Bij mijn C5 slijt rechtsachter de band scheef af. Er zitten michelin banden onder en de ene buitenste groef is veel minder diep dan de linkergroef.
Waar duid dat op ?
Re: bandenslijtage
V strom schreef:Bij mijn C5 slijt rechtsachter de band scheef af. Er zitten michelin banden onder en de ene buitenste groef is veel minder diep dan de linkergroef.
Waar duid dat op ?
Is een normaal verschijnsel bij de C5 en vele andere merken moderne auto’s. De achterbanden worden onder een bepaalde toespoor gezet om het weggedrag te verbeteren. Nadeel is dat de bandenslijtage iets negatiever wordt.
mmm zo ver dat je duidelijke scheve slijtage ziet… op 1 wiel? Geen twee? Dat lijkt me niet normaal hoor…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Re: bandenslijtage
V strom schreef:Bij mijn C5 slijt rechtsachter de band scheef af.
Ik snap iets niet…
Links bij je naam staat “XSARA”
en je hebt het over een c5?
Houdt vast verband met dit topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164907&start=7&highlight=sporing
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
web schreef:mmm zo ver dat je duidelijke scheve slijtage ziet… op 1 wiel? Geen twee? Dat lijkt me niet normaal hoor…
Beide achterwielen hebben het, dus het is zeker niet 1 wiel.
Rechts is vaak iets beter zichtbaar als links.
Ik snap iets niet…
Links bij je naam staat “XSARA”
en je hebt het over een c5?
Klopt ik heb de C5 nu net een week.
Ben vergeten te zeggen dat om het linkerachterwiel een betere band ligt dan om het rechterwiel. Vorige eigenaar misschien een keer lek gereden ofzo.
Maar als ik het goed begrijp is dit vrij normaal dat de achterbanden iets scheef afslijten. Mijn rechterband achter slijt aan de buitenkant harder dan aan de binnenkant.
V strom schreef:Mijn rechterband achter slijt aan de buitenkant harder dan aan de binnenkant.
Dat lijkt niet in overeenstemming met het ingestelde camber. Zie mijn eerdere post met link.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Er zou toch eens iemand goed naar moeten kijken. Dat het vaker voorkomt betekent wat mij betreft nog niet dat het normaal gevonden moet worden ; dat wil er nog ff niet in… (noem me eigenwijs, dan heb je groot gelijk )
Mocht iemand met zo’n euvel een beetje hier in de buurt wonen dan leg ik er graag mijn provisorische uitlijn methodes eens langs.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
product eigenschap van de auto, kan je lang en kort naar kijken, maar het is niet te veranderen. Dat kijken hebben alle dealers al gedaan en het is gewoon zo. Het heeft o.a. te maken met soepele silentblocs en een ongelijk belading (alleen een bestuurder) Maar ook zeker met de risjtijl van de bestuurder. Nu kunnen we roepen met zn allen dat dat niet hoort, ok, maar het is nou eenmaal zo, Soms moet je feiten en zaken gewoon aannemen cq accepteren.
er is gewoon niets af te stellen aan de achteras en bij de vooras is alleen de sporing af te stellen, mocht deze niet goed zijn, merk je dat aan de sporing of aan de slijtage van de voorbanden.
neem gewoon aan dat alle C5’s dit hebben en er niets aan te doen is.
discussie heeft mijn inziens niet zo veel zin,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
kijk daar heb je wat aan
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
oldenhage schreef:product eigenschap
Dan zijn we uitgediscussieerd inderdaad, als inderdaad alle c5’s het hebben en Citroën dit als een “feature” beschouwt ipv als een “bug”.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:oldenhage schreef:product eigenschap
Dan zijn we uitgediscussieerd inderdaad, als inderdaad alle c5’s het hebben en Citroën dit als een “feature” beschouwt ipv als een “bug”.
Kijk maar eens naar een Renault Laguna
Ik heb ook gemailt met Profile in Assen en het klopt allemaal, zie het antwoord:
Geachte heer,
Dit is een bekend probleem van de C5 modellen,met name de 1e modellen,de nieuwere modellen hebben dit probleem niet.
Bij het ontwerp van de C5 stonden de achterwielen in principe recht er onder,dit gaf echter een slecht weggedrag tot gevolg.
Dit is door Citroen destijds gecorrigeerd door de astap in een andere stand te monteren,hierdoor rijdt de auto verder goed en ook met een strakke wegligging.
Nadeel is echter dat alleen de rechter achterband dit slijtagebeeld geeft,ligt dus niet aan de banden.
Soortgelijke problemen komen echter bij meerdere automerken voor,met name VW & Audi is hier een goed voorbeeld van.
Er op vertrouwend u hiermee een passend antwoord te hebben gegeven.
Klinkt misschien stom, maar de C5 die op 16” wielen of groter staan hebben dit probleem in mindere mate. De C5 II staat standaard ook op 16”
We hebben diverse rondrijden met grotere wielen en daar komt het verschijnsel minder voor, lees wel ‘minder’