27 van de 67
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
   
Gespot & gepost Traction Avant
Gepost: 07 januari 2011 02:07 PM
  [ # 391 ]

Ik zie een legere rechts en een normale links, maar een 15 zie ik eigenlijk niet.  Nou werden de viercilinders in de Britse productie Light Fifteen en Big Fifteen genoemd, dus die verwarring zou nog kunnen bestaan, ware het niet dat Vietnam meer Franse koloniaal verleden heeft dan Brits meen ik. Om in een echte zescilinder een moderne versnellingsbak te bouwen moet je ook wel heel grote toeren gaan uithalen, want de constructie van de originele six is dusdanig speciaal dat zelfs de radiateur om de bak heen gebouwd zit. Wel leuk om zo ver van huis zulke mooie traxen te spotten natuurlijk.

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Gepost: 07 januari 2011 08:23 PM
  [ # 392 ]

Het stuur zit bij beide auto’s aan de linkerzijde en uiterlijk zijn het Franse auto’s. Inderdaad een 11BN en een 11BL maar geen 15CV. De beide exemplaren zien er echter nog wel aardig authentiek van buiten uit wat vaak niet gezegd kan worden van de Vietnamese Traction.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 januari 2011 08:40 PM
  [ # 393 ]

De “echte” 15 Six blijft wel het ultime apparaat voor mij hoor….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 07 januari 2011 09:07 PM
  [ # 394 ]

Waterman heeft weer gelijk, ik heb Parijs Moskou Parijs met de witte 15 six Hydr. gereden.
Daar kan je echt heel snel mee rijden op lange afstanden.
En dat hebben we, ook de Philpa rally in Griekenland is onder de wielen door gegaan.
Zo’n traks is echt geweldig om mee te rijden.
Ook hebben we er diverse caravans achter gehad, WestFalia, Eriba, Notin en een Constructam.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 januari 2011 11:56 PM
  [ # 395 ]
pascalvm schreef:

Gisteren gespot in Hanoi (Vietnam):

een 11 en een 15, ik heb meer foto`s gemaakt, die ik na mijn vakantie wel een keer plaats,
wel hele bijzondere auto`s!
(De 15 heeft een moderne volautomaat!)

Geweldige foto!
Veel plezier tijdens de rest van de vakantie en… Foto’s van een DS daar worden zeer gewaardeerd!

Citroen!

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 08 januari 2011 01:17 PM
  [ # 396 ]

Het is helaas een beetje lastig foto`s plaatsen vanuit een vietnamees internetcafe anders had ik de rest er nu ook op gezet;

Ik heb een manier gevonden om foto`s te plaatsen (via Hyves) !

Op de bordjes stond 11 en 15 en de ene (15) is langer dan de ander (11) en heeft een 3e ruit…

Het zijn allebei 4 cilinders, de ene (met bordje 11) was zo op het oog technisch behoorlijk intact,
alleen zaten er naar mijn idee wel erg brede banden onder…

De ander had een moderne automaatbediening en moderne handles voor licht en knipperlicht (etc.).
Beide auto`s hadden volgens mij airco aan de extra ventilatieopeningen te zien, daarnaast waren ze van binnen compleet “aangepast”: leder en hardhout…


(Beide auto`s waren voorzien van een electrische fan)

Helaas hadden we een beetje haast op het moment dat we de tractions tegenkwamen dus ik heb verder geen eigenaar gesproken helaas (ik was wel erg benieuwd naar de conversie met die automatische bak).

Als ik andere citroens spot (en natuurlijk ben ik continue aan het rondkijken of ik ergens een DS zie!) dan worden ze zeker geplaatst !

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 08 januari 2011 01:54 PM
  [ # 397 ]

En nog even:
Het verschil tussen een 11 en een 15 is toch de lengte?
BL = legere dus smalle neus
BN = normale dus brede neus

(en dan heb je natuurlijk nog de 15-6 met 6-cilinder)

Beide tractions zijn inderdaad volgens mij gewoon frans;
Vietnam is tot ergens midden jaren 50 een franse kolonie geweest;
dus het is wel logisch dat er nog tractions te vinden zijn.
In het noorden, dat na de overwinning van de Viet minh op de fransen zelfstandig werd, komen daarom ook nauwelijks snoeken voor, in het zuiden des te meer… ( dsinasia.com )

Nu nog snoeken zien te vinden !

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 08 januari 2011 02:07 PM
  [ # 398 ]

Nee, heel simpel gesteld: de Legère is er zowel als 7 en 11, de Normale als 11 en als 15, de commerciale/familiale (met derde ruit) als 11 en 15.

Die getallen slaan op de belasting in Frankrijk. De 7 was de zwakste die alleen voor de oorlog gemaakt is, de 11 de meest verkochte en de 15 is de zescilinder.

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2011 02:37 PM
  [ # 399 ]

Inderdaad, de nummers staan voor de motorisering. Een 7 is het origineel, met de kleinste, kortste en smalste carrosserie. De 11 had de bredere (12 cm) en langere (20cm) carrosserie met de nieuwe, zwaardere motor. Al snel volgde de 11 ook in de kleine carrosserie en werd dan de 11 Legere genoemd. De term Normale is nooit officieel door Citroen gevoerd meen ik. De Legere is de 11BL, de ‘Normale’ de 11B en niet zoals vaak wordt gesteld de 11BN. De Commerciale/Familliale is een verlengde 11B carrosserie. Zoals het exemplaar hier boven, met de extra derde zijruit in de C-stijl. Een 15 Six is altijd de brede carrosserie zoals van de 11B en eventueel ook in de verlengde uitvoering. Een 15 Six heeft een iets langere neus, om de zwaarder uitgevoerde voorwielophanging en natuurlijk het langere aggregaat te kunnen bergen. Motorkap en voorschermen zijn dus anders. Van alle drie de hoofdvarianten, 11BL, 11B en 15 Six bestaan er cabriolet en coupe versies overigens.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 08 januari 2011 02:42 PM
  [ # 400 ]

Kijk eens aan, graddus had zin om het uitgebreider en duidelijker te doen. Smile Ik denk dat ik dat tekstje maar opsla, voor als ik ooit nog een uit moet leggen hoe het zit met de verschillende types Traction. Wink

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 08 januari 2011 05:18 PM
  [ # 401 ]

En ik dan ook maar Smile

Mis ik alleen de faux nog; is die er ook van alle versies?

(en even off-tppic; morgen gaan we naar Hoi An, volgens de eigenaar van ons hotel hier staat er daar een ds !)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 08 januari 2011 05:25 PM
  [ # 402 ]

Een faux is de coupé, die heeft graddus wel genoemd. Wink

@graddus: Trouwens, van de 7 bestaan/bestonden toch ook (faux) cabriolets?

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2011 07:10 PM
  [ # 403 ]

Jawel, maar aangezien dat dezelfde carrosserie is als de Legere heb ik die niet meer apart vernoemd. De 7 is uiteindelijk maar heel kort gebouwd he.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 08 januari 2011 07:32 PM
  [ # 404 ]

Oke, dan is alles weer klip en klaar en helder en duidelijk. Smile Je noemde specifiek de 11BL, daardoor de verwarring.

Nu maar weer on-topic? Nog wat Tractions gespot? Ik bedenk me opeens dat een bevriende Tractionnist nu op fietsvakantie is in ZO-Azië en al een paar TA’s heeft gezien in Vietnam. Als hij over enkele maanden thuis komt zal ik de foto’s wel vragen en hier plaatsen.

Profiel  
 
van Akere
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 28-09-2009

- Traction Avant 7c
Gepost: 08 januari 2011 08:40 PM
  [ # 405 ]

Even ter aanvulling.
Er is door Citroën nooit een 15-6 coupé geleverd.
Zoals Graddus vertelde is die ene traction gespot in Vietnam een familiale door z’n derde zijruit. Dit klopt. Het had ook een commerciale kunnen zijn als er een ‘speciale’ achterklep in zou zitten.
Hier een foto van een vooroorlogse traction commerciale:
En een naoorlogse commerciale:

De traction 7 bestaat uit 4 verschillende types, namelijk de 7A, 7B, 7C, en 7S.
De eerste traction die op de markt kwam in 1934 was de 7A. Deze auto was niet goed genoeg, waardoor in 1934 vrij snel de 7B kwam als vervanger. Ook de B werd in 1934 al vervangen door de 7C (1600cc motor) en 7S (1900cc motor). De 7c type is geleverd t/m 1941. De 7s is als type aanduiding alleen in 1934 geleverd, later ging deze auto verder met de type aanduiding 11AL. Wat later gewoon de type aanduiding 11BL heeft gekregen.

Profiel  
 
 
27 van de 67
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook