Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
het laadlampje van mijn prestige gaat heel zwak branden, als ik de lampen aan heb en de kachel vol open.
Duid dit op versleten borstels/regelaar o komt dit doordat ik teveel stroom vraag ?
De accu is nieuw en de dynamo is nog nooit losgweest in 80000 km.
Ik neig erna om de dynamo uit te bouwen en hem eens open te gooien om de toestand te bekijken
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
duid op een versleten dynamo, maar meet voor de zekerheid ook eens het spanningsverschil tussen B+ en de plus pool. Bij de CX loopt de laaddraad van de B+ via de startmotor en dat geeft heel vaak een enorm spanningsverschil. Dat kan ook de reden zijn dat de dynamo defect raakt.
succes
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Als er een spanningsverschil tussen de B+ en de +van de accu zit heb je wel een behoorlijk gare kabel. Dat die bij de startmotor op zit maakt in weze niks uit. Als de startmotor ‘power’ vraagt van de accu, loopt deze echt niet door de dynamo heen. Dus die kan daar niet van kapoet gaan.
Heb je ook al een keer gehad dat je accu leeg was? Als dat niet zo is laad ie dus wel bij. Misschien de stuurdraad voor het acculampje gaar of slechte kontacten?
Haal anders bij draaiende motor de accu eens los. Als je dan gewoon je lichten kunt blijven gebruiken laad je accu in elk geval nog op…
Test
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
accu laad wel volop bij ja, maar ik stoor me een beetje aan het lampje.
accu loskoppelen met draaiende motor ? Dat is wel het laatste wat je moet doen, als je je spullen heel wilt houden….......
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Thijsvandebles schreef:Als er een spanningsverschil tussen de B+ en de +van de accu zit heb je wel een behoorlijk gare kabel. Dat die bij de startmotor op zit maakt in weze niks uit. Als de startmotor ‘power’ vraagt van de accu, loopt deze echt niet door de dynamo heen. Dus die kan daar niet van kapoet gaan.
Heb je ook al een keer gehad dat je accu leeg was? Als dat niet zo is laad ie dus wel bij. Misschien de stuurdraad voor het acculampje gaar of slechte kontacten?
Haal anders bij draaiende motor de accu eens los. Als je dan gewoon je lichten kunt blijven gebruiken laad je accu in elk geval nog op…
bij lopende motor je accu loshalen, ben je er zeker van dat je dynamo heel snel defect is…
en je zegt dat het in wezen niet uitmaakt of de laaddraad van de dynamo via de startmotor loopt, daar heb je gelijk in, alleen in de praktijk geeft het gewoon een grote overgangsweerstand, soms zoveel dat je een half volt spanningvesrchil meet, dat is echt te veel. Theoretisch maakt het dus niets uit, de parktijk is anders.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
er is een groot verschil tussen een alternator en een dynamo
bij een alternator mag je nooit de accu loskoppelen als hij draait
bij een dynamo kan je gerust de accu loskoppelen en vervolgens richting Spanje vertrekken, geen probleem
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
paso schreef:er is een groot verschil tussen een alternator en een dynamo
bij een alternator mag je nooit de accu loskoppelen als hij draaitbij een dynamo kan je gerust de accu loskoppelen en vervolgens richting Spanje vertrekken, geen probleem
Leg jij het verschil eens uit tussen een alternator en een dynamo, er is geen verschil behalve dat het een de engelse variant is van de ander.
Maar om weer eens een misverstand uit de weg te helpen ; er zijn twee soorten dynamo’s gelijkstroomdynamo’s en wisselstroom dynamo’s. Gelijkstroomdynamo’s worden in de moderne auto’s niet meer toegepast , wisselstroom dynamo’s daarentegen alleen maar. De wisselspanning wordt omgezet door diode’s in gelijkstroom.
Bij een gelijkstroom dynamo kan je de accupool losgooien tijdens een lopende motor, zonder schade aan de dynamo.
Bij een wisselspanningsdynamo kan dat niet , de dynamo kan dan zijn spanning niet meer kwijt , gaat zichzelf voeden en blaast dan alle diode’s er uit.
duidelijk ? nee, probeer het maar eens….
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
euh dat is een correcte uitleg
stom dat ik die gelijkstroom niet aanhaal ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
oldenhage schreef:paso schreef:er is een groot verschil tussen een alternator en een dynamo
bij een alternator mag je nooit de accu loskoppelen als hij draaitbij een dynamo kan je gerust de accu loskoppelen en vervolgens richting Spanje vertrekken, geen probleem
Leg jij het verschil eens uit tussen een alternator en een dynamo, er is geen verschil behalve dat het een de engelse variant is van de ander.
Maar om weer eens een misverstand uit de weg te helpen ; er zijn twee soorten dynamo’s gelijkstroomdynamo’s en wisselstroom dynamo’s. Gelijkstroomdynamo’s worden in de moderne auto’s niet meer toegepast , wisselstroom dynamo’s daarentegen alleen maar. De wisselspanning wordt omgezet door diode’s in gelijkstroom.
Bij een gelijkstroom dynamo kan je de accupool losgooien tijdens een lopende motor, zonder schade aan de dynamo.
Bij een wisselspanningsdynamo kan dat niet , de dynamo kan dan zijn spanning niet meer kwijt , gaat zichzelf voeden en blaast dan alle diode’s er uit.
duidelijk ? nee, probeer het maar eens….
Wat is wisselstroom en gelijkstroom?
Volgens mij is dat gelijkspanning(DC) en wisselspanning(AC).
En dat een dynamo zichzelf opblaast omdat hij niet belast is is mijn inziens larie. En dat heefd al helemaal niks te maken met AC of DC.
En bij dat, hoe kan een dynamo zichzelf voeden? Gaat hij dan fungeren als electromotor? Handig, een extra stukje aandrijving. Eindelijk, de uitvinding van de pertium mobilé.
Uit het stopcontact komt toch ook AC? die blaast zichzelf toch ook niet op als er geen stekker inzit?
Correct me if iám wrong. Maar volgens mij kun je bij zowel AC als DC dynamo’s de polen tijdens het draaien loshalen zonder schade.
Test
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
probeer het maar uit….
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Tis jammer dat je het niet aanneemt van me , ik lul niet uit m’n nek. Stopcontact is geen dynamo, je hebt gelijk als je de stekker uit het stopcontact trekt gebeurt er niets, als je je sigarettenaansteker gebruikt als stopcontact en je trekt daar iets uit gebeurt er ook niets.
Een dynamo is een ingewikkeld stukje elektronika, met daarin een 9-tal diodes. Als de dynamo z’n spanning niet kwijt kan blaast hij die dus op.
Theoretisch kan ik je het niet zo even snel even uitleggen, ik ben geen leraar elektronika, maar soms moet je gewoon iets aannemen voor waarheid. En wil je dat niet moet je het uit proberen wie er gelijk heeft..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik wil graag iets aannemen en weet dat degene die me dit verteld zeker verstand hiervan heeft. Het gaat er bij mij alleen niet zo in dat wanneer er geen vraag is er wel vol-op geleverd wordt.
En die 9 diode’s zijn er toch alleen maar voor om van AC DC te maken?
Maar goed, ik neem het bij deze aan. Ik trek mijn boek over energie-bronnen wel weer eens uit de kast om nou eens te lezen hoe het technisch gezien precies zit.
Test
Ik los het liever in theorie op. Ik ben wel overtuigd dat ik ongelijk had, wil alleen graag nog even weten hoe het verhaal nu techniesch in elkaar steekt.
En aangezien Oldenhage geen leraar is, moet ik met de neus in de boeken, kom ik er wel uit.
Test
Even mijn visie op het verhaal..
Dat je de dynamo opblaast door je accu los te halen is inderdaad larie, dat kan 100% NIET het is heus niet dat de accu de enige gebruiker is die vermogen van die dynamo haalt. doorgaans zit er ook nog wel een inspuitcomputer, bobine, 2miljoen lampjes, etc. aan die ook vermogen willen. En wat zou er gebeuren als je accu vol is (dat kom ook wel eens voor). bij mij gaat dan in ieder geval niet de dynamo roken. maargoed ik ben niet slim, heb alleen maar 4 jaar elektrotechniek gestudeerd.
Toch kan je em opblazen. We kijken eens op kleinere schaal, een dynamo van een fiets, ook een wisselspanningdynamo. Als je er 2 lampjes op hangt draait ie relatief zwaar, als je er geen lampjes op hangt draait ie soepel, en is de spanning die eruit komt ook hoger dan de standaard 6 volt. Clou van het verhaal: onbelast is de spanning hoger.
we gaan weer terug naar de auto. stel je haal niet de accu los, maar je haalt de dynamo los, met draaiende moter (effe niet proberen, is misschien een beetje gevaarlijk). De motor zal blijven draaien (accu), maar de uitgangsspanning van de dynamo zal (flink) stijgen. Voor de dynamo geen probleem, maar wel voor de elektronica die erin zit. Het zijn (neem ik aan) niet enkel 9 diodes die in een dynamo zitten, want normaliter zit er ook een spanningsregelaar in (ik heb er nog NOOIT een opengeschroefd, dus correct me if I’m wrong). Aangezien onze hypothetische dynamo losgekoppelt is, komt er een hogere spanning uit dan waar ie voor is gemaakt. de spanningsregelaar zal z’n best doen om die spanning omlaag te krijgen (hele simpele methode: gewoon verstoken die hap), het hele zaakje wordt LOEIHEET, en uiteindelijk komt er rook uit. Wij elektronicagasten zeggen doorgaans: zolang de rook nog in een apparaat zit werkt ie nog, en in ons dynamogeval is dat dus niet meer het geval.
dat is dus mijn visie op het verhaal.
Dit komt al heel wat meer in de buurt van wat ik ervan dacht. Maar goed, dan blaas je dus nog steeds niet je dynamo op, maar de spanningsregelaar. En dat de dynamo zichzelf dus zou voeden vond ik al een beetje idioot.
Heb ondertussen de boeken ook eens na-geslagen, en komt inderdaat overeen met wat Deur63 hier oppert.
Dus bij deze, de waarheid is boven water. Mijn mede-forummers en ondergetekende hadden allen een stukje van de waarheid. Samen vormt die een mooie, kloppende puzzel. Die puzzel is alleen door een ander afgemaakt.
Test
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
ik heb geen zin om jullie stuk voor stuk te overtuigen van mijn gelijk, vanavond, als ik rustig thuis zit komt het technische verhaal, nu ben ik druk druk druk, met van alles en nog wat om ‘t bedrijf draaiende te houden, niet echt de volle aandacht dus. Even wachten…. of toch proberen ,...
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115