Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Heb nu een weekje een occassion V6, met regensensor.
Als je de de wisserhandel een klikje omhoog zet, zegt de boordcomputer netjes ‘automatsche wisserfunctie actief’ ofzoiets. Werkt prima. Laat de handel maar eeuwig in die stand staan denk ik dan.
Wil ik vanavond gaan rijden in de hoosbui, staat de handel nog steeds in de autowisstand, start ik de auto met kletsnatte voorruit, niks wissen.
Ok, ik wacht 30 seconden, tis tenslotte Franse electronica, nee hoor geen blad dat voor mijn ogen bewoog.
Vervolgens de handel weer naar de uitstand gebracht en daarna weer naar de autostand en toen begon de automaat weer keurig, snel, gewoon, interval, allemaal goed.
Is dit normaal ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Dit is volkomen normaal. Mij is verteld dat dit te maken heeft met eventuele ijsvorming op je voorruit. Wanneer het nl gevroren heeft, zitten je ruitenwisserbladen ook vastgevroren. En als de auto dan meteen zou gaan wissen zodra je de motor start is er kans op schade aan de wisserbladen/wissermotoren.
Vandaar de verplichting om het automatisch wissen iedere keer opnieuw aan te zetten.
Xsara_Coupe
Re: Regensensor niet actief na start.
Ronald_Xantia schreef:tis tenslotte Franse electronica,
Wat bedoel je daar in godsnaam mee ? :
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Hoort zo, zo werk het ook bij de xantia. Als de auto uit is geweest moet je de regensensor opnieuw activeren. Ook wel logisch anders zou ie ook kunnen beginnen als de wissels vastgevroren zitten of zo. Beveiliging dus. Bij afzetten motor, handel dus altijd weer in de 0 stand zetten
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Re: Regensensor niet actief na start.
Frenchie schreef:Ronald_Xantia schreef:tis tenslotte Franse electronica,
Wat bedoel je daar in godsnaam mee ? :
Tsja, als je dat niet weet rijdt je nog niet zo lang Frans
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Re: Regensensor niet actief na start.
zandvoorta schreef:Frenchie schreef:Ronald_Xantia schreef:tis tenslotte Franse electronica,
Wat bedoel je daar in godsnaam mee ? :
Tsja, als je dat niet weet rijdt je nog niet zo lang Frans
Dat klopt, ik ben pas in 1969 Citroën beginnen rijden
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Re: Regensensor niet actief na start.
Frenchie schreef:zandvoorta schreef:Frenchie schreef:Ronald_Xantia schreef:tis tenslotte Franse electronica,
Wat bedoel je daar in godsnaam mee ? :
Tsja, als je dat niet weet rijdt je nog niet zo lang Frans
Dat klopt, ik ben pas in 1969 Citroën beginnen rijden
gelukkig was er toen nog geen electronica, laat staan franse…
ZX-Cruiser schreef:Tja wel slordig dan dat ie niet vanzelf uit gaat maar dat je hem dus wel zelf eerst echt uit moet zetten.
Das wel weer typisch..
en wat bedoel je daarnu weer mee; als het niet regent wist ‘ie toch gewoon niet? wat nou slordig…
Dit is typische een voorbeeld van nuttige Franse electronica, waar de C5 vol mee zit. Je moet soms wel even de Franse logica volgen, maar dan heb je ook wat
@Ronald_Xantia
Houd wel de ogen bovenop de voorruit goed schoon, dus mocht je die mooie V6 waxen, haal dan ff met een ruitdoekje de wax weg.
BTW je kunt ook even de handel naar je toe trekken, na een paar druppels, daarna neemt de automaat het over.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: Regensensor niet actief na start.
kikker schreef:Frenchie schreef:zandvoorta schreef:Frenchie schreef:Ronald_Xantia schreef:tis tenslotte Franse electronica,
Wat bedoel je daar in godsnaam mee ? :
Tsja, als je dat niet weet rijdt je nog niet zo lang Frans
Dat klopt, ik ben pas in 1969 Citroën beginnen rijden
gelukkig was er toen nog geen electronica, laat staan franse…
Je hebt alle gelijk aan jou kant.
Ik hoop dan ook voor jou dat je nog steeds met een 2PK of een 4L rijdt :
- geen electronica whatsoever
- en zeker geen franse
Het zal voor sommigen misschien vreemd klinken, maar ik heb NOOIT problemen gehad met de franse technische snufjes (electronica, hydraulische ophanging, etc).
Het enige verschil tussen mijzelf en jullie is misschien .... dat ik de handleiding lees alvorens te kankeren ?
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Handleidingen heersen
negen pagina’s over de sleutel met afstandsbediening
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Handleidingen heersen
negen pagina’s over de sleutel met afstandsbediening
Moet je horen :
De afstandsbediening van mijn C5 deed het al niet meer na 3 jaar gebruik.
Ik dus heel boos ! Bah die Franse electronica - Wat een rotzooi.
Nooit ofte nooit nog een franse auto met al die klote franse electronica !
Toen ik de handleiding (uiteindelijk) las zag ik tot mijn groooooote verbazing dat het een een goed iedee is om het batterijtje één keer per jaar (of is het om de 2 jaar ?) te vervangen. Het is bovendien haarfijn uitgelegd hoe dat moet.
Ik heb dat gedaan en raadt eens - hij doet het weer.
Wat is die franse electronica toch slecht zeg - ik ben nog bozer dan voorheen - OP MEZELF!
Probeer dat ook eens .... het helpt hoor
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
QUOTE
Xsara_Coupe schreef:Dit is volkomen normaal. Mij is verteld dat dit te maken heeft met eventuele ijsvorming op je voorruit. Wanneer het nl gevroren heeft, zitten je ruitenwisserbladen ook vastgevroren. En als de auto dan meteen zou gaan wissen zodra je de motor start is er kans op schade aan de wisserbladen/wissermotoren.
Vandaar de verplichting om het automatisch wissen iedere keer opnieuw aan te zetten.Xsara_Coupe
Het verplicht opnieuw aanzetten heeft hier niet zo veel mee te maken, op een bevroren ruit is de gehele ruitenwisser berekend, maar niet op wasstraten
@zx-cruiser
ik snap nog steeds niet wat je bedoelt :
Iets wat met opzet goed werkt is toch niet slordig
trouwens, de mistlampen of de achterruit verwarming werken precies zo
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik denk dat ik weet wat ZX-Cruiser bedoelt :
In plaats van een standenschakelaar (die niet vanzelf naar zijn 0-stand terugkeert) zou hij een moment-knop willen - zoals de knop om de ESP functie uit te zetten.
Indien je met draaiende motor de ESP-functie uitschakelt dan blijft die uit voor de rest van de rit.
Na het herstarten van de motor is de ESP-functie vanzelf terug ingeschakeld.
Volgens mij wil ZX-Cruiser hetzelfde voor het IN-schakelen van de automatische ruitenwissers.
Ik kan hem geen ongelijk geven, dat zou logischer geweest zijn.
De huidige manier van bedienen (standenschakelaar) doet echter niets af van het feit dat het een puike optie is. Ik vind het ook geen typisch franse en dus per definitie slordige of onbetrouwbare electronica.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Regensensor niet actief na start.
Frenchie schreef:Ronald_Xantia schreef:tis tenslotte Franse electronica,
Wat bedoel je daar in godsnaam mee ? :
De Fransen en zeker Citroen maken dingen nou eenmaal vaak dingen anders dan andere, behoord bij de charme.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Frenchie schreef:Ik denk dat ik weet wat ZX-Cruiser bedoelt :
In plaats van een standenschakelaar (die niet vanzelf naar zijn 0-stand terugkeert) zou hij een moment-knop willen - zoals de knop om de ESP functie uit te zetten.
En waar gaan we die knop weeral zetten zonder de handen
van het stuur te moeten nemen?
Nu zijn de wisserfuncties gecentraliseerd op 1 hendel
en kan je zien/voelen in welke stand, voor welke functie hij staat.
Aan een moment-knop kan je niet zien/voelen
of je’r al op gedrukt hebt, behalve op het moment zelf.
tja, zo’n “momentschakelaar” is dus waar ik al naar refereerde met de mistlampknop, maar de automatische wisserstand is de vervanging van de intervalstand en zit dus ook op de plaats waar je die verwacht.
Als je deze zou verbergen in een mistlamp-achtige draaiknop dan zou niemand hem vinden…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije