Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb onlangs een chassis gekocht voor mijn 2cv, omdat ik gelijk de alles volledig goed wil hebben ga ik ook de bodemplaten + voetenbak vervangen. (het oude plaatwerk is niet rot (denk ik) maar daar wil ik ook niet wachten)
Nu de vraag;
Ik heb een lasapparaat gezien die gebruik maakt van gas gevuld lasdraad, ze noemen het gewoon een mig apparaat maar er hoeft geen gasfles bij.
Is dit iets of zeggen jullie dat ik beter door kan sparen?
spaar maar door!
De beste apparaten zijn die met een losse gasfles.
Het gas zorgt ervoor dat de lasnaad/slak beschermt wordt.
En of het met gasgevulde draad ook zo goed gaat vraag ik me af…
volgens mij is dat juist een gasloze gevulde draad. in plaats van dat spul om een elektrode, wat je meestal ziet, zit er iets in de rol draad. dat geeft dan weer een betere inbranding en daardoor kan je bijvoorbeeld in plaats van 0,6-2,0 mm. met hetzelfde apparaat diktes van 1-8 mm. lassen (volgens een folder). en dat dan inderdaad met een migmagtrafo, en dan hoef je geen gas aan te sluiten.
heel precies weet ik het nog niet, maar ik ben op zoek naar een trafo, en heb me net laten voorlichten.
je hebt dan voor die gevulde draad wel een ander laspistool, of andere lasspiraal nodig.
dus, als ik iets verkeerds beweer, of als de folder liegt, dan graag correcties.
ik denk dat ik zelf wel zo’n trafo ga kopen. ik hik er al lang tegen aan, maar elke keer was het toch weer handig als is een trafo zou hebben…
even wachten tot er weer een rekening betaald is; zijn wel prijzige speeltjes inderdaad
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ik bedoel deze; lincoln electric SP170-1. kan er zo gauw geen plaatje van vinden, er komt na google wel een pdf file tevoorschijn.
die kan allebei.
dat er echt gas in zit… ga ik navragen. ik doe volgende week een klus bij de leverancier
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
yep, die kunnen allebei
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
en hoeveel kost de lasdraad?
ik heb hier een halfautomaat die kost nieuw 420€ met 5 jaar garantie, er is er zelfs 1 vanaf 360€ dacht ik
en het is met een hervulbare fles
lijkt me toch ook niet zo duur
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gewoon lasdraad (dus zonder “ingebouwd” gas) is niet duur, voor een paar tientjes heb je een enorme rol waar je vele gasflessen lang mee doet.
Het gas is je grootste kostenpost eigelijk, na de aanschaf (of huur!) van een lasapparaat.
Maar… voor serieus laswerk aan een auto, dat is MOEILIJK laswerk omdat het dun plaatwerk is, moet je echt niet bezuinigen op het lasapparaat. Een lasapparaat met gasfles is echt het minimum!!! Goedkopere apparaten zijn hoogstens geschikt om een uitlaatje aan elkaar te braden, en zelfs dát gaat er beroerd mee, om het echt lekvrij te krijgen… ach, misschien kan je er een afgebroken stoelframe mee lassen of dergelijk grof laswerk, maar (bodem)plaatwerk is dus echt lastig.
Zeker als je geen ervaren lasser bent (en als je deze vraag stelt ben je dat niet) heb je juist goede apparatuur nodig om een goed resultaat te krijgen. Met goeie spullen is lassen ineens niet zo moeilijk meer. Je leert het sneller en krijgt er meer lol in, want je produceert gewoon een goeie las, in plaats van lelijk braadwerk wat binnen een jaar weer doorroest. Je ziet soms prutswerk zitten hoor, onder auto’s…
Is een goed lasapparaat te duur, dan kan je er samen met een ander misschien eentje kopen, of je huurt er een. Altijd beter dan een goedkoop prul kopen… dat verwijt je jezelf later. Overigens kunnen goedkope apparaten met losse fles nog best prettig lassen, alleen valt de duurzaamheid van die dingen soms wat tegen. Afbrekende nippeltjes, matig werkende draadtoevoer, dat soort dingen. Beetje voorzichtig mee omgaan dan heb je er toch lang plezier van.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
patje74 schreef:In de laatste advertentie staat; Gebruikt hiervoor draad gevuld met Gas
Iedereen heeft het maar over een draad gevuld met gas, maar volgens mij zit er een vloeimiddel in de draad (gebaseerd op borax) wat de metaaloxyden oplost waardoor het metaal beter vloeit.
dat was het inderdaad
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hetgeen ik wel het grootste nadeel vind aan halfautomaat lassen is dat je zo een verschrikkelijk harde las krijgt, vaak gebruik ik ook de gewone post met baget om het stuk eerst vast te punten, zit het niet perfect heb je het er snel af
maar inderdaad heb je bij carroserie werk eigenlijk een halfautomaat nodig
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
kijk hier eens; http://www.rustbuster.nl/ ze geven ook cursussen en leveren niet te dure lasapparaten die speciaal gechikt zijn voor plaatwerk. En reserveer alsjeblieft bij de aanschaf ook wat geld voor een goede brandblusser! Je zal niet de eerste zijn die zn garage ziet afbranden…....
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
robbie25cx schreef:kijk hier eens; http://www.rustbuster.nl/ ze geven ook cursussen en leveren niet te dure lasapparaten die speciaal gechikt zijn voor plaatwerk. En reserveer alsjeblieft bij de aanschaf ook wat geld voor een goede brandblusser! Je zal niet de eerste zijn die zn garage ziet afbranden…....
Ik kende de site, helaas worden de workshops in Veenendaal gegeven, voor mij is dat niet echt om de hoek…
Een brandblussen had ik eigenlijk al in mijn garage staan, al is het een kleintje. Gelukkig is de wagen volledig gedemonteerd als ik begin met het laswerk, dus het brandgevaar wat er is omdat er een benzinetank, bedrading of wat dan ook op het plaatwerk zit, is volledig afwezig.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
het probleem hoeft niet altijd bij de auto te beginnen, maar een wegrollende lasspetter die onder je kartonnen dozen vol met gedemonteerde onderdelen rolt….....