Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Waarmee langdurige bescherming en glans
DJPnet schreef:‘n Echte Citroen poets je niet.
Nou, waar wacht je nog op? Poetsen maar, die berlingdinges!
Re: Waarmee langdurige bescherming en glans
patje74 schreef:DJPnet schreef:‘n Echte Citroen poets je niet.
Nou, waar wacht je nog op? Poetsen maar, die berlingdinges!
Echt blinken doet de mijne niet meer is het dan een echte Citroën geworden?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Waarmee langdurige bescherming en glans
paso schreef:
Nee, geintje natuurlijk. Maar het is gewoon een ontzettend kul verhaal. Als je je lak mooi wilt houden, en dus ook roest wilt voorkomen, dan houd je je wagen schoon, ongeacht het merk.
Een echte Citroën is oud, heeft karakter en kan je horen roesten. Als je die niet schoon houdt, kun je hem even later bijelkaar vegen. En als je op een nieuwe ‘troen de vogelstront lekker in de zon op de lak laat inwerken, heb je even later wellicht onherstelbare lakschade.
Dit is dus overduidelijk een advies dat nergens op slaat.
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vind ik ook, lak verzorgen hoort bij onderhoud
Je zorgt er dan voor dat vuil en zout minder kans krijgt om de lak of het plaatwerk aan te tasten.
Als de auto goed in de wax zit valt ook alles er zo af
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kleine krasjes komen door de wasstraat, waar ik zelden kom. Je bent een knappe jongen wil je met de juiste materialen “op het handje” deze krasjes kan veroorzaken.
Zie je wel eens een 2CV met zulke krasjes? Juist! Want die komen niet in de wasstraat! Maar worden niet minder gepoetst hoor…. (ook al is dat wel een echte Citroën)
Door stevig poetswerk neem je inderdaad een laagje lak mee op je pad/doekje. Dit is dan ook niet vaak nodig, en de meesten doen dat dan ook niet heel erg vaak.
Het maakt niet uit hoe dik de laag wax is. Het feit dat het vuil afstoot is voldoende. Zet je LM-velgen eens in de wax, de volgende wasbeurt vliegt het remstof er af. En zo ook met zout, vogelkak, regen met saharastof enzovoorts…
Kortom, het is een prachtig verhaal dat zo’n dun laagje wax minder bescherming geeft dan een dikke laag vuil, maar het vuil absorbeert en het laagje wax stoot af. En hierdoor zal zout op een laagje afstotende wax minder kant hebben om de lak aan te tasten dan zout in een laag vuil. (tenzij je hem daarvoor flink in de wax hebt gezet natuurlijk. )
Sorry, maar ik vind het een kulverhaal en ben het indeze met patje en arjan eens…
Poetsen is zeker niet nutteloos! Die krasjes waar jij het over hebt zijn zgn. swirls. Deze ontstaan door onjuist poetsen van een auto. IEDERE auto die uit de showroom komt heeft al swirls. Enkel zie je ze op de ene wat beter dan op de andere.. Swirls zijn alleen te verwijderen door je auto goed te polijsten. Daarbij ben ik het niet eens met je cleaner verhaal en het verwijderen en beschadigen van lak! Ik heb tests met lakdiktemeters gezien en meguiars scratchx waarbij 0.0 micron verdween. Inderdaad, agressieve middelen als commandant halen er wel wat vanaf. Maar dat is een keuze en een kwestie van de juiste middelen gebruiken! Ik poets mijn auto zeer regelmatig en het is een blauwe. Leuke is wel dat mijn bakkie al 8 jaar oud is, maar mensen nog steeds bewonderend spreken over hoe diep blauw en glanzend die is.
Bovendien helpt het wel om je auto regelmatig te wassen tegen roest. De zout en vuil aanslag vreet in op je lak. Daar wordt je lak dof van, maar de toplaag wordt ook aangetast. Zelfde voor vogelpoep. Vreet gewoon tot t blanke metaal als het weer wat meezit.
De waxlaag is uiteraard geen nieuwe laklaag, maar zorgt wel voor voeding van je lak. Hiermee voorkom je een schrale laklaag en zorg je dat de laklaag zelf ook in betere conditie blijft. Daarbij beschermt het extra laagje ook net iets langer tegen dingen als vogelpoep.
Die Swirls maken veel mensen zelf door of door de wasstraat te gaan (krasstraat is een betere benaming) OF door gewoon een emmer en spons te pakken. Sponzen hebben de eigenschap dat vuildeeltjes bovenop de spons tussen de spons en de lak blijven zweven. Hierdoor krassen ze heel erg.
Beter is een zogenaamde washandschoen. Kijk anders is op http://www.meguiars.nl/forum en verbaas je.
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Je anti-poets verhaal is een beetje vergelijkbaar met de stelling;
“Opa rookte als een gek en is 85 geworden. Zie je wel dat roken niet verkeerd is!”
Ik ken ook verhalen van prima lopende blokjes met tien jaar oude olie met 50.000km achter de rug… Maar dat verversen zinloos is, toont het verhaal natuurlijk niet aan. En dat is logisch, het is namelijk ook dikke onzin.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DJPnet schreef:Ik heb nooit gezegd dat men zijn auto niet mag poetsen maar het nut ervan is beperkt. En ik spreek inmiddels uit ervaring.
Zeker, net als die roker wiens opa 85 is geworden. Net als die pauper die al een halve ton op zijn motorolie loopt. En nu zijn het allemaal feiten gebaseerd op ervaring.
Bedankt voor het delen van deze kostbare informatie, we zullen ons voordeel er mee doen! Toppie!!!!
*Zo, nu eers een emmer drap over mijn XM mieteren….*
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DJPnet schreef:Ik zou die emmer drap maar over jezelf heen mieteren (zoals je dit zo netjes verwoord)!
Wellicht dat je dan wakker wordt en er dan iets van begrijpt.
Mijn ervaring is o.a. ruim 1.000.000 km. met een Mercedes 220 D om je een indruk te geven. Derhalve zou ik maar een beetje inbinden daar jij nog volgens mij (taalgebruik) jij je rijbewijs nog niet hebt.
Inbinden, ik, en dat na jou laatste bericht?
Ik geloof dat je niet geheel in de gaten hebt bij wie je te gast bent hier.
160.000 km met dezelfde lucht en brandstoffilter ??? en dan nog met dezelfde Distributieriem bij een 1.9 D ????
Ofwel moet je dringend van garage veranderen, ofwel ben je zomaar iets uit je nek aan het slaan ( oeps sorry ...taalgebruik ops: )
Ook je oom heeft heel veel geluk gehad, dat de duivenpoep na 6 !!! jaar op de lak geen schade heeft achtergelaten op zijn bmw.
Jullie zijn wel echte gelukzakken zeg
@ patje74 : ik dacht toch echt dat jij een rijbewijs had hoor.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Maar wat patje jou probeert te zeggen, dat jij geluk hebt gehad wil niet zeggen dat het een regel is!
Wat jij nu mee hebt gemaakt zou volgens jou verhaal voor iedereen gelden. Dit is dus niet zo en die riem heb je ongelooflijk veel geluk mee gehad! Ik vind het niet bepaald slim van een garage dat zo lang uit te stellen. En 160.000 km besparen op een luchtfilter van een paar euro? Sja, het moet je hobby maar zijn he!
En daarbij, wij hoeven jou niet te motiveren te gaan poetsen, als jij dat niet wil moet je dat vooral niet doen. Ik doe het wel en de mensen die dit topic bezoeken blijkbaar ook. De topictitel is niet voor niets: waarmee langdurige GLANS en BESCHERMING.
Als jij dat niet wilt hebben, dan is dat jouw keuze, maar daarmee beantwoord je in geen enkel opzicht de vraag van de topicstarter!
En Patje heeft al lang zijn rijbewijs
Xsara Coupe
Ik denk dat DJPnet met zijn ongezouten mening best een punt heeft.
Plaatwerk poetsen is van beperkt nut, wat betreft de levensduur van de koets. De roest ontstaat zelden meer op het plaatwerk van buitenaf, maar komt van binnenuit op de plekken waar de zaterdagmiddagpoetser helemaal niet komt. Daarvoor is het goed schoonhouden van de hoekjes in de wielkasten, de bodem en de bumpers veel belangrijker. Daar moet ook de beschermlaag goed bijgehouden worden en de vorming van roest in de gaten worden gehouden. Helaas wordt dat niet vaak bereikt: ik zie het resultaat wel eens als mijn auto op de brug staat. Dikke koeken modder in holtes in het subframe, als ik het bumpertankje wegtrek dan donderstralen enorme hoeveelheden zand naar beneden. Als ik de spuitlans in de wascabine expliciet op de binnenspatborden achter richt de spuit de modder er ook uit. Vooral DAT Is belangrijk.
Wil je het lakwerk van de koets netjes houden, dan is een waslaag zeker nuttig omdat die de lak wel degelijk beschermt. Nieuw vuil hecht zicht veel minder snel. Als je dat bijhoudt dan blijft de laklaag netter dan wanneer je het vuil lekker laat inbijten.
Wat betreft cleaneren.
xsara_coupe schreef:Swirls zijn alleen te verwijderen door je auto goed te polijsten. Daarbij ben ik het niet eens met je cleaner verhaal en het verwijderen en beschadigen van lak! Ik heb tests met lakdiktemeters gezien en meguiars scratchx waarbij 0.0 micron verdween.
Als je een auto hebt die bijv. rood is, dan zie je dat de lak verkleurt, hoe goed je hem ook in de was zet. Het enige wat helpt dan is cleaneren/polijsten. Ja, dan haal je lak weg. Dat is inherent aan het proces en ik kan me moeilijk voorstellen dat er niks (0.0 micron) verdwijnt.
Als je een metallic lak laag hebt, speelt dat probleem van verkleuren trouwens weer niet. Je hoeft dan niks te polijsten en de lak blijft toch goed. MITS je ervoor zorgt dat je met het wassen en aanbrengen van de beschermlaag niks krast. Dat heb je toch al snel. Wat dat betreft is het misschien schadelijk om slecht te poetsen, dan niet te poetsen.
Maar goed, er werd de stelling geponeerd dat je een Franse auto niet moet poetsen omdat de fransen hun auto’s ook als een vod behandelen. Grappig, Fransen behandelen anders Duitse en Yapanse auto’s ook als een vod. Moeten wij dat voorbeeld maar volgen? Laat het lekker aan de bestuurder zelf over?!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DJPnet schreef:Gaat het om het DAGELIJKS uiterlijk - schoon voor de deur - dan is mijns inziens 1x per week gewoon even door de wasstraat knallen.
Ik dacht dat je juist geen krasjes wilde! Ik zou een wasstraat nimmer aanraden, en helemaal niet als we praten over het zo goed mogelijk conserveren van je lak.
Uiteraard heb je wel een punt. Bij de vele wagens die je opsomt is roest niet een heel groot probleem. (en inderdaad, een 2cv van <‘80 is ook niet erg roestgevoelig t.o.v. de opvolgers) Het verwaarlozen van het plaatwerk zal weinig tot geen direct zichtbare gevolgen openbaren na een professionele poetsbeurt. Maar omdat we hier aan het filosoferen over de allerbeste manier, vind ik dit een bar-slecht advies.
Nog bedankt voor je sportieve reactie per PB!
DJPnet schreef:
Ben je helemaal liefhebber, doe je er nog bodemreiniging en wax boven op.
Die snap ik niet, ik dacht dat een liefhebber NIET naar de wasstraat moest
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
“Als i op is”.... “zal is tijd worden”.... Hoe oud ben jij eigenlijk?
Goed, ieder zijn eigen. Maar jouw advies slaat nergens op als je kijkt naar de topictitel en is dus offtopic. Waarmee ik een einde maak aan deze zinloze discussie.