

































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:Waarmee ik een einde maak aan deze zinloze discussie.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
DJPnet schreef:
De topictitel is: waarmee langdurige GLANS en BESCHERMING.
Hars van de bomen (betere bescherming is er niet) en vervolgens 1x LATEN wassen en LATEN poetsen door een prof voor inruil.Even als aanvulling (qua ervaringen):
1. Toyota Celica uit 1974 benzine (roest-bak) - 1 jaar gehad - hij was nog niet droog of ik waste hem al.
2. Citroen 2CV4 top lakwerk - wel tecyl bijhouden! - 10 jaar gehad - nooit gepoetst of gewassen.
3. Austin Glider - roest overal - zelf het plastic dashbord - 3 maanden gehad.
4. Mercedes 220 Diesel - TOP - auto 1x per 100.000 km. langs de garage - rijdt wel maar 135 km/u max. - 10 of 12 jaar gehad - dagelijks gewassen en 1x per jaar gewax’d
5. Golf II DIESEL - 6 jaar gehad 350.000 km. Geen roest - nooit gewassen of gepoetst.
6. Volvo 240 ESTATE - GAS - na 300.000 zakten de klepgeleiders door iets heen, geen id wat dat betekende maar de kop moest gereviceerd worden - weg dus. 1x per jaar door de was-straat - GEEN roest.
7. Peugeot 405 GX - 900.000 km. Elke week door de wasstraat - WAX behandeling - GEEN roest - SUPER motor.
8. Audi A4 TDI (110 of 140 pk.) - 150.000 km. bijna dagelijks gewassen - wasstraat met wax - geen roest - 3,5 jaar.
9. Toyota Avensis - 2.0 Benzine - 50.000 km. ZEER sterke lak - te kort gehad om een indruk te geven of deze bescherming nodig heeft.
10. Toyota Avensis 2.0 TDiesel - 250.000 - nooit gepoetst lak bleef TOP.
11. Fiat Brava - men… wat kan ik hier verhalen over vertellen. Wat een “apparaat” was dat.
12. Citroen Berlingo 1.9D Commerce - 6 1/2 jaar Weinig gewassen 4~6x tot nu toe - nog nooit gepoetst - geen roest of lak beschadiging (afschrijving - bod van de garage - ondanks dit alles over 6 1/2 jaar globaal 50%)Kortom: over langdurig beschermen en glans is MIJN ERVARING, zo min mogelijk poetsen en wassen en voor inruil laten doen door een prof. bedrijf.
Gaat het om het DAGELIJKS uiterlijk - schoon voor de deur - dan is mijns inziens 1x per week gewoon even door de wasstraat knallen.
Tjonge wat een flauwekul om een lijstje van auto’s en hun technische gebreken en/of roest en ouderdom te relateren aan hoe vaak ze gewassen en gepoetst zijn…
De Toyota roestte omdat je ‘m zo vaak wastte ??
En dan er zijn autos geweest die je dagelijks wastte, het lijkt mij dat je een man van extremen bent.
En wat moet het mij kunnen schelen wat de gemiddelde Franse boer met zijn auto doet ? En of er een franse idioot met de straatbezem overheen ging ? Moet ik daardoor geinspireerd raken ?
Staan al die Franse wasstraten er alleen voor de Nederlandse boerenlultoerist ?
Ik heb trouwens nog nooit een auto ingeruild, de mijne zijn altijd rijp voor de de sloop omdat ik ze weleens door de wasstraat haal of poets.
Maar nu ga ik even een harsboom opzoeken voor de nodige bescherming, excuus..
patje74 schreef:patje74 schreef:Waarmee ik een einde maak aan deze zinloze discussie.
Nu weer verder met het onderwerp
Inderdaad, “Waarmee langdurige bescherming en glans?” dus. Niet alleen bij verkoop maar zo lang mogelijk. DAT is het onderwerp en daar wil ik het mijne nog wel aan toevoegen.
Dat bereik je met regelmatig zorgvuldig wassen en VOORAL de waxlaag (boeien welk merk: de ene zweert bij McGuiars, andere hebben liever Valvoline, Turtle wax of autoglymm) goed bijhouden, zodat vers vuil niet de kans krijgt op de lak in te bijten.
Nu gaan er ongetwijfeld weer mensen roepen dat Turtle wax de grootste troep is die je kan krijgen en dat McGuiars helemaal fantastisch is. Nou, ik heb beide producten gebruikt en gebruikt zien worden en veel verschil in duurzaamheid qua bescherming heb ik niet kunnen ontdekken. Na 3 maanden is het mooie er in beide gevallen wel af. Dan zul je hem weer goed moeten wassenen opnieuw in de wax zetten. Gebruik gewoon pruducten die je fijn vind of waar je in gelooft, dan komt het vast goed
Van slecht onzorgvuldig wassen, krijg je fijne krasjes (swirls), dus dat moet je zien te vermijden. Dan kun je idd beter niet wassen (of het moet je niet boeiend).
Met polijsten haal je ook lak weg. Doe dat laatste dus alleen weloverwogen en niet te vaak.














































Totaal aantal Berichten: 43344
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het grote probleem van polijsten is tevens dat je vrijwel nergens een gelijke hoeveelheid van de lak wegneemt, wat meneer Postma al schreef. Daardoor krijg je een laag lak van ongelijke dikte, wat weer ongelijkmatige verkleuring tot gevolg kan hebben. Ik ben om die reden zeer terughoudend met het gebruik van polijst-middelen of de poetsmachine.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@DJPnet
JE PUNT IS DUIDELIJK….....
Ga nu koffie halen ofzo
waterman771 schreef:Het grote probleem van polijsten is tevens dat je vrijwel nergens een gelijke hoeveelheid van de lak wegneemt, wat meneer Postma al schreef. Daardoor krijg je een laag lak van ongelijke dikte, wat weer ongelijkmatige verkleuring tot gevolg kan hebben. Ik ben om die reden zeer terughoudend met het gebruik van polijst-middelen of de poetsmachine.
Terecht: het slijt meestal het hardst op de randjes. Want daar polijst je onbewust het hardst. Met als gevolg dat een “verpoetste” rode BX berline bijv. witte randjes krijgt op de plaatwerkranden. Daar is de rode lak geheel weggepoetst of op de dakzijstukken.
Ben benieuwd of de lakdiktemeting na poetsen met McGuiars van “xsara_coupe"daar ook rekening mee hield.
Verder begin ik visioenen te krijgen van een klabani en trommels mbt de meneer die de discussie nieuw leven in probeerde te blazen.














































Totaal aantal Berichten: 43344
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DJPnet schreef:mpostma schreef:waterman771 schreef:
Verder begin ik visioenen te krijgen van een klabani en trommels mbt de meneer die de discussie nieuw leven in probeerde te blazen.
Nou dan poets je je toch kleuren blind, tot aan het witte randje toe.
Goed quoten is ook een hele kunst hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het lijkt mij ondertussen voor meneer DJPnet een zeer verstandige zaak worden om te stoppen met posten. En wel met ingang van NU!
DJPnet schreef:
Heuh? begrijp ik niet.
Ik heb “geprobeerd” te kwoten wat ik las.
En blijkbaar een foutje gemaakt…
dit kan de beste gebeuren.
Nogmaals, je stelling is duidelijk. Het is mooi geweest zo!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DJPnet schreef:OK, ik ben inmiddels zo “ziek” van dit ge, ge, ***
Zoals eerder genuanceerd geschreven; Ga dan weg!
Maar ga niet door tot we je een handje moeten helpen. (waarbij dit als een laatste waarschuwing mag worden gezien)
DJPnet schreef:
Doei.
Ja doei terug























Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je echt perfect spul wil hebben moet je Swissvax nemen. Kost wat maar het resultaat is verbluffend. Heeft een hele uitgebreide lijn , dus voor iedereen doel wat.
Ik wou er ook nooit aan geloven maar het is echt perfect.
Als je het wat goedkoper wil doen moet je Sonax gebruiken. Ook zeer goed resultaat.
























Totaal aantal Berichten: 5494
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mmmmmm Rare discusie, lijkt me meer voor in een cafe….
Ontopic: Poets klei kun je dit aanbtrengen met de hand of moet je dit met een poetsmachine doen. (in het kader van: hoe kan ik mijn autolak netjes onderhouden?)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Kleien lekker met de hand doen… Spul is veel te taai voor de machine…
Xsara Coupe