![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Aloha,
Ik merk dat m’n xud blok nu het warmer is buiten m’n xud9 blok iets meer lijkt te zweten.
Nu heb ik voor m’n volgende olie wissel shell 10w40 olie staan. Citroën heeft voor m’n bx 15w40 opgegeven. (wellicht was er toen geen 10w40 ofzoow)
Nu lijkt mij de 10w40 dunner dan de 15w40 zou het verstandig zijn gewoon te gaan proberen of zal ik met iemand proberen te ruilen die 15w40 heeft?
Rien
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Nou mij valt het ook op hoor mijn K1H blokje begint ook te zweten
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_145.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: olie icm. XUD9
10W40 is net zo dik als 15W40.
In warme toestant is 10w40 dunner!!
Wat voor de W staat is de viscositeit bij warme motor.
Wat na de W staat is de viscositeit bij koude motor.
Bovendien is 10w40 halfsyntetisch, en 15w40 mineraal
Als Citroen voorschrijft 15W40, en je blok zweet bij 10W40, dan is de olie dus te dun.
Gewoon lekker 15W40 erin doen.
Test
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_145.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ze zijn beide even dik in warme toestand. Het getal voor de ‘W’ geeft de viscositeit van de koude olie aan, dus bij de start. Het getal 40 is bij beide gelijk, dus dezelfde viscositeit als de motor draait/warm is.
15W40 is zeker NIET synthetisch, hooguit halfsynthetisch, maar vaak mineraal. Je zou 10W40 kunnen preferen in de winter om het starten wat te vergemakkelijken. Maar verder is er nauwelijks verschil.
Ik moet me maar even schamen ops:
ops:
Heb het even opgezocht. Ik dacht dat die getallen in viscositeit uigedrukt werden. Worden in SAE waarden uitgedrukt. 40 is inderdaat de warme toestand.
Test
Voor mijn XUD9 is officieel 10W40 opgegeven….. Heel apart.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Bij mijn vorige BX zweette sowieso elke pakking die er kon zweten olie maar ik heb wel destijds de olie vervangen van 10w40 naar 15w40, dit hielp wel een aardig eind in het olieverbruik dus misschien een tip!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
klopt, bij ,motoren met hoge kilometerstanden word het ook vaak aangeraden 15w40 te gebruiken ipv 10w40.
dit gaat inderdaad het olieverbruik tegen, doordat het wat dikker blijft.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Dat begrijp ik niet,
Dat maakt dan toch niet uit in warme toestand, de olie is dan toch even dik?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
tsja wat is nu wijsheid? ik heb de 10w40 half syntheet staan maar als jullie ervaringen 15w40 als beter naar voren laten komen dan probeer ik wel te ruilen of koop andere.
Rien
KuikenXXL schreef:tsja wat is nu wijsheid? ik heb de 10w40 half syntheet staan maar als jullie ervaringen 15w40 als beter naar voren laten komen dan probeer ik wel te ruilen of koop andere.
Rien
Het verschil zal niet zo groot zijn; ik heb zelf met een zwaar lekkend blok rondgereden en daarbij ook geexperimenteerd; het lekte of het lekte. De olie die je hebt is de goede soort, ik zou mijn aandacht richten op de oorzaak van de lekkage, bijv. een uitgelubberde nokkenaskeerring of een verhardde klepdekselpakking.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_145.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Phritz schreef:Dat begrijp ik niet,
Dat maakt dan toch niet uit in warme toestand, de olie is dan toch even dik?
Het eerste kwartier is je motor nog niet op bedrijfstemperatuur. Dan telt dat eerste getal.
Handjes schreef:Phritz schreef:Dat begrijp ik niet,
Dat maakt dan toch niet uit in warme toestand, de olie is dan toch even dik?Het eerste kwartier is je motor nog niet op bedrijfstemperatuur. Dan telt dat eerste getal.
Je _zou_ met een dikkere olie (koude waarde) hopen dat je, igv onherstelbare lekkage, iets minder lek/verbruik hebt bij koude motor. Want dáár gaat het vaak om; zodra de motor warm is, blijft het allemaal wel droog. Maar ik merkte het verschil nie echt; er zat bij mij een lekje in de kopdichting door een beschadiging van het onderblok (bleek bij sloop: oorzaak: ooit onzorgvuldig vervangen koppakking).
Ich bin ein Breaker
Mijn Xantia met XUD9 blok (1.9D) rijdt prima op 10W40, nergens last van lekkage of zweten, er wel enig olieverbruik, c.a. 0,5L per 10.000km.
Het olie verbruik zal ongetwijveld aan het weer liggen, mijn ZX verbruikte in de winter minder dan in de zomer, daar gooide ik altijd 10W40 in.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Tsja met name toen het buiten warm was zweette het blok wat, maar het olieverbruik is minder dan 1 liter op 10.000km dus echt lek is er volgens mij niet echt iets. Het viel mij gewoon op dat het weer van grote invloed is. Normaal hangt er een druppel olie aan de carterplug die als ik hem wegveeg er weer na een dag zit. Op zich vind ik dat nog geen probleem.
Het gaat mij er gewoon om dat ik met name erin gooi wat het best is voor m’n blok, vandaar dat ik het vraag. Het zweetten vind ik wel best zo.
Ik heb nu diverse mensen gehoord die toch gewoon op 10w40 rijden en andere zeggen gewoon aan te houden wat er in het boekje staat.
Ik denk dat ik gewoon maar eens ga experimenteren.
Rien