2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Zuiniger rijden met o.a aceton !
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 november 2005 10:18 AM
  [ # 16 ]
kreazyV8wuppo schreef:

greets van wupke: al langer bezig met rare brandstoffen .. Wink

Zou je daar eens wat meer over willen vertellen?

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 05 november 2005 12:26 PM
  [ # 17 ]
metro2005 schreef:

aceton is toch net zoiets als thinner?

Dan smelt in no time je benzinetank of leidingen weg. zou het maar niet doen Shocked

paso schreef:

ik zou ook maar erg oppassen voor je tank (...)

web schreef:

idd, tank, slangen etcetera kunnen niet tegen aceton. NIET doen.

Wat een onzin jongens! :neenee
Vulpijp en tank zijn gemaakt van polyetheen (PE) of polypropeen (PP) en dat zijn beide ONoplosbare plastics! Ze zijn derhalve ook niet lijmbaar (wel lasbaar). PE is het plastic waarvan de fles is gemaakt waarin je bijv. thinner koopt.
Als vulpijp en tank van oplosbaar plastic waren gemaakt dan zouden ze door de in benzine aanwezige stoffen ook opgelost worden.
Een voorbeeld van een goed oplosbaar plastic is styreen (bekend van het koffiebekertje en roerstaafje). Gooi daar maar eens een scheutje benzine in en ga roeren met het staafje…
Dit acetonverhaal kom ik ook tegen voor diesel en plantaardige olie. Het gaat niet om pure aceton stoken maar slechts 1 tot 10 volumepromille (0,1 - 1%Vol) . Daar gaan je rubbers vast niet van kapot laat staan dat het vulpijp of tank aantast.

sans-pareil schreef:

... en zou het mij niet verbazen als het al een van de additieven van benzine is…

Dat denk ik dus ook.  Wink

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 05 november 2005 01:44 PM
  [ # 18 ]

Ik denk dat het met dezee hoeveelheden Aceton ook wel meevalt met dat oplosen van delen van je auto. Een ding waar corrossie wel meespeelt is met methanol als brandstof. Er is ooit eens een kleine testvloot van GMC auto’s geweest die er op reden. Daar moest de kwaliteit van de benzineleidingen wel herzien worden omdat de methanol zo corrosief was. Er bleken RVS injectierails en dat soort dingen nodig te zijn. Bij ethanol heb je dat probleem dus niet! Maar goed, 1ml aceton per liter kan denk ik weinig kwaad, mocht je het willen proberen (hier kunnen geen rechten aan ontleend worden Wink).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 05 november 2005 06:10 PM
  [ # 19 ]

Dit stond toevallig vandaag in de krant ( Belgie).....
Op de link drukken ( duurt effe om te laden), dan de muispijl op de foto laten rusten en dan het “vergrotingsicoontje aanklikken (rechts onderaan)
Het gaat hier toevallig ook om een Berlingo diesel ( ik denk de 1.9D)
Lijkt toch te helpen…..
Ik ga het in elk geval testen op mijn Partner 1.9D….


Greetz Cool
BIG Charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 07 november 2005 01:26 PM
  [ # 20 ]

Succes met het onderzoek. Ben razend benieuwd. Ga zelf in combinatie met plantaardige olie een proef nemen. Er wordt geclaimd dat het naast rendementsverbetering ook vermindering van BBQgeur oplevert. Dat wil ik onderzoeken.
BBQ :fijnsturen

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 november 2005 11:52 AM
  [ # 21 ]

Misschien ga ik het ook eens proberen. op 50 liter is het dus 10ml-16ml aceton als ik het goed heb (0,02%-0,033% of 1 op 5000-3000). Ik begin met de Gti, kijken of het effekt heeft. Moet haast merkbaar zijn, normaal rijdt dat ding 1 op 8.5.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 november 2005 03:32 PM
  [ # 22 ]

Heb aceton gehaald en gisteren voor het eerst in de tank erbij gegooid, ongeveer 50cc, voor 68 liter dus.


Het kan verbeelding zijn, maar het lijkt er op dat ie al beter loopt…

Tip 1 als je het gaat doen, gebruik geen injectiespuit met zo’n rubber dichting… dat lost namelijk zo’n beetje direkt op Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 november 2005 03:41 PM
  [ # 23 ]
sans-pareil schreef:

Heb aceton gehaald en gisteren voor het eerst in de tank erbij gegooid, ongeveer 50cc, voor 68 liter dus.


Het kan verbeelding zijn, maar het lijkt er op dat ie al beter loopt…

Tip 1 als je het gaat doen, gebruik geen injectiespuit met zo’n rubber dichting… dat lost namelijk zo’n beetje direkt op Smile.

als je er bvb. C2I van Marly in gooit voel je het ook direct Confused

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 04 december 2005 08:51 PM
  [ # 24 ]
sans-pareil schreef:

Heb aceton gehaald en gisteren voor het eerst in de tank erbij gegooid, ongeveer 50cc, voor 68 liter dus.

Daarmee zit je op 50:68000=0,73 volumepromille. Als ik het diagram op een zekere Amerikaanse site moet geloven en goed gerekend heb, zit je het gunstigst tussen de 1,7 en 2,8 volumepromille.

sans-pareil schreef:

Het kan verbeelding zijn, maar het lijkt er op dat ie al beter loopt…

Die verbeelding had ik ook al. Ik ben dom geweest, want ik had eerst de onsteking gerepareerd en daarna de acetonmix (1,5 promille) erin gekiept. Zo had ik geen gegevens over verbruik zonder aceton. Toen ik deze tank had leeg gereden en er gewone benzine had ingegooid,  kreeg ik de indruk dat de respons op het gaspedaal wat flauwer was.
Ondertussen wat meer gereden en gemeten en rijd nu weer op aceton mix (2,0 promille). Op gewone benzine kwam ik niet veel verder dan 98km op 10 liter en nu op 10 l aceton mix heb ik reeds 120km afgelegd (and still going…).  [edit]uiteindelijk 165km (zat wel wat meer snelweg bij)[/edit]
Er moet nog wel wat gebeuren aan de motor, want 1 op 10 voor een BX14i vind ik wat te dorstig. Volgens mij komt 1 op 14 eerder, zeker als ik mijn best doe zuinig te rijden.

sans-pareil schreef:

Tip 1 als je het gaat doen, gebruik geen injectiespuit met zo’n rubber dichting… dat lost namelijk zo’n beetje direkt op Smile.

Nou, dat valt wel een beetje mee hoor. Ik gebruik ook een standaard injectiespuit van PE met een neopreen afdichting op de plunjer. Na een uur inwerking van aceton is er geen noemenswaardige oplossing waarneembaar. Hoogstens leek het neopreen uiterst gering ietwat glibberig af te geven. Dit kan natuurlijk nieuwigheid zijn. Voor de zekerheid haal ik hem na gebruik toch even uit elkaar (ook even het rubber van de plunjer af. Na een paar minuten is alle aceton vervlogen en kan de boel weer in elkaar.

Al met al zijn de eerste resultaten hoopgevend. Proef met diesel en/of PPO zit nog in de molen.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 04 december 2005 09:44 PM
  [ # 25 ]

Ik ben met mijn tweede tank van ongeveer 0,78 promille bezig, en de eerst was 1 op 8.43 wat aanzienlijk slechter is dan mijn normale gebruik, maar ik heb vrij veel stilstaand gedraaid en misschien hem ook wat meer op zijn staart getrapt dan normaal. Kortom, geen pijl op te trekken. Ik ga gewoon door en zal volgende keer iets meer aceton er in gooien. Mijn beste verbruik op de lange baan tot nu toe is iets van 1 op 10,7. Mocht ik daar op een gegeven moment boven gaan komen, dan geloof ik dat het wat doet Smile.

BX 14’s kunnen meestal de 1 op 15 wel halen geloof ik, dus pas als je daar bovenuit komt is er echt een indicatie dat het iets doet zou ik zeggen. Ik houd men hier op de hoogte.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 05 december 2005 09:26 PM
  [ # 26 ]

Ik moet toch echt eens de motor goed onder handen gaan nemen, want als ik de 1 op 10 nog maar net kan halen op gewone benzine dan is er iets mis. Ik verdenk bougies, -kabels, verdelerkap (alledrie op leeftijd) en het gasklephuis (valse lucht).
Nu heb ik steeds met 5 liter tegelijk getankt. De eerste gewone benzine die ik tankte was Shell euro95. Na nog geen 50 kilometer stond ik alweer stil. Ik had nog niet eens een nieuw voorraadje bij me. Gelukkig maar 1 km van de Q8. Die Q8 reut erin en daarmee kwam ik nog eens 50 km. Dat maakt grofweg 1 op 10.
Toen maar Total euro95 met 2 promille aceton erin getankt. Na 65km was de eerste 5 liter op. Ik rijdt nu al 70km rond met Shell euro95 met 2 promille aceton.
Door al dat geswitch van benzinemerken heb ik natuurlijk nog niet erg accuraat gemeten, aangezien de ene benzine de andere niet is. Ik kan natuurlijk ook niet garanderen dat de rijcondities steeds hetzelfde waren, dus van enige significantie is geen sprake. Toch valt alvast op dat ik met acetonmix meer kilometers haal dan met gewone peut.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 10 december 2005 02:40 AM
  [ # 27 ]

Eergisteren heb ik 90 kilometer gereden op 5 liter wittepompbenzine met 2,5 promille aceton. Dat is toch mooi 1 op 18. Nou was dit wel op de snelweg met vrijwel continu 90, afgezien van een paar keer even vlot ergens voorbij trappen.
Helaas heb ik hetzelfde kunstje niet op pure benzine geprobeerd, anders had ik mooi vergelijkmateriaal.
Mijn voorlopige conclusie ten aanzien van aceton bijmengen is: “Je kunt niet zeggen dat het niets uitmaakt.”

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 10 december 2005 11:39 AM
  [ # 28 ]

Hmmm, ik heb van een BX 1.4 eigenlijk nooit iets beter gehoord dan 1 op 16 ongeveer. Is toch een interessante indicatie. Ik ben nog niet door mij 2e tank met aceton heen. De eerste was 1 op 8.43 en gezien het stadse rijden en stilstaan met draaiende motor dat ik had gedaan viel me dat nog wel mee. Nog maar een paar tankjes doorgaan met meten om er iets zinvols uit te kunnen halen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 10 december 2005 08:41 PM
  [ # 29 ]

Ja,het liefst zou ik mijn brandstofleidingen naar het interieur halen en dan bij de voetenbak van de bijrijder een maatcilinder of een fles met maatstrepen fixeren en daarmee een paar dezelfde rondjes rijden, zodat zoveel mogelijk variabelen constant blijven. En dan een aantal metingen doen. Dan lijkt het al aardig op een rijdende laboratoriumopstelling. Maar juist omdat mijn eerste bevindingen zo hoopgevend zijn wil ik graag vaststellen wat werkelijk het effect is. Vervolgens kan ik met gewoon gebruik en volle tank het effect op lange termijn beoordelen. Mijn zusje rijdt dagelijks zo’n 60 kilometer en die gaat binnenkort ook acetonmix stoken. Ze is nu bezig met bijhouden wat het gemiddeld verbruik is op gewone benzine en straks gaat ze door met kilometrages bijhouden op aceton mix. Dit voor zolang het duurt, want ze wil toch liever diesel of gas gaan rijden.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 10 december 2005 08:43 PM
  [ # 30 ]

ik ben heel benieuwd hoe dat afloopt, pas met een rijdend lab of een constante meting over en vast traject komen er betrouwbare waarden.
kan niet wachten op de resultaten

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook