Ik kan misschien via-via voor een laag bedrag de koets van mijn Eend laten coaten. Dan wordt er op het kale staal een soort verf gespoten (dikke laag) wat er dan in een oven in gebrand wordt bij een temperatuur van ca. 300 graden. Ik heb eerder gecoat spul gezien (geen koetsen!) en dat zit er erg goed op. Het is net alsof het geplastificeerd is en dat die laag ‘plastic’ dan ook nog op het staal geplakt zit. Ik ben er van overtuigd dat het een erg goed anti-roest middel is (er komt geen lucht bij het metaal), maar ben bang dat alles krom trekt door de hitte (300 graden). Dus, is het laten coaten van mijn koets een goed idee ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mits je de koets zeer goed schoon kan krijgen (stralen misschien?) lijkt het mij een goed idee. Is dit een soort poedercoaten, wat ze ook met velgen doen?
En wat gaat dat kosten eigenlijk, welllicht is het voor mij ook een idee als ik de koets er toch af heb. (ik zie al een onderhandelingmogelijkheid; 2 voor de prijs van 1,5??? We zijn immers arme eendrijders )
De prijs was voor een chassis, maar coaten kan je niet in holle ruimtes doen, dus dan maar ‘gewoon’ een gegalvaniseerd chassis (mits dat mag van de RDW). Overigens was de prijs zo laag, dat ik niet denk dat ik daar moet gaan onderhandelen.
Het enige waar ik mee zit is of de koets dat wel kan hebben (kromtrekken en dergelijke).
Schijt aan originaliteit.
las er een paar verstevigingen in….
Ja, maar als ik die er dan weer uit haal, heb ik blank staal. Tenzij ze er probleemloos in kunnen blijven zitten. En je zit met het probleem waar de verstevigingen dan moeten komen.
Schijt aan originaliteit.
Jah inderdaad mooi procedé...maar zoals al aangegeven gaan diverse delen in de koets kromtrekken waaronder de voorste driehoekjes en zijkanten van de koets…
Dit wordt overigens wel gedaan bij koetsen ..geheel gestraald en dan coaten…let wel..dat deze koetsen naderhand veel plamuurwerk met zich meebrengen…conclusie..
leuk maar het is het 1 of het ander.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Gisteravond op discovery channel wezen kijken naar “a car is reborn”, waar ze een auto van zijn lak gingen ontdoen met een compressor met hele kleine dunne plastic vezeltjes, zodat je alleen nog maar kaal metaal ziet. Volgens mij is het wel een prijzige (en stoffige) ingreep, maar het resultaat is wel echt totaal kaal metaal. Daarna gingen ze het metaal inspuiten, met een bepaald goedje wat ervoor zorgt dat de vocht van het metaal verdwijnt, zodat er geen roest onder de lak komt te zitten.
LET WEL OP! In het programma kwamen ze er wel achter dat als je de auto van zijn lak ontdoet, je grote kans hebt ernstige plekken plamuur te vinden, wat daar ook het geval was. Erg slordig laswerk etc. gewoon weggeplamuurt, en niet een beetje maar ontzettend veel. Wat van tevoren er perfect uitzag, is naderhand toch een (groot) probleem.
Na het kaalmaken van het metaal wordt hij eerst gezandstraalt, alleen moet je daarbij uitkijken dat je niet te dicht op het metaal gaat zitten, want dan heb je kans dat het gaat bobbelen (door de hitte) of dat je door het metaal gaat. En dit was een auto met duidelijk dikker metaal dan de eend .
Daarna zou hij moeten worden gespoten, maar daar heb ik verder niets over gezien.. ik denk dat dit in een volgende aflevering te zien is in “a car is reborn”.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk wel herhaald worden, want daarvan staat discovery channel wel bekend…
Frank Dekkers
Kromtrekken dus, joepie
Feest gaat niet door dus.
Schijt aan originaliteit.
naja ..je slaat het zo weer terug toch?
of heeft de koet in vorig leven al het enige meegemaakt wat betreft plamuur enz?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Tis meer plamuur dan staal En terugslaan lijkt me niet haalbaar omdat de koets uit zichzelf krom trekt. Dan zal alles wat je recht slaat ook zo weer terug ‘ploppen’. En als die theorie niet klopt: het wordt er niet mooi strak van ...
Schijt aan originaliteit.
oftewel…conclusie Niet doen.
Eén maal ander maal…zaak gesloten
Citroen rolls better then a Rolls!!
bij poedercoaten moeten alle resten verf ervanaf voor een goed resultaat, bijvoorbeeld stralen(warm) In combinatie met die bakoven van 300 graden is dat niet zo bevordelijk voor groot plaatwerk of een complete koets. En door die oven komt er uit alle felsnaadjes alle oude coating en kitresten sijpelen, wat ook niet bevordelijk is voor het eindresultaat.
conclusie; poedercoaten is minder geschikt voor grote oppervlaktes plaatwerk, maar uitstekend geschikt voor bijvoorbeeld draagarmen, scharnieren, velgen etc….
De lak wordt er echt ingebakken en hecht ook uitstekend in alle porien van het metaal, zodat je daar (mits zeer goed roestvrij gemaakt) nooit meer roest ziet. De lak is zo hard dat als je met een sleutel uitschiet er niet zo makkelijk een stuk van af springt. In veel kleuren leverbaar, en zit je kleur er niet bij, is het een uitstekende basis om daar over heen te spuiten.
poedercoaten gaat op basis van elektrisch geladen deeltjes, die dan als het ware “magnetisch” kleven aan je object.
daarom kun je wel “plamuren” maar dan moet je het met tin of zink doen zoals vroeger in de schade herstel werd gedaan.
dit even offtopic want ik bent het ermee eens dat een eend geen juist object is om te poedercoaten
CX GTi Turbo 2 - All Black