verbeteren geluid autoradio
firework
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 16 september 2005 09:02 PM

Ik heb een picasso met een standaard radio, met 6 boxen en bediening vanaf stuur. Op zich zit er een aardig geluid in, maar als ik hem wat harder zet gaat het mis en vervormt de boel. Crying or Very sad  Ook niet zo raar want ik zag dat de radio maar 4 * 10 W output heeft.

Er zijn verschillende opties om het te verbeteren, met verschillende prijskaartjes.

1 Alleen de boxen vervangen voor betere (alleen achter, of allemaal?)
2 De boxen laten zitten en een eenvoudige versterker plaatsen die de tussen de radio en boxen komt (hoog frequente ingang heet dat dan geloof ik)
3 combinatie van 1 en 2
4 Radio vervangen voor een andere en met een verloop kabel zorgen dat toch de display en afstands bediening werkt (eventueel met ook het vervangen van de boxen).
5 Zou alleen een extra bastube (zo heet dat toch?) iets wezen en hebben deze zelf een versterker?

De vraag is denk ik waar komt het slechte geluid vandaan, van de boxen of van de radio???

Ik ben geen freak dus ik wil niet al te veel uitgeven, maar wil wel af en toe Eminem lekker hard draaien.

Wie heeft er ervaring en of tips?

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 16 september 2005 11:05 PM
  [ # 1 ]

imo is een baskistje met versterkertje meer dan voldoende, als je niet van plan bent om de buren een dagelijks concert te geven maar gewoon wat meer quali wilt, dan moet je gewoon een versterkertje plaatsen, die alleen bass doorgeeft en daar een basskistje of pijp op aansluiten, en dan op de equaliser van je radio de bass omlaag halen, de basskist doet dat werk, en voor midden en hoog frequente tonen is die 4*10 watt met bijbehorende speakers echt meer danvoldoende om hard en zuiver te klinken, haal maar eens de bass eraf en zet em dan hard, danis het zuiver, maar niet om aan te horen vanwege de bass die je mist, stel je daar een basskistje bij voor, en hops, mooi soundje!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

firework
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 september 2005 02:01 PM
  [ # 2 ]

Ik heb gekeken voor een actieve subwoofer. de basspro van JB is volgens mij wel redelijk prijs/prestatie.

Maar ik heb geen apparte uitgang voor een versterker of subwoofer, kan ik zoiets dan wel aansluiten?
Kun je dat zo aftappen van de achter boxen, of gaan de dreden van de achterboxen naar de versterker van de subwoofer en vandaar weer naar de woofer zelf en de achterboxen?

Misschien een domme vraag, maar ik heb er niet al te veel verstand van.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 18 september 2005 11:56 PM
  [ # 3 ]

er zijn speciale kastjes die je gewoon op de speakeruitgang van je radio kunt plaatsen, en het signaal in feite opsplitsen, in principe hooeft daar ook zoveel prik niet op te staan, want je gaat het signaal voor de basskist toch versterken.
Ik kan me niet voorstellen dat die dingen erg duur zijn, loop een willekeurige automaterialenhandel binnen, en ik denk dat je voor een 10-tje wel klaar zult zijn daarmee.
Kabeltje trekken en klaar!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

CitroMaf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 20 september 2005 12:24 PM
  [ # 4 ]

Ik zou toch even goed checken of de radio geen versterker uitgang heeft. Meestal is deze optie wel aanwezig maar moet je een ISO verloop kabeltje kopen bij de automateriaalhandel.
Ik denk dat je je het beste kunt laten adviseren door iemand in zo’n zaak. Die kunnen meestal wel opzoeken wat voor ‘n kabel voor wat voor radio nodig is.

In ieder geval is het absoluut een aanrader om een baskist met versterker te plaatsen. En als je echt wilt blazen nog een extra versterkertje + wat zwaardere boxjes. Wel een hoop gedoe natuurlijk met kabels trekken. Maar een beetje hobby-ist moet dat wel kunnen.

Heb zelf een dikke stereo in mijn DS ingebouwd zonder dat er iets van zichtbaar is… het moet natuurlijk wel een beetje origineel uitzien en ook het verassingseffect is leuk. Niemand verwacht zo’n dikke stereo in zo’n oude wagen. Voorheen had ik in een DAFje zo’n dikke stereo ingebouwd dat je haast door de drukgolven van de bas vooruit kon rijden.

Nou succes ermee,

Erik

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 20 september 2005 12:39 PM
  [ # 5 ]

Re: verbeteren geluid autoradio

firework schreef:

Ik heb een picasso met een standaard radio, met 6 boxen en bediening vanaf stuur. Op zich zit er een aardig geluid in, maar als ik hem wat harder zet gaat het mis en vervormt de boel. Crying or Very sad  Ook niet zo raar want ik zag dat de radio maar 4 * 10 W output heeft.

Er zijn verschillende opties om het te verbeteren, met verschillende prijskaartjes.

1 Alleen de boxen vervangen voor betere (alleen achter, of allemaal?)
2 De boxen laten zitten en een eenvoudige versterker plaatsen die de tussen de radio en boxen komt (hoog frequente ingang heet dat dan geloof ik)
3 combinatie van 1 en 2
4 Radio vervangen voor een andere en met een verloop kabel zorgen dat toch de display en afstands bediening werkt (eventueel met ook het vervangen van de boxen).
5 Zou alleen een extra bastube (zo heet dat toch?) iets wezen en hebben deze zelf een versterker?

De vraag is denk ik waar komt het slechte geluid vandaan, van de boxen of van de radio???

Ik ben geen freak dus ik wil niet al te veel uitgeven, maar wil wel af en toe Eminem lekker hard draaien.

Wie heeft er ervaring en of tips?

Ik heb de standaard boxen in mijn C5 vervangen door sony X-plod’s
het geluid is nu velemalen beter als voorheen.

Profiel  

BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 798

Gepost: 20 september 2005 09:21 PM
  [ # 6 ]

Hey Allemaal,

Ik heb sinds 4 dagen mijn Picasso mogen afhalen.
Wat rijdt dat lekker zeg.
Er zit eveneens de originele autoradio met 6 speakers in maar vond het geluid ook een beetje “diepgang” missen…(beetje verwend misschien ??) lol Laughing
Ik heb direct vooraan de originele 17 cm speakers vervangen door pioneer 3-weg speakers van dezelfde diameter.
Dan heb ik de achterste 13 cm speakers vervangen door de originele 17 cm speakers die vooraan zaten.
Dat scheelt al een hele hoop aan geluid.
Ik speel nooit keihard maar iets mag het toch zijn vind ik Wink
De buren keken maar raar toen ik aan het sleutelen was aan mijn Picasso met 15 km op de teller…. Razz Surprisedops:

Tot mails..

Greetz Cool
Big Charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  

firework
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 september 2005 11:17 PM
  [ # 7 ]

Bedankt zover voor de tips. Very Happy

Ik denk dat ik het stapje voor stapje ga doen.
Eerst het plaatsen van nieuwe boxen (het idee om voor en achter te wisselen van charly lijkt mij ook een goed plan).
Als dit niet voldoende is het plaatsen van een versterker en eventueel een baskistje.

Profiel  

BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 798

Gepost: 24 februari 2006 06:38 PM
  [ # 8 ]

We zijn effe verder nu en ik heb de achterste luidsprekers ook vervangen door 17 inch sony Xplods….
Daar boven op heb ik een woofer met versterker van pioneer geplaatst in de kofferruimte.
Deze werkt met een afstandbediening op het dashboard.
( boordplank Wink ).
De “diepgang die ik nog steeds miste is nu volledig weg.
Jongens dat speelt werkerlijk super nu, en ja dit met de originele radio. Laughing
En dit terwijl het weinig of geen plaats inneemt….
Hier volgen een paar fototjes.

[url]http://img526.imageshack.us/img526/4492/testen0214os.th.jpg [/URL]

[url]http://img526.imageshack.us/img526/3579/testen0232kq.th.jpg [/URL]

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7775

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 24 februari 2006 06:51 PM
  [ # 9 ]

Ik zou wel willen maar hier heb ik niets aan toe te voegen. Woofer met ingebouwde versterker leek mij ook de beste optie.

Heb zelf geen originele radio dus kon ik eigenlijk alles zelf bepalen. Heb dus een Sony headunit met AB, Pioneer composet voor, 6*9 inch Sony explod in een houten hoedenplank en in m’n koffer een 250 watt versterker met 12 inch Sony Xplod subwoofer.

Alles bij elkaar 500 euro aan spul en het klinkt geweldig. Leuk ook om onder een viaduct te gaan staan met de achterklep open, en dan het volume openschroeven Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 823

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 26 februari 2006 02:50 PM
  [ # 10 ]

Speakers Picasso

Ook ik heb zo’n mooie standaard radio met 6 speakers. Als het geheel wat harder ging begon de boel flink te kraken. Die standaard papieren flut-speakertjes zijn er bij mij dus nu uit. Bij Halfords heb ik voor €80,- een paar 3-weg speakers van 180 watt gekocht voor de voordeuren(Pioneer) en bij Brezan een paar JVC-speakers van 13 cm, 180 watt, voor de achterdeuren. Ik ben nu zeer tevreden over het geluid, alleen jammer dat de bekleding nu af en toe wat mee gaat trillen.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook