1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Zuiniger rijden met o.a aceton !
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 15 september 2005 01:56 AM

Op een ander forum las ik het volgende:

even een vrije vertaling van deze site

De volledige verdamping van brandstof is verre van perfect in de auto’s en de vrachtwagens van vandaag. Een bepaalde hoeveelheid overblijvende brandstof in de meeste motoren blijft vloeibaar in de hete kamer. Volledig worden verbrand, moet de brandstof volledig worden gelaten verdampen. De spanning van de oppervlakte stelt een hindernis voor verdamping voor.

Bijvoorbeeld kan de energiebarrière van oppervlaktespanning water soms dwingen om 300 graden van Fahrenheit te bereiken alvorens het laat verdampen.

Zo ook met benzine. Het aceton vermindert drastisch de oppervlaktespanning. De meeste brandstofmolecules zijn traag met betrekking tot hun natuurlijke frequentie. Het aceton heeft een inherente moleculaire trilling die “omhoog” de brandstofmolecules beweegt, om de oppervlaktespanning te breken.

Dit resulteert in een volledigere verdamping met andere factoren die het zelfde blijven. De volledigere verdamping betekent minder verspilde brandstof, vandaar de verhoogde gasafstand in mijlen van de verhoogde thermische efficiency.

Die bovenmatige brandstof werd vroeger verspild voorbij de ringen of stuurde de zuigbuis maar wanneer gemengd met aceton wordt het gebrand, hoewel de motor nog denkt het recht gas in werking stelt.

Ik zit er over te denk en ook wat aceton in m’n tank te gieten. Maar zou het schadelijk kunnen zijn ?

Link naar een engelstalige site hier over

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 september 2005 02:49 AM
  [ # 1 ]

Ik zou het maar niet doen, 100% Aceton is als oplosmiddel velen malen agressiever dan benzine, volgens mij zelfs nog agressiever dan Thinner. Het zou me niets verbazen als het de vulpijp opvreet voor het in de tank terecht komt, de rest van het brandstofsysteem zal het ook niet lekker vinden.

Mocht je het toch geheel op eigen risico willen proberen, neem dan niet het flesje van de drogist/apotheek, dat is niet 100% zuivere Aceton.

De website vermeld dat Aceton het minst giftige oplosmiddel is klopt absoluut niet, het spul is niet voor niets ingedeeld bij de verdacht kankerverwekkende stoffen.

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 15 september 2005 11:53 AM
  [ # 2 ]

als bepaalde plastics in aanraking komen met aceton, dan kan je voelen dat ze plakkerig zijn, er is dan een laagje aangetast (kan je gewoon proberen). ik weet niet precies welke soorten het zijn, ik vermoed vooral de hardere soorten (een handvat van een gedore schroevendraaier heeft dat bijvoorbeeld weet ik uit ervaring).
het verhaal zal verder wel kloppen, maar ik ben het ook eens met ZX1.4i dat aceton bepaald niet ongevaarlijk is. er zitten een hoop mensen thuis met wat een aceton vergiftiging heet (schilders etc.).
probeer het eens als je een auto tegenkomt die toch opgegeven is, als je het persé wilt, ik zou het niet in mijn tank willen hebben voor er allerlei officiële berichten komen dat het ècht heel erg veel beter is.
heleen.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 15 september 2005 12:13 PM
  [ # 3 ]

aceton is toch net zoiets als thinner?

Dan smelt in no time je benzinetank of leidingen weg. zou het maar niet doen Shocked

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 942

Gepost: 15 september 2005 12:15 PM
  [ # 4 ]

Ik zou sowieso eerst buiten de tank willen proberen wat er gebeurd als je aceton bij benzine gooit. Geloof in ieder geval niet zomaar iets wat op internet staat. Er staat namelijk een hoop onzin geschreven.

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 15 september 2005 12:45 PM
  [ # 5 ]

ik zou ook maar erg oppassen voor je tank
verder is aceton enkel goed voor je carb te reinigen

ook wel een dure oplossing om minder te verbruiken, wat staat de aceton? 4€/liter?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 480

Gepost: 15 september 2005 04:21 PM
  [ # 6 ]

idd, tank, slangen etcetera kunnen niet tegen aceton. NIET doen.

Het rubber van de slangen lost van binnenuit op en verstopt van alles.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 15 september 2005 05:01 PM
  [ # 7 ]

Het aceton vermindert drastisch de oppervlaktespanning. De meeste brandstofmolecules zijn traag met betrekking tot hun natuurlijke frequentie. Het aceton heeft een inherente moleculaire trilling die “omhoog” de brandstofmolecules beweegt, om de oppervlaktespanning te breken.

Sorry, maar iedereen die een beetje natuurkunde heeft gehad weet dat deze verklaring klinkklare onzin is. Een “inherente moleculaire trilling”???

Oppervlaktespanning kun je ook met Dubro breken, daar heb je geen aceton voor nodig…

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 480

Gepost: 15 september 2005 06:08 PM
  [ # 8 ]

Good catch… nu je het zegt… Smile

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 september 2005 11:38 PM
  [ # 9 ]
Robin schreef:

Oppervlaktespanning kun je ook met Dubro breken, daar heb je geen aceton voor nodig…

Dan maar een fles Dreft ofzo in je tank gooien Wink
Op de TV zeggen ze altijd Dreft gaat langer mee gaat Laughing

De carb, injectiehuis of andere motor delen kun je het beste met remmenreiniger schoonmaken, Thinner of Aceton zijn te agressief.
Afgezien dat Aceton verdacht kankerverwekkend is, tast het net als de meeste oplosmiddelen het zenuwstelsel aan.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 16 september 2005 11:23 PM
  [ # 10 ]

Ik gooi niet m’n hele tank vol met aceton Wink Het is maar 0,15%. Dat is zo weinig, dat ik niet zo heel bang ben voor opgeloste benzineleidingen. Tevens is de prijs van aceton te verwaarlozen als m’n Eend daardoor 10% zuiniger rijdt.

Ik ben toe aan een chassiwissel, dan gaat toch de tank er onder weg. Dan kan ik gelijk goed kijken waar m’n benzineleiding loopt (sterker nog: die zal ik zelf opnieuw aan het chassis moeten hangen!), dus als het mis gaat, weet ik waar ik wezen moet om de hele zooi te vervangen. Okee, dan heb ik wel ‘even’ nieuwe leidingen nodig, en ook een nieuwe tank, maar ik vermoed dat de motor het wel vreet.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 25 september 2005 04:11 PM
  [ # 11 ]
Robin schreef:

Haha, straks is half nederland aan het bellenblazen op ‘s lands wegen Laughing

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 25 september 2005 04:17 PM
  [ # 12 ]

Zou je de oppervlakte spanning van brandstof kunnen breken met remmenreiniger? Confused

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 25 september 2005 04:29 PM
  [ # 13 ]
Robin schreef:

Het aceton vermindert drastisch de oppervlaktespanning. De meeste brandstofmolecules zijn traag met betrekking tot hun natuurlijke frequentie. Het aceton heeft een inherente moleculaire trilling die “omhoog” de brandstofmolecules beweegt, om de oppervlaktespanning te breken.

Sorry, maar iedereen die een beetje natuurkunde heeft gehad weet dat deze verklaring klinkklare onzin is. Een “inherente moleculaire trilling”???

Hmmm zou dit niet gewoon resonantie zijn, wat elk stofje wel degelijk heeft? Ik zeg niet dat het verhaal waar is hoor, maar het is wel interessant om het eens nader te bekijken. En als 0,15% aceton al zo’n effect kan hebben (wat ik nog niet uitsluit), zou iets soortgelijks dan niet in de premium benzines zitten die tegenwoordig als zuiniger worden aangeboden? Zuiver chemisch is het wel boeiend, maar als het klopt, is het denk ik niet nieuw… en zou het mij niet verbazen als het al een van de additieven van benzine is…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 25 september 2005 04:47 PM
  [ # 14 ]

Trouwens,

Zeep zoals Dreft dat ook is breekt idd de oppervlaktespanning van het water. Wel zo prettig, want dan kan het zeep tenminste bij het vuil komen en wordt niet gehinderderd door de oppervlaktespanning van het water.

Het feit dat het goed bij water werkt (in het geval van Dreft) hoeft wat mij betreft nog niet te betekenen dat het bij een chemisch heel andere stof zoals benzine ook werkt. Benzine lost bijv. niet eens op in water, het is dus best verschillend in die zin.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 05 november 2005 06:02 AM
  [ # 15 ]

grumpff.

verhaal is gebasseerd op carburateurs.
hedendaagse injectie motoren hebben weinig vandoen met dat viscositeits verhaal.

daarnaast kun je exact hetzelvde bereiken met methanol, maar dat hoef je zelf ook al niet meer te doen, want die nieuwe groene benzine heef dat al.

iets wat ik veel spannender vind, en ridiculebelachelijke onzin van vadertje staat.
waarom rijden we nog niet op methanol, net zoals in brazillie, alle kevers en dergelijke rijden daar al een decennia of wat op alcohol.
schoner en goedkoper.
of lopen we dan weer accijns mis?

maw, het is er al, en we kunnen het al, maar shell bp texaco en balken ellende houden het tegen.

sterker,, wist je dat je in overtreding bent ,als je andere brandstof dan op je kenteken staat gebruikt !!
ja dus, en ook nog een vette boete kan je ermee krijgen. vanaf 150 euro en hoger.

greets van wupke: al langer bezig met rare brandstoffen .. Wink

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook