1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
WAAROM ZAKT MIJN XM MAAR VOOR DE HELFT IN?
wesselwiersma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-05-2005

Gepost: 01 september 2005 07:20 AM

Ik ben sinds een aantal weken de gelukkige eigenaar van een XM 2.0 16 v break uit eind ‘94, serie 2 dus, met ECC én een elec. schuifkanteldak.

Bij Citroen Tres Beau is onlangs een achyerbol gevuld en één vervangen waardoor achter t veercomfort weer echt fantastisch is. Voor tikt de voorraadbol nog wat maar Beau vond t nog geen reden m te vervangen, want rijden en remmen is allemaal prima.

Nu zakt mijn auto na langer staan (zeg minimaal 2 a 3 uur) van voren wel helemaal in maar achter niet helemaal, in ieder geval de auto komt dus niet horizontaal te staan in slaap. Hoe kan dit?

Trouwens, APK laten doen, 25 euri voor de keuring en 20 voor een kleine reparatie aan de retourleiding. verder NIETS. zie maar weer eens hoe belangrijk t kopen van een auto met een betrouwbare onderhoudshistorie is.

dank voor de reactie, ben erg benieuwd. Heb na 3 Cx’en in ieder geval totaal geen spijt van deze eerste XM!

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 01 september 2005 10:59 AM
  [ # 1 ]

Ik heb vice versa…..voor blijft staan en achter zakt in na 10 minuten…..nou weet ik dat mijn achterste bollen “gaar” zijn en vervangen dienen te worden.
Het lijkt mij dat dat jouw probleem is; je voorste bollen laten de druk sneller ontsnappen dan de achterste.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 september 2005 11:32 AM
  [ # 2 ]

Voorste bollen of veerpoten zijn slecht, hierdoor verliest hij druk en zakt hij in. De achterkant wordt kunstmatig omhoog gehouden door de anti-inzinkbol, maar dit werkt niet op de voorkant.

Is de LHM nog een beetje vers?

Enne, geen hoofdletters gebruiken ! Het komt een beetje schreeuwerig over

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 01 september 2005 11:34 AM
  [ # 3 ]

Lijkt mij dat je hoogteregelaar een beetje vast zit.
Dat je bollen aan de voorkant niet op druk zijn en dat daardoor de auto inzakt lijkt me niet waar, het is echter wel logisch dat als de achterbollen leeg zijn, de voorbollen ook aan vervanging toe zijn. Heeft echter niks met inzakken te maken.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 september 2005 06:07 PM
  [ # 4 ]

veerbollen hebben volgens mij weinig tot niets te maken met de wagenhoogte hoor. Je kunt echt niet zomaar zeggen dat de bollen niet op druk zijn als je auto zakt. Wel kan het zijn dat de anti inzinkbol niet meer zo fit is! Als je veerbollen niet meer op druk zijn veert de auto zo stug als een plank maar is de wagenhoogte nog steeds goed.

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 04 september 2005 03:10 PM
  [ # 5 ]

Waarschijnlijk gewoon de antidoorzakklep die niet goed is. Er zit er 1 voor en 1 achter. Volgens mij is dit standaard op de XM 2…...
Anti-inzakbol is nieuw voor mij Confused:

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 september 2005 03:42 PM
  [ # 6 ]

Klinkt idd als de “antizak” bol, 1 per as naar mijn weten.
Het anti inzak systeem werd in modeljaar 1995 ORGA 6383 standaard geleverd op o.a. de rfv motoren(2.0 16v)

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 05 oktober 2005 12:26 AM
  [ # 7 ]

Het SC/MAC systeem heeft 1 bol op de achterste traverse en werkt slechts als buffer op het moment dat de auto opnieuw gestard wordt.
De vering zakt dan niet direct in.
Deze bol heeft niets te maken met het al dan niet op hoogte houden van de auto en al helemaal niet met de voor of achterkant!

De auto wordt op hoogte gehouden door een soort van terugslagkleppen die dicht behoren te zitten als de motor stil staat. De LHM kan hierdoor niet terugstromen en de auto blijft hoog staan. Door inwendige vervuiling kan het zo zijn dat deze kleppen niet meer goed afsluiten waardoor LHM terug kan stromen en de auto sneller inzakt.
Een goed werkend systeem behoort de auto enkele weken op hoogte te houden. Als de anti-inzakbol alleen de achterkant op hoogte zou houden zou de voorkant na enkele dagen op zijn neus liggen.
Kwaliteit van de veerbollen doet hier niet ter zake.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 oktober 2005 12:17 PM
  [ # 8 ]

geldt dat ook voor type 1 XM’s uit 1991? Want die van mij zakt ook binnen een uurtje helemaal in. (zou ik ook doen als ik een uur niets te doen had, dat ter zijde :45 )

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 oktober 2005 12:30 PM
  [ # 9 ]
malle pietje schreef:

geldt dat ook voor type 1 XM’s uit 1991? Want die van mij zakt ook binnen een uurtje helemaal in. (zou ik ook doen als ik een uur niets te doen had, dat ter zijde :45 )


Die heeft geen anti-inzakbol.


Een echte Citroen herkent men juist aan die ingezakte kont… Cool Razz

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2005 01:48 AM
  [ # 10 ]

Een voorraadbol voor de voorste en een voorraadbol voor de achterste vering????????
Op de pomp zit geen bol, alleen op de hogedrukregelaar. Als deze leeg raakt zakt de voorkant niet hoor!
De bollen in het midden zijn voor de hydractiefregeling en hebben dus al helemaal niets te maken met het al dan niet inzakken des voitures.

Volgens mij ben jij een bekende die de boel opstookt of je weet het echt niet (niet kwaad bedoeld hoor indien je het echt meent)

R

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 15 oktober 2005 02:35 AM
  [ # 11 ]

Eventjes meehelpen hèhè. Type 1 XM zakt gewoon snel, is niet erg. Type 2 heeft elektrokleppen die o.a. het zakken tegengaan voor paar uur, maar hij zakt wel degelijk.
Bollen vervangen kan wel iets helpen, maar als de auto gewoon lekker zweeft is er niets loos. Als je de hogedrukregelaar (sssjjjtik) om de 10 sec. hoort tikken is de accumulator (voorraadbol) vervangen wel handig. Leuke LHM test: Even wattestaafje je in LHM vat houden en kijken of LHM wel mooi groen is.
Als alles in orde is, gewoon lekker rijden, hoppaaaa! Wink

Groets Ruben

P.S. De elektrokleppen op een type 2 willen ook wel eens moeilijk doen (stugge vering, zachte vering enz.)

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2005 02:52 AM
  [ # 12 ]

Hallooo,

S1 moet inzakken vanwege het systeem, niets aan te doen en staat bovendien leuk. In mijn ogen is er niets mooier dan een HP troen die slapend op zijn baasje wacht…

S2 zakt wel degelijk, klopt, maar indien het systeem schoon is en naar behoren functioneert duurt dit enkele weken!
Dit is alleen maar zo gebouwd om de klant tegemoet te komen. Veel potentiele kopers vonden zo’n door de benen gezakte citroen maar niets en als ie mooi op hoogte blijft lijkt het wel een gewone auto…..
Mijn s2 zakt ook op zijn kont bij vlagen en ik vind dit niet erg, maar zo hoort het niet maar maakt kwa rijgedrag niet uit. Enige nadeel is dat je even moet wachten tot mevrouw wakker is en in de benen.

jeppaaa

gr,
Ries

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 15 oktober 2005 02:58 AM
  [ # 13 ]

Helemaal met je eens! Een ingezakte Citro is een rustende Citro Laughing
Is idd waar, type 2 kan, mits het systeem helemaal top is, een paar weken stil op zo’n “hoeven” blijven staan.
Persoonlijk altijd weer iets speciaals, even wachten, want we gaan stijgen haha! Ondertussen radiootje erin, gordel vast en we kunnen….zoeffff!!!
Ff een sarcastisch grapje: Bij een ouwe Lada moet je ook even wachten op het stijgen, maar dat heeft te maken met de trailer waar die op gezet moet worden…. Razz

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2005 03:02 AM
  [ # 14 ]

Zo mag ik dat horen! Hahaha

ries

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 15 oktober 2005 03:03 AM
  [ # 15 ]

Yeahhhhh! Wink

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook