serie 2 om dat ik daar toch genoeg stukken van had en het eigenlijk niet zag zitten om nog meer geld te geven aan het uittesten en herstellen van de AEI.
Nog een detail toen ik de wagen binnen bracht vroegen ze mij om een schema zonder dit konden ze niet veel doen , dus ik alle garage’s afgebeld in de buurt zonder resultaat uiteindelijk heb ik copie’s gekregen van bij CQS, en die dus binnen gebracht bij bosch.
Donderdag avond ben ik begonnen met de voorbereidingen om de serie 2 kabelboom in te bouwen , opzoeken d.m.v. de 2 verschillende schema’s welke draden ik moest doorknippen en aaneen solderen.
Dit zou niet echt een eenvoudig klusje worden maar het was te doen.
vrijdag avond toch nog maar eerst zelf met behulp van het schema van CQS de ontsteking uitgetest en ik had dus wel degelijk iets gevonden namelijk de AEI kreeg geen voeding op de klem die in verbinding staat met de grote blauwe relais die ook de benzinepomp voorziet van stroom.
Massa was er wel dus ben ik gaan meten aan het relais dit werkte het kon dus maar 1ding meer zijn een gebroken kabel.
Snel een losse draad gelegt van het relais naar de betreffende klem op de AEI—> starten en draaien :51 met de zo gezegde kapotte AEI
Tot zover mij vertouwen in de bosch dienst
Gisteren heb ik dan aan het zoeken geweest waar de kabel zou gebroken zijn maar nadat ik de helft van het interieur had uitgebouwd heb ik het maar opgegeven.
De voeding van de AEI word volgens het schema afgetakt van de kabel die van het blauwe relais naar de benzinepomp loopt en waarschijnlijk zit deze aftakking ergens achter de middenkonzole in het dashboard.
Vandaag heb ik dan maar een kabel gemaakt bestaande uit 2 draden 1 van 2.5 voor de benzinepomp en 1 van 1.5 voor de AEI en deze geheel omwonden met zwarte tape zodat dit er deftig uitziet.
En deze gesoldeerd aan de klem van de blauwe relais die instaat voor de benzinepomp, de originele kabel heb ik afgeknipt en dus zit nu de AEI en de benzinepomp elk apart op een nieuwe kabel.
Het interieur terug gemonteerd en een testritje gaan doen
De CX rijdt terug als voorheen
Bedankt allemaal voor jullie reactie’s en het meedenken.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
gelukkig is het probleem opgelost
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hee, mooi nieuws dat ie het weer doet! Gefeliciteerd. Helaas kom je toch wat gemakzuchtigheid van zgn. specialisten tegen. Die conclusie van 2 kapotte AEI’s zou echt te gek zijn. Mooi dat je het gevonden hebt!
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Inderdaad 2 kapotte AEI’s kon ik ook niet geloven en dan zeker het feit dat de serie 2 er wel met draaide.
Wat me ook nog steeds bezig houd is dat de CX het wel deed met met de serie 2 AEI en dat alle klemmen volgens het schema op de zelfde wijze aangesloten zijn bij de serie 1 en 2 met uitzondering van de klemmen waar het Mitsubishi kastje is op aangesloten maar dit staat los van de onsteking want zonder dit kastje draait de motor ook.
In iedergeval ben ik blij dat ik weer GTiT kan rijden
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Misschien dat de serie 2 AEI ook nog voeding of het benodigde signaal op een andere manier krijg wat bij de s1 niet zo is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
super dat je het gevonden hebt !
zeker als het een ‘stomme’ draad breuk betreft.
ik had vergelijkbaar probleem - stil-/wegvallen (gti turbo 2). ernstig lopen zoeken… ook een cx kenner garage niks kunnen lokaliseren.
toen de injectiemodulator gewisseld (onder handschoenenkastje op voethoogte vertikaal gemonteerd) en weer als een zonnetje !!!
je zou zeggen dat deze gesloten kastjes het zouden moeten blijven doen, zeker gezien het feit dat deze binnen aan boord zit…..
groet,
Jim
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje