Ik vermoed trouwens dat mensen mij/ons hierin al zijn voorgegaan, om zo te komen tot de gegevens om die grafiek te maken die de verhouding aangeeft tussen acetonpromillage en rendementswinst. Nu zijn die tests in de USA uitgevoerd en zoals bekend is de benzine daar van slechtere kwaliteit. Bovendien zijn amerikaanse auto’s gemiddeld bijna de helft minder efficient dan europese of japanse wagens. Maar ik weet niet wat die verschillen betekenen voor implementatie van de gegevens in onze situatie. Ik vermoed dat naarmate het octaangetal van de gebruikte benzine hoger is, er minder aceton nodig is voor het gewenste effect. Dat zou dus inhouden dat we de waarden uit de grafiek naar beneden moeten bijstellen. Om daarover zekerheid te krijgen is er toch onderzoek met gecontroleerde proeven nodig.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jeroen_m schreef:Bovendien zijn amerikaanse auto’s gemiddeld bijna de helft minder efficient dan europese of japanse wagens.
voor een oude amerikaan komt het vast in de richting…
maar denk dat voor een nieuwe amerikaan dat niet meer opgaat.
zeker niet de helft.
kreazyV8wuppo schreef:grumpff.
verhaal is gebasseerd op carburateurs.
hedendaagse injectie motoren hebben weinig vandoen met dat viscositeits verhaal.daarnaast kun je exact hetzelvde bereiken met methanol, maar dat hoef je zelf ook al niet meer te doen, want die nieuwe groene benzine heef dat al.
iets wat ik veel spannender vind, en ridiculebelachelijke onzin van vadertje staat.
waarom rijden we nog niet op methanol, net zoals in brazillie, alle kevers en dergelijke rijden daar al een decennia of wat op alcohol.
schoner en goedkoper.
of lopen we dan weer accijns mis?maw, het is er al, en we kunnen het al, maar shell bp texaco en balken ellende houden het tegen.
sterker,, wist je dat je in overtreding bent ,als je andere brandstof dan op je kenteken staat gebruikt !!
ja dus, en ook nog een vette boete kan je ermee krijgen. vanaf 150 euro en hoger.greets van wupke: al langer bezig met rare brandstoffen ..
dat bedoelde ik dus.
dan erbij dat de anti huppeldepup flow enz van dat goedje geen invloed heeft op injectie systemen wil dus zeggen dit:tuut met carb (tot bwjr 1990) heeft baat na 1990 is alles injectie 3weg geregelde cat enzo, dus geen nut.
want injectie weegt en meet zelf wat efficient is.
groetjes van wupke:die liever de balkenbrij wakker zou schudden en NL op alcohol ziet rijden.. ma ja dat mag niet van shelll..
arjan_verkade schreef:jeroen_m schreef:Bovendien zijn amerikaanse auto’s gemiddeld bijna de helft minder efficient dan europese of japanse wagens.
voor een oude amerikaan komt het vast in de richting…
maar denk dat voor een nieuwe amerikaan dat niet meer opgaat.
zeker niet de helft.
Ja, je hebt gelijk. De helft minder is ook wel een beetje overdreven ten aanzien van het moderne amerikaanse spul. Maar nog steeds ontkomen ze niet aan een lager rendement vanwege de slechtere benzine.
Het was ook vooral om aan te geven dat er verschillen zijn, waardoor die amerikaanse onderzoeksgegevens niet klakkeloos overgenomen kunnen worden.
kreazyV8wuppo schreef:grumpff.
verhaal is gebasseerd op carburateurs.
hedendaagse injectie motoren hebben weinig vandoen met dat viscositeits verhaal.
Het verhaal heeft nix te maken met viscositeit. Het heeft meer te doen met oppervlaktespanning (lees maar eens terug).
kreazyV8wuppo schreef:
...daarnaast kun je exact hetzelvde bereiken met methanol, maar dat hoef je zelf ook al niet meer te doen, want die nieuwe groene benzine heef dat al.
Die nieuwe groene benzine bevat ethanol (gewone alcohol). Methanol kan niet straffeloos in iedere auto worden getankt, want dat tast rubber onderdelen in de brandstoflijn aan. Voor af en toe kan het weinig kwaad, maar als je consequent methanol door je benzine hebt moeten er toch echt aanpassingen worden gedaan.
kreazyV8wuppo schreef:
...waarom rijden we nog niet op methanol, net zoals in brazillie, alle kevers en dergelijke rijden daar al een decennia of wat op alcohol.
schoner en goedkoper.
In Brazilië rijden ze op ethanol. Waarom we nog niet methanol rijden heb ik hierboven beschreven en bovendien is het giftige rotzooi met een lage energie inhoud per liter.
kreazyV8wuppo schreef:...greets van wupke: al langer bezig met rare brandstoffen ..
Met wat voor fantasyfuels heb jij zoal gespeeld? Ben wel benieuwd. Maarre weet je wel het verschil tussen methanol en alkohol? Het leek even van niet…:wink:
kreazyV8wuppo schreef:...
dan erbij dat de anti huppeldepup flow enz van dat goedje geen invloed heeft op injectie systemen wil dus zeggen dit:tuut met carb (tot bwjr 1990) heeft baat na 1990 is alles injectie 3weg geregelde cat enzo, dus geen nut.
want injectie weegt en meet zelf wat efficient is.
Dat is waar: een 3-weg geregeld systeem meet en regelt bij, maar bepaalt zo vooral wat het schoonst is en dat hoeft niet persé het zuinigst te zijn! Die ouwe Euro1 motoren liepen toch zuiniger dan de nieuwere Euro2’s. Betere NOx samenstelling kost wat meer peut. Dat moet jij weten als DAF kenner. Correct me if I’m wrong!
De labdasonde meet de uitlaatgasionisatie en regelt op basis hiervan de inspuiting bij. Stel nu, dat dankzij een paar promille aceton de benzine beter mengt met lucht en zo een betere verbranding geeft, dan kan het toch zijn dat dat wordt opgemerkt door de sonde en er een weinig minder wordt ingespoten.
Ik blijf vooralsnog bij de stelling: Je kunt niet zeggen dat het niets uitmaakt.
groetjes van Jeroen
`verum ipsum factum’
Dat moet jij weten als DAF kenner. Correct me if I’m wrong!
ff correcte dan.
de reden dat ik test en de rest ontwikkeld en nieuwe dingen verzint of ontwikkelt is, omdat ik erg fijngevoelig ben in mn achterwerk.
elk schokje hikje minder vermogen foute schakeling en dergelijke voel ik en merk ik.
daarbij ben ik niet bang om een truck heftig op zijn max belasting te drukken en te houden.
alweer om fouten en gebreken boven water te krijgen.
wat ik weet van additiven is dit.
zolang we niks nieuws gevonden krijgen zijn de huidige stoffen nagenoeg nutteloos.
het testen met additiven gaat dagenlijks verder bij Shell en andere laboratoria wereldwijd, en dan zou nu ineens een slimme gast dit aceton verhaal hebben ontdekt?
lijkt me zwaar onwaarschijnlijk.
bij Daf zijn we qua ontwikkeling en eficiency onderhand zover dat we zowat alleen nog de oliepomp en andere appendage’s los moeten gaan koppelen of op interval laten werken om nog meer effecincy eruit te halen.
al gaan we verder met alles zoals zuigers inspuiting software enz enz.
maar verwacht er geen wonderen meer van.
het 4 taktprincipe is zowat uitontwikkeld met de huidige technieken, of het word zo duur dat het financieel niet rendabel is of word.
enigste wat nog gedaan kan worden met de uitstoot is de uitlaatfilters dempers katalisator’s en dat in combinatie met inspuiting van producten zoals Ureum (ammoniac).
welke dus zowel de euro 4 en 5 van Daf heeft en diverse andere merken.
Scania wil het doen middels EGR.
simpel gezegd, de uitgeblazen vuile gassen nog een keer door de cilinder laten verbranden om vervolgens (schoner)middels de uitlaatdemper weggeblazen te worden.
de kleinere motoren welke in (hoofdzakenlijk Europa worden gebruikt) zijn hier eigenlijk minder voor geschikt, alleen 12 liter en meer cilinderinhoud is nuttig in combinatie met EGR.
maar daaronder is het juist contraproductief.
maar ga door met de acceton test.
ik doe het wel met LPG.en de nieuwe techniek van auto rijden.
doormekaar heen zo’n 8 tot 14 % zuiniger dan voorheen.
sneller verdiend en kost niks extra,,,,alleen anders rijden.
groetjes wupke en het goedje waar ik mee experimenteerde was Nitro mixed met alcohol.
kreazyV8wuppo schreef:...de reden dat ik test en de rest ontwikkeld en nieuwe dingen verzint of ontwikkelt is, omdat ik erg fijngevoelig ben in mn achterwerk.
elk schokje hikje minder vermogen foute schakeling en dergelijke voel ik en merk ik.
Dus ze hebben jou vooral als soort prinses op de erwt
...het testen met additiven gaat dagenlijks verder bij Shell en andere laboratoria wereldwijd, en dan zou nu ineens een slimme gast dit aceton verhaal hebben ontdekt?
lijkt me zwaar onwaarschijnlijk.
Het natuurlijk kan ook dat ze een dergelijk additief wel ontdekt hebben, maar liever stilhouden omdat het ten koste van de omzet gaat.
...enigste wat nog gedaan kan worden met de uitstoot is de uitlaatfilters dempers katalisator’s en dat in combinatie met inspuiting van producten zoals Ureum (ammoniac)...
Ureum ( CO(N.-H2)2 ) is niet hetzelfde als ammoniak ( NH3(aq).
...en het goedje waar ik mee experimenteerde was Nitro mixed met alcohol.
Ah nitro. Dat gaat vast bruut. Vergelijkbaar met lachgas is immers ook een nitro (N2O).
Maar was het nou alcohol (ethanol=C2H5OH) of methylalcohol (methanol=CH3OH )? Aangezien het beide alcoholen (alkanolen) zijn is een misverstand zo ontstaan.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:kreazyV8wuppo schreef:...de reden dat ik test en de rest ontwikkeld en nieuwe dingen verzint of ontwikkelt is, omdat ik erg fijngevoelig ben in mn achterwerk.
elk schokje hikje minder vermogen foute schakeling en dergelijke voel ik en merk ik.Dus ze hebben jou vooral als soort prinses op de erwt
...het testen met additiven gaat dagenlijks verder bij Shell en andere laboratoria wereldwijd, en dan zou nu ineens een slimme gast dit aceton verhaal hebben ontdekt?
lijkt me zwaar onwaarschijnlijk.Het natuurlijk kan ook dat ze een dergelijk additief wel ontdekt hebben, maar liever stilhouden omdat het ten koste van de omzet gaat.
...enigste wat nog gedaan kan worden met de uitstoot is de uitlaatfilters dempers katalisator’s en dat in combinatie met inspuiting van producten zoals Ureum (ammoniac)...
Ureum ( CO(N.-H2)2 ) is niet hetzelfde als ammoniak ( NH3(aq).
...en het goedje waar ik mee experimenteerde was Nitro mixed met alcohol.
Ah nitro. Dat gaat vast bruut. Vergelijkbaar met lachgas is immers ook een nitro (N2O).
Maar was het nou alcohol (ethanol=C2H5OH) of methylalcohol (methanol=CH3OH )? Aangezien het beide alcoholen (alkanolen) zijn is een misverstand zo ontstaan.
nu die Nitro is er voor verschillende brandstoffen.
nu is het zo dat alkohol motoren dit hoofdzakelijk gebruiken vanwege de extra koeling die deze brandstof met zich meeneemt.(verdampt sneller dan benzine bijvoorbeeld)
afhankelijk van welk goedje jou motor basis op draaid kan je er een X percentage Nitro aantoevoegen.
de basishoeveelheid kan je aflezen aan het bijgevoegde tabel.
afhankelijk van afstellingen en dergelijke ga je een tikje meer of juist minder toevoegen.
je kan dus zelfs (ik zou het niet adviseren) een beetje nitro aan je eigen benzine toevoegen,en in theorie tuf je dan wat sneller.
maar dit middel word in dusdanige quantiteit ingespoten(alkohol/nitro)dat het dus nutteloos is om zuiniger te gaan rijden.
eerder omgekeerd.
een 7,5 ltr hemmi met ongeveer 5800 pk verbruikt op 1 run (kwart mijl ((botweg 400 mtr)) plus een burnout (je weet wel dat 10 mtr sprintje met enorm veel wielspin en rook) ruwweg zo’n 50 tot 80 liter van die peut.
daarbij is het een lekker aggersief goedje, dus je moet er erg voorzichtig mee zijn.
dan het stilhouden omtrent ontwikkelingen.
dat lijkt me sterk.
aangezien alle geheimen tot op heden eerder op straat liggen dan geen geheimen, die hebben de aardigheid geen aandacht te trekken,ipv geheimen wel.
en basicly hebben het gross van alle universiteitsstudenten en afgestudeerden in hun vakgebied alle de eigenschap langs 1 lijn te denken en hun vak uit te oefenen.
zelden dat je een (genie) ertussen ziet die de uitzondering op de regel is.
niet denegerend bedoeld hoor, maar het is soms erg prominent aanwezig dat personen van een X opleiding weinig creatief buiten hun vakgebied zoeken naar oplossingen of ideen.
waarom dat zo is weet ik ook niet.
mischien omdat ze vanuit hun opleiding niet direct aan bepaalde proeven of oplossingen durven denken, vanwege dat ze te extreem of in 1e instantie onmogenlijk lijken.
klein voorbeeldje, die stickups, die gele plakbriefjes, zijn ook ontstaan uit een fluke.
een laborant had perongelijk de verkeerde mix gemaakt (ze waren nieuwe lijmen aan het ontwikkelen)en dat gaf die post it briefjes, adhesief maar niet permanent.
dan of ureum wel of geen amoniac is.
tja laat ik het zo zeggen.
als je aan het goedje snuffeld(ureum) dan lijkt het of je aan een 3weken oude niet verschoonde kattenbak snuffelt.
verstaalde uriene lucht van heb ik jou daar.
in de volksmond heet dat de ämmoniak"lucht.
of het nou “echt"ammoniaks is weet ik ook niet.
zoals al eerder aangegeven , ik stuur en verklaar de proef succesvol (als het ding nie werkt) of mislukt(als het werkt).
een dag zonder storingen op het rapport is een slechte dag.
en de verschil in H2o of Co2 is mij een raadsel.
ieder zijn vak niewaar.
groetjes van wupke.
kreazyV8wuppo schreef:(...) dan het stilhouden omtrent ontwikkelingen.
dat lijkt me sterk.
aangezien alle geheimen tot op heden eerder op straat liggen dan geen geheimen, die hebben de aardigheid geen aandacht te trekken,ipv geheimen wel. (...)
Ken je het misterie Wardenier ?
Schijt aan originaliteit.
@wuppo: Heb je de ook geprobeerd te klikken op ureum , ammoniak , alcohol of methylalcohol in mijn vorige post? Dat zijn links om wijzer van te worden!
@Lelijke Eend: Ja, dat verhaal en meer van dergelijke zaken is mij bekend. Die Wardenier woonde 8 kilometer bij mij vandaan!
Maar gaat dat niet ietwat off topic?
`verum ipsum factum’
Zijstapje mag, als ik merk dat dit een complete discussie inzake Wardenier van komt, splits ik het af.
Schijt aan originaliteit.
jeroen_m schreef:@wuppo: Heb je de ook geprobeerd te klikken op ureum , ammoniak , alcohol of methylalcohol in mijn vorige post? Dat zijn links om wijzer van te worden!
@Lelijke Eend: Ja, dat verhaal en meer van dergelijke zaken is mij bekend. Die Wardenier woonde 8 kilometer bij mij vandaan!Maar gaat dat niet ietwat off topic?
nee haha had ik niet, maar nu wel.
enne ikkeuh euh euhh,, als ik dat begrijpend moet lezen,dan word het met een A4 blok erbij ouderwets leren ipv lezen,om uiteindelijk met koppijn en nog meer vragen te zitten dan antwoorden.
en die wardenier ken ik niet nee.
maar is dat niet zoiets als de wet van Murphy?
al wat fout kan gaan gaat niet fout,al wat niet fout kan gaan gaat wel fout?
greets van wupke.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik vermoed zelf dat enig effect van aceton wel degelijk bekend is. Dat betekent niet dat er niet misschien redenen zijn waarom het niet geschikt is voor massaproduktie. De meest voor de hand liggende is de vluichtigheid die misschien in de praktijk wel betekent dat er nauwelijks meer wat van het additief over blijft tegen de tijd dat het aan de pomp is. Ik weet niet of dat de reden is, maar ik moet iig zeggen, de gti t2 loopt er lekker op, of ie zuiniger is durf ik nog lang niet te zeggen, maar beter lopen doet ie zeker, ik krijg ook het gevoel dat ie wat meer vermogen heeft.
Dit is ook niet iets nieuws is al sinds de 50’er jaren bekend, en een paar van die sites van vage Amerikanen zijn er ook al zo lang mee bezig. Hoe dan ook, ik heb dus ook besloten het zelf eens even te gaan testen. We merken vanzelf wel of het helpt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
@ Wuppo: Het misterie Wardenier.
Schijt aan originaliteit.
als je vind dat hij er beter door loopt ,dan lijkt me dat in 1e instantie positief.
als het over zuiniger rijden uitgaat ,tja.
hier een voorbeeld uit de praktijk waar procentuele winst enorm is/kan zijn.
klant brengt auto naar de garage, en krijgt een leenauto mee.
zijnde een 1100 cc Visa.
na 1 week worden de auto’s weer omgeruild en krijgt de eigenaar van de Visa te horen dat die auto zwaar ziek is.
hij zuipt als een zwaarverslaavde rond de 1 op 8 gemiddeld.
vervolgens word diezelvde Visa aan een ander meegegeven als uitleen voor 2 weken.
deze brengt de Visa terug vol lof over uitzicht en gebruiksgemak, maar als absoluut topper dit.
ik rijd er gemiddeld 1 op 20 mee.
tja, daar kan zelfs acceton niet tegenop.
dat is dus het nieuwe rijden.
groetjes van kreazyV8
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Rijstijl scheelt een boel, dat weet ik ook wel. Maar ja, ik ken mijn eigen rijstijl, en ik weet ongeveer wat het allerbeste verbruik is wat ik ooit gehaald heb. Pas als ik beter dan dat uit ga komen, ga ik het misschien eens echt geloven. Als ik een keer echt niks te doen heb ga ik wel bij elk benzinestation bijtanken om het te meten .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!