breedte zeg in feite niet zoveel voor een band ik had 185 eronder en nu 225 dus als jij 205 heb en je wil 195 eronderleggen kan dat wel
behalve de breedte is natuurlijk ook de afrolomtrek van belang…
stel een C5 heeft standaard 195/65 R15,
dan kun je er ook 205/55 R16 onder doen,
of zelfs 225/45 R17..
bandenfetisjisten gaan zelfs tot 225/40 R18, of 235/40 R19
‘t heeft allemaal ongeveer dezelfde buitendiameter
(let op: buitendiameter; de velgdiameter neemt fors toe)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
meulenberg schreef:als ik het nu begrijp kan ik dus velgen van een xantia met een steek 4x108 met winterbanden van 185x65x15 erop leggen op een c5 break phase 1.
Mijn voorkeur is velgen met winterbanden omdat ik in limburg woon en per 1 april 2006 in Duitsland is iedereen verplicht met het rijden van winterbanden in het aangegeven winterseizoen.(verplichting geldt ook voor buitenlanders!)
c5 rijder
als je toch in duitsland gaat wonen, kijk eens hier http://www.reifen.com
Je bent ook in duitsland niks verplicht, dat is echt een misverstand.
De duitse bondsraad heeft een wetsvoorstel aangenomen dat iedereen in winterse omstandigheden verplicht “passende” banden te monteren. Bij in gebreke blijven kan je dit op 40EUR boete staan. het is vooralsnog aan de lokale dienders om uit te maken wat passend is. Deze wet is nog niet ingegaan.
Binnen de EU namelijk is er geen norm voor “winterbanden”, diverse fabrikanten plaatsen sneeuwvlokjes of M+S tekens op de wangen, maar dat maakt ze nog niet meer geschikt om in winterse condities te gebruiken. Deze tekens zijn niet officieel genormeerd of erkend. Vooral US 4x4s hebben altijd M+S banden, maar deze zijn niet geschikt voor winters weer.
Zomerbanden met voldoende profiel blijven dus gewoon geschikt en toegestaan. De verwachting is dat men op bergpassen met veel sneeuw boetes zal uitdelen, maar dan heb je het al over (voor ons, Nederlanders) extreme onstandigheden.
Wanneer je een Duitse verzekering hebt (op een Duits kenteken), wordt het anders, dan loop je het risico dat je bij een aanrijding schuldig wordt gevonden, als zij vinden dat je banden niet geschikt waren voor het weer.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ter ondersteuning:
http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=10398
in de familie
Totaal aantal Berichten: 7812
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hmja. Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met mijn winterbanden.
Ik heb een set gescoord in dezelfde diameter als mijn zomerbanden, dus 185/65R14 86T in plaats van 195/55R15 85V. Ik denk wel dat dat van belang is, alhoewel een maatje minder breed de grip ten goede kan komen.
Wat betreft het rijden - ik ben er niet weg van. Herrie, vaag gevoel in het stuur, wind- en spoorgevoelig weggedrag. Merkbaar meer verbruik ook - 1:8,5 ipv 1:9,5.
Desalniettemin ben ik meerdere keren per week blij dat ik ze eronder heb zitten. Het is een vergoting van de veiligheidsmarge bij sneeuw - zoals vanmorgen en ook bij regen en modder. Voelbaar. Afgezien van het feit dat mijn lichtmetalen velgen nu niet onder de pekel zitten.
De beloning komt ergens in maart als de zomerbander er weer onder mogen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
vandaag ben ik echt blij dat ik ze er onder heb, nu zie je en merk je het verschil.
Ik heb ze in dezelfde maat als de “zomerbanden” dus 205 van Michelin en ik moet zeggen dat het qua lawaai wel meevalt eigenlijk. De auto is zo stil dat ik meer last heb van alle kraakjes en rammeltjes dan van iets anders.
Maar ik ben wel blij dat ik ze nu heb met dit weer. Bij mij in de buurt strooien ze niet en dan zijn winterbanden een feest. Tweede kerstdag naar mijn schoonouders geweest in Almelo en midden in een sneeuwstorm terecht gekomen, toen was ik helemaal blij met mijn keuze.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
@ Bas: altijd leuk, een tochtje naar Almelo
@ DigiDaan:
Tegenwoordig zul je bij moderne winterbanden juist minder geluidshinder hebben dan bij zomerbanden
Het lijkt me ook stug dat het verbruik zoveel slechter is; en dan vraag ik me daarbij af of het niet aan de veel lagere buitentemperatuur (en daarbij dus ook meer verbruikers in de auto zoals kachel en achterruitverwarming)
je kunt wel gelijk hebben dat je met 185/65 R14 een iets minder dynamisch rijgedrag hebt dan met je oorspronkelijke 195/55 R15.
ik ben wel benieuwd wel merk/type winterbanden je hebt…
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 7812
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
XTR schreef:ik ben wel benieuwd wel merk/type winterbanden je hebt…
Michelin Alpin met dotcode 4003.
Maar die herrie komt misschien ook wel door het ontbreken van de wielkuipbekleding linksachter (ivm huisvrouwen die Scenics naar binnen wensen te prakken).
Qua verbruik zou je wel eens gelijk kunnen hebben trouwens. Dat zit toch meestal tussen de oren
Kan niet wachten tot die versleten Sportracs er weer onder kunnen…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Goede keus, die Sportrac’s !!
eviltwin schreef:Je bent ook in duitsland niks verplicht, dat is echt een misverstand.
De duitse bondsraad heeft een wetsvoorstel aangenomen dat iedereen in winterse omstandigheden verplicht “passende” banden te monteren. Bij in gebreke blijven kan je dit op 40EUR boete staan. het is vooralsnog aan de lokale dienders om uit te maken wat passend is. Deze wet is nog niet ingegaan.
Eigenlijk ben je dan in Duitsland overgeleverd aan de willekeur van lokale autoriteiten. Als de lokale autoriteiten onder passende banden banden winterbanden verstaan dan hang je toch nog. Ook al sta je formeel in je recht, het kan toch een hoop gezeur opleveren. Kan je dan toch maar niet beter winterbanden monteren als je de Duiste autobahnen opgaat? Vooral in zuid Duitsland?
XTR schreef:behalve de breedte is natuurlijk ook de afrolomtrek van belang…
stel een C5 heeft standaard 195/65 R15,
dan kun je er ook 205/55 R16 onder doen,
of zelfs 225/45 R17..bandenfetisjisten gaan zelfs tot 225/40 R18, of 235/40 R19
‘t heeft allemaal ongeveer dezelfde buitendiameter(let op: buitendiameter; de velgdiameter neemt fors toe)
Dit begrijp ik niet, om 15 inch velgen passen toch geen 16 inch of 17 inch banden? Zijn 195/65/R15 banden dan niet te vervangen voor 205/55/R15 banden?
bijna goed, een alternatief voor 195/65 R15 op dezelfde velg is 205/60 R15…
je hebt natuurlijk gelijk dat een 16” band niet op een 15” velg past !
Het idee is dat je toch al voor andere velgen gaat om beschadigingen aan je lichtmetaal te voorkomen door pekel en kettingen etc. Dealers bieden vaak banden aan icm velgen.
En wat betreft die (duitse) willekeur, dat heb je nu ook al, als er bijvoorbeeld “80 bei Naesse” staat dan ligt het ook aan het humeur van de Polizist of je wegkomt met 120km/h bij een paar druppels regen.
Lees het artikel van autobild, en je begijpt dat de Duitse automobilisten hier ook mee zittten. Niet iedereen laat zich intimideren door de winterbanden lobby
in de familie