Koppeling vervangen 16TRi
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 september 2005 11:16 PM

Hola Mensen,
Ik heb het nog een tijdje uit kunnen stellen, maar nu is het helaas toch zover gekomen dat mn koppeling er uit moet.
Schakelen gaat niet meer zonder dubbelclutch, en bij terugschakelen moet ik zelfs tussengas geven om mn synchro te ontzien.
Maw, ik kan dus niet meer in de auto rijden, anders kost het me strax mn bak.
De plaat zelf zal nog wel goed zijn, die is pas 100000km en 9 jaar oud, maar de drukgroep is niet vervangen met de koppeling, en die is dus 140000 en 20 jaar oud.
Anyway, ik heb een 10000kilometer oude koppeling met drukgroep uit een 16TGi nog liggen, en wil deze gaan ombouwen.
Nu mijn vraag, waar moet ik allemaal op letten?
in mijn vraagbaak staat dat ik een speciale staaf in mn differentieel moet steken als ik de assen er uit trek, waar is dit voor? en wat kan ik hiervoor gebruiken? ik bedoel een pijpsleutel of iets dergelijks, daar bestaan vast wel trucjes voor.
en voornamelijk wat zijn de aandachtspunten?
als ik het goed heb is het wielen los, fusees los, assen er uit, eerst de linker, dan die staaf in het diff, en dan de rechter as, wielkastplaten loshalen, versnellingsbak er af schroeven, drukgroep los, koppelingsplaat eruit, nieuwe plaatsen, centreren(hoe kan ik dat het beste doen) en dan het zooitje weer in elkaar zetten?
Hoe lang denken jullie dat ik hier ongeveer mee bezig ben?
en alle tips zijn natuurlijk meer dan welkom!

vriendelijke groeten Tonie

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 03 september 2005 01:39 AM
  [ # 1 ]

Re: Koppeling vervangen 16TRi

Mechuccio schreef:

als ik het goed heb is het wielen los, fusees los, assen er uit, eerst de linker, dan die staaf in het diff, en dan de rechter as, wielkastplaten loshalen, versnellingsbak er af schroeven, drukgroep los, koppelingsplaat eruit, nieuwe plaatsen, centreren(hoe kan ik dat het beste doen) en dan het zooitje weer in elkaar zetten?
Hoe lang denken jullie dat ik hier ongeveer mee bezig ben?
en alle tips zijn natuurlijk meer dan welkom!

vriendelijke groeten Tonie

Als je met fusees de fuseekogels bedoeld, dan klopt het dat die los moeten, anders krijg je de aandrijfassen niet los. De rechteraandrijfas zit ook nog vast in het tussenlager met twee boutjes. Vergeet deze ook niet los te maken.
De staaf in het differentieel is om de tandwieltjes van de kilometerteller op zijn plaats te houden. Ik heb dit overigens nog nooit gedaan en nooit problemen gehad met deze tandwieltjes. M.i. kan het dus gemakkelijk zonder.
Vervang ook de keerringen in de versnellingsbak waar de aandrijfassen zitten.
Inschatting van de tijd. Denk aan ergens tussen de 4 en 8 uurtjes sleutelen.
Bij een originele koppeling zit normaliter een centreerpen.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 september 2005 01:43 AM
  [ # 2 ]

rielekst, das al een hele hoop info!
centreerpen heb ik helaas niet, de koppeling heb ik in mn vorige BiX door de garage laten inbouwen 4 jaar geleden, maar 10000KM daarna heb ik de auto uit elkaar geschroefd, de koppeling heb ik nu uit het blok gehaald.
Kan ik ook iets anders als centreerpen gebruiken?

thx alweer!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook