1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
olie icm. XUD9
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 13 september 2005 10:59 PM

Aloha,
Ik merk dat m’n xud blok nu het warmer is buiten m’n xud9 blok iets meer lijkt te zweten.
Nu heb ik voor m’n volgende olie wissel shell 10w40 olie staan. Citroën heeft voor m’n bx 15w40 opgegeven. (wellicht was er toen geen 10w40 ofzoow)
Nu lijkt mij de 10w40 dunner dan de 15w40 zou het verstandig zijn gewoon te gaan proberen of zal ik met iemand proberen te ruilen die 15w40 heeft?

Rien

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 september 2005 11:01 PM
  [ # 1 ]

Nou mij valt het ook op hoor mijn K1H blokje begint ook te zweten Confused

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 13 september 2005 11:05 PM
  [ # 2 ]

Re: olie icm. XUD9

10W40 is net zo dik als 15W40.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 14 september 2005 12:25 AM
  [ # 3 ]

In warme toestant is 10w40 dunner!!

Wat voor de W staat is de viscositeit bij warme motor.
Wat na de W staat is de viscositeit bij koude motor.

Bovendien is 10w40 halfsyntetisch, en 15w40 mineraal

Als Citroen voorschrijft 15W40, en je blok zweet bij 10W40, dan is de olie dus te dun.

Gewoon lekker 15W40 erin doen.

Test

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 september 2005 12:29 AM
  [ # 4 ]

Ze zijn beide even dik in warme toestand. Het getal voor de ‘W’ geeft de viscositeit van de koude olie aan, dus bij de start. Het getal 40 is bij beide gelijk, dus dezelfde viscositeit als de motor draait/warm is.

15W40 is zeker NIET synthetisch, hooguit halfsynthetisch, maar vaak mineraal. Je zou 10W40 kunnen preferen in de winter om het starten wat te vergemakkelijken. Maar verder is er nauwelijks verschil.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 14 september 2005 12:44 AM
  [ # 5 ]

Ik moet me maar even schamen Surprisedops:  Surprisedops:
Heb het even opgezocht. Ik dacht dat die getallen in viscositeit uigedrukt werden. Worden in SAE waarden uitgedrukt. 40 is inderdaat de warme toestand.

Test

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 14 september 2005 02:28 PM
  [ # 6 ]

Voor mijn XUD9 is officieel 10W40 opgegeven….. Heel apart.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 14 september 2005 03:36 PM
  [ # 7 ]

Bij mijn vorige BX zweette sowieso elke pakking die er kon zweten olie maar ik heb wel destijds de olie vervangen van 10w40 naar 15w40, dit hielp wel een aardig eind in het olieverbruik dus misschien een tip!

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 14 september 2005 10:21 PM
  [ # 8 ]

klopt, bij ,motoren met hoge kilometerstanden word het ook vaak aangeraden 15w40 te gebruiken ipv 10w40.
dit gaat inderdaad het olieverbruik tegen, doordat het wat dikker blijft.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 14 september 2005 10:39 PM
  [ # 9 ]

Dat begrijp ik niet,
Dat maakt dan toch niet uit in warme toestand, de olie is dan toch even dik?

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 14 september 2005 10:59 PM
  [ # 10 ]

tsja wat is nu wijsheid? ik heb de 10w40 half syntheet staan maar als jullie ervaringen 15w40 als beter naar voren laten komen dan probeer ik wel te ruilen of koop andere.

Rien

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 september 2005 01:22 AM
  [ # 11 ]
KuikenXXL schreef:

tsja wat is nu wijsheid? ik heb de 10w40 half syntheet staan maar als jullie ervaringen 15w40 als beter naar voren laten komen dan probeer ik wel te ruilen of koop andere.
Rien

Het verschil zal niet zo groot zijn; ik heb zelf met een zwaar lekkend blok rondgereden en daarbij ook geexperimenteerd; het lekte of het lekte. De olie die je hebt is de goede soort, ik zou mijn aandacht richten op de oorzaak van de lekkage, bijv. een uitgelubberde nokkenaskeerring of een verhardde klepdekselpakking.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 15 september 2005 01:39 AM
  [ # 12 ]
Phritz schreef:

Dat begrijp ik niet,
Dat maakt dan toch niet uit in warme toestand, de olie is dan toch even dik?

Het eerste kwartier is je motor nog niet op bedrijfstemperatuur. Dan telt dat eerste getal.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 september 2005 01:42 AM
  [ # 13 ]
Handjes schreef:
Phritz schreef:

Dat begrijp ik niet,
Dat maakt dan toch niet uit in warme toestand, de olie is dan toch even dik?

Het eerste kwartier is je motor nog niet op bedrijfstemperatuur. Dan telt dat eerste getal.

Je _zou_ met een dikkere olie (koude waarde) hopen dat je, igv onherstelbare lekkage, iets minder lek/verbruik hebt bij koude motor. Want dáár gaat het vaak om; zodra de motor warm is, blijft het allemaal wel droog.  Maar ik merkte het verschil nie echt; er zat bij mij een lekje in de kopdichting door een beschadiging van het onderblok (bleek bij sloop: oorzaak: ooit onzorgvuldig vervangen koppakking).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 september 2005 02:28 AM
  [ # 14 ]

Mijn Xantia met XUD9 blok (1.9D) rijdt prima op 10W40, nergens last van lekkage of zweten, er wel enig olieverbruik, c.a. 0,5L per 10.000km.
Het olie verbruik zal ongetwijveld aan het weer liggen, mijn ZX verbruikte in de winter minder dan in de zomer, daar gooide ik altijd 10W40 in.

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 17 september 2005 11:08 AM
  [ # 15 ]

Tsja met name toen het buiten warm was zweette het blok wat, maar het olieverbruik is minder dan 1 liter op 10.000km dus echt lek is er volgens mij niet echt iets. Het viel mij gewoon op dat het weer van grote invloed is. Normaal hangt er een druppel olie aan de carterplug die als ik hem wegveeg er weer na een dag zit. Op zich vind ik dat nog geen probleem.
Het gaat mij er gewoon om dat ik met name erin gooi wat het best is voor m’n blok, vandaar dat ik het vraag. Het zweetten vind ik wel best zo.
Ik heb nu diverse mensen gehoord die toch gewoon op 10w40 rijden en andere zeggen gewoon aan te houden wat er in het boekje staat.
Ik denk dat ik gewoon maar eens ga experimenteren.

Rien

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook