ZX1.4i schreef:Ok, de term dat het een vrijeslag motor is, kwam van Gerard Maas, hij zei dat hij het wel vaker had gezien dat de D-riem gebroken was zonder vervolgschade. De betreffende auto rijd weer prima, geen gekke geluiden, helemaal niets.
Ander vraagje, voor het meten van de cylinderinhoud middels het vullen van de cylinder met olie, kun je hiervoor LHM gebruiken? Dat is lekker dun en het ligt toch in mijn kofferbak, en ik vindt de kleur groen wel mooi
De vraag is meer dan: wat heb je liever in je cilinders…lhm of motorolie?
gr, Nico, die liever diesel door zijn aderen heeft stromen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ZX1.4i schreef:Ok, de term dat het een vrijeslag motor is, kwam van Gerard Maas, hij zei dat hij het wel vaker had gezien dat de D-riem gebroken was zonder vervolgschade. De betreffende auto rijd weer prima, geen gekke geluiden, helemaal niets.
Ander vraagje, voor het meten van de cylinderinhoud middels het vullen van de cylinder met olie, kun je hiervoor LHM gebruiken? Dat is lekker dun en het ligt toch in mijn kofferbak, en ik vindt de kleur groen wel mooi
tja welke v;oeistof je gebruikt is aan jezelf, maar houd er rekening meer dat het NA het onderzoekje even wat ellende geeft voor de cilinder weer normaal draaid.
ik denk dat ik een PB naar Oldenhage zou doen ,of hij tip’s of ideen heeft hoe uit te zoeken of het een 1,4 of 1,1 is.
mvgr wupke:die zou opteren voor licht verdunde motorolie met benzine.
ZX1.4i schreef:
Wat de injectie betreft? 1.1i spul zou in princiepe moeten werken op een (grotere) 1.4 motor.
Aangezien het injectie is, zal de lambda sonde de hoeveelheid ingespoten brandstof via de ECU bijregelen, de motor zal dus niet arm lopen. Als dat wel zo was dan hadden we behoorlijk witte bougies (arm mengsel) eruit moeten halen de laatste keer.
Hier ben ik het niet echt mee eens. De lambda aanpassing vind alleen plaats bij gelijke belasting. Bij gas geven en ook bij koude moto werkt de lambda aanpassing niet en worden voorgeprogrammeerde waarden uit de kenvelden gehaald. Een injectie als deze Bosch injectie en ook de magnettie marellie en solex phenix injectie (van de 1.9 monopoint) meten toerental gaklepstand (bij de bosch) en het verschil in absolute druk voor en na de gaklep (bij de magnettie en solex) en herleiden daaruit met vaste voorgeprogrameerde waarden hoeveel lucht er door de motor gaat. Zo;n injectie WEET dus niet ibj een andere motor dat bij een andere gasklepstand en toerental veel meer lucht door de motor gaat en past zijn mengsel dus niet aan. DE lambdaregeling kan dit in beperkte mate aanpassing met gelijke belasting, maar niet met gas bij geven. Ofwel: bij gasgeven loopt ie te arm of gaat zelfs bokken.
Injecties met luchtmassameter of luchtweger (zoals de BOsch multipoint injecties op de BX) meten geen gasklepstand, maar bepalen aan de hand van de stuwklep in de luchtmassameter hoevee lucht erdoor de motor gaat. ZOu je zo’n motor opboren of voorzien van een andere uitlaat of luchtfilter of andere nokkenas waardoor de motor meer lucht krijgt, dan past de injectie zich daar wel feilloos op aan, omdat ie ook echt lucht meet.
Een ander vies truukje is om de benzinedruk bij zo’n 1.4 motor (met 1.1 injectie) wat te verhogen zodat buiten de injectie om het verschil wordt bijegeregeld. Maar of dat echt zo fijn werkt?
Als de injectiecomonenten hetzelfde zijn bij de 1.1. en 1.4 (dus zelfde gasklephuis en injectiehuis) zou je misschien simpel af zijn door de ECU te wisselen.
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:
Wat de injectie betreft? 1.1i spul zou in princiepe moeten werken op een (grotere) 1.4 motor.
Aangezien het injectie is, zal de lambda sonde de hoeveelheid ingespoten brandstof via de ECU bijregelen, de motor zal dus niet arm lopen. Als dat wel zo was dan hadden we behoorlijk witte bougies (arm mengsel) eruit moeten halen de laatste keer.Hier ben ik het niet echt mee eens. De lambda aanpassing vind alleen plaats bij gelijke belasting. Bij gas geven en ook bij koude moto werkt de lambda aanpassing niet en worden voorgeprogrammeerde waarden uit de kenvelden gehaald. Een injectie als deze Bosch injectie en ook de magnettie marellie en solex phenix injectie (van de 1.9 monopoint) meten toerental gaklepstand (bij de bosch) en het verschil in absolute druk voor en na de gaklep (bij de magnettie en solex) en herleiden daaruit met vaste voorgeprogrameerde waarden hoeveel lucht er door de motor gaat. Zo;n injectie WEET dus niet ibj een andere motor dat bij een andere gasklepstand en toerental veel meer lucht door de motor gaat en past zijn mengsel dus niet aan. DE lambdaregeling kan dit in beperkte mate aanpassing met gelijke belasting, maar niet met gas bij geven. Ofwel: bij gasgeven loopt ie te arm of gaat zelfs bokken.
Injecties met luchtmassameter of luchtweger (zoals de BOsch multipoint injecties op de BX) meten geen gasklepstand, maar bepalen aan de hand van de stuwklep in de luchtmassameter hoevee lucht erdoor de motor gaat. ZOu je zo’n motor opboren of voorzien van een andere uitlaat of luchtfilter of andere nokkenas waardoor de motor meer lucht krijgt, dan past de injectie zich daar wel feilloos op aan, omdat ie ook echt lucht meet.
Een ander vies truukje is om de benzinedruk bij zo’n 1.4 motor (met 1.1 injectie) wat te verhogen zodat buiten de injectie om het verschil wordt bijegeregeld. Maar of dat echt zo fijn werkt?
Als de injectiecomonenten hetzelfde zijn bij de 1.1. en 1.4 (dus zelfde gasklephuis en injectiehuis) zou je misschien simpel af zijn door de ECU te wisselen.
ik ga er geen twistpunt van maken..
1-0 voor postma..
maar MM is nie mn pakkie an, fourbarrels wel, .
mvgr wupke
Re: AX Drama??? Hoop???, Nu met foto’s
kreazyV8wuppo schreef:niet om jullie op de feitjes te drukken, maar in het vervolg doen wat elke monteur (dient)te doen..
na vervangen van de D riem eerst HANDMATIG 1 of 2 VOLLEDIGE omwentelingen van de krukas.
Alle tips zijn welkom, en van je fouten moet je leren
Ik had de krukas ook handmatig gedraaid en toen de blokkeer pennen aangebracht ter controle of alles nog op tijd stond. Nog voordat ik het boutje eruit kon halen was ik effe afgeleid door iets en ben het daarna vergeten ops:
@Wupke, licht verdunde motorolie met benzine lijkt me wel wat.
Na de test de cylinder spoelen met bezine (dmv een spuit), kan ook geen kwaad.
schoonblazen met remmenreiniger en wat doorblazen met een pomp(fiets of bootpomp…
zou ik doen.
greets wupke
kreazyV8wuppo schreef:schoonblazen met remmenreiniger en wat doorblazen met een pomp(fiets of bootpomp…
zou ik doen.
greets wupke
Oeh, remmen reiniger
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:kreazyV8wuppo schreef:schoonblazen met remmenreiniger en wat doorblazen met een pomp(fiets of bootpomp…
zou ik doen.
greets wupkeOeh, remmen reiniger
jah, vluchtig goedje , wat ,als je eraan snuffelt hetzelvde effect heeft als snuiven aan lijm.
greets wupke
kreazyV8wuppo schreef:Simpele Ziel schreef:kreazyV8wuppo schreef:schoonblazen met remmenreiniger en wat doorblazen met een pomp(fiets of bootpomp…
zou ik doen.
greets wupkeOeh, remmen reiniger
jah, vluchtig goedje , wat ,als je eraan snuffelt hetzelvde effect heeft als snuiven aan lijm.
greets wupke
Ook altijd leuk: hoezo jouw brommer start niet?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
kreazyV8wuppo schreef:jah, vluchtig goedje , wat ,als je eraan snuffelt hetzelvde effect heeft als snuiven aan lijm.
Een vuurtje erbij houden :cry1
ZX1.4i schreef:kreazyV8wuppo schreef:jah, vluchtig goedje , wat ,als je eraan snuffelt hetzelvde effect heeft als snuiven aan lijm.
Een vuurtje erbij houden :cry1
Of voor de inlaat van een draaiende motor houden…Heb redelijk veel ervaring met kettingzaagmotoren
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Spannend, zal je meteen even mailen
AX Volcane 1400. Heerlijk
Overigens wat betreft geen rare geluiden… ALs we het dan over geluiden hebben het volgende…
Allereerst.. Als de motor wat warm is, hoor je ergens bij de distributie iets klapperen. Het lijkt alsof er een plastice kap klapperd. Maar dit hebben we al nagekeken en loopt allemaal vrij??
Verder nog iets irritatants. Als de motor warm is gaat hij echt zingen. Heel apart geluid wat echt uit het blok komt. Ik heb mij horen vertellen dat het je kleppendeksel kan zijn??
Verder rijd het prima, wat betreft het 1.1 en 1.4 is nog steeds de grote vraag idd. Terwijl ik een 1.1 er met gemak uitrijd. Sterker nog ook wel andere autotjes
Injectiehuis, kan je daar geen grotere injectroren inplaatsen? Of moet gewoon dat ding dan compleet vervangen worden..
Ik rijd overigens ook erg onzuinig. Bij de AXclub is een topic geopend waarin men verteld hoeveel men rijd ongeveer. Snelwegkilometers met een 1.4 moet rond de 1: 15 a 1:16 (met de grotere uitzonderingen)..
Ik red het net met 1:13.. Met dit koude weer rijd ik helemaal bagger… Nou vroeg ik me af… Stel dat het blok een 1.4 is (onderblok).. Injectie is van een 1.1.. Op moment dat ik echt gas ga geven, is het dan nie dat het injectiehuis als een bezetene benzinne erin gaat spuiten?? Dit ook omdat het blok grooter is? Of heeft dat er niets mee te maken ops: (Sorry wat cellen afgestorven van gister avond :zaad
AX Volcane 1400. Heerlijk
Mwa, andersom zou logischer zijn, als ik het goed gelezen heb op het AX forum.. Een 1.1 met 1.4 injectie zorg voor ietsie pietsie meer pk en een veeel hoger verbruik..(zelfde als de injectie weerstand verhogen)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Snelweg zegt niks als je constant 150+ rijdt
Ik haalde met de GT ook per uitzondering 1 op 14,5 in de zomer. En dat was dan als ik alleen snelweg had met max 130. In de stad reed ik altijd 1 op 12,5… En met de GTI heb ik niet beter gehaald dan 1 op 13,3 Maar ik vind het ook best moeilijk om altijd netjes 130 te rijden, vooral op saaie rechte lange stukken.
Maar goed, je moet gewoon een complete 1.4 hebben. Niet een halve. Al is het alleen maar voor het idee.